• 0

Voorraad webshop wel of niet tonen?

Momenteel zijn wij bezig met de bouw van onze nieuwe webshop maar komen er niet helemaal uit of we de voorraadstatus moeten tonen.

 

In de huidige situatie is ongeveer 20% van het totale assortiment op voorraad. Onze kracht is dat wij de overige 80% van het assortiment kunnen aanbieden, maar dan wel tegen levertijd. Concurrent heeft alleen maar de 20% van het assortiment. Ons assortiment is dus vele malen groter.

 

In de huidige situatie hebben wij geen voorraadindicatie in de webwinkel. In de nieuwe webwinkel willen wij wel iets van een status aangeven maar weten niet zo goed hoe.

 

Het probleem bij de voorraadstatus is dat exacte aantallen handmatig gewijzigd moeten worden. Wij hebben geen voorraadsysteem. Dus dat is veel te arbeidsintensief.

 

Nu kunnen wij wel de status "op voorraad" weergeven. Maar dan weet de klant nog steeds niet of het op voorraad is.

 

Waar ik bang voor ben is dat klanten denken dat helemaal niks op voorraad is als we de status weergeven.

 

Hoe zouden jullie dit doen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0
Nu kunnen wij wel de status "op voorraad" weergeven. Maar dan weet de klant nog steeds niet of het op voorraad is.

 

Nu moet je me toch even helpen, Als jij zegt op de website?: Het product is op voorraad. Dan weet de klant toch dat het product op voorraad is?

 

Ik zou gewoon het volgende doen:

 

- Op voorraad - vandaag verzonden

- Binnenkort weer op voorraad - binnen x werkdagen verzonden

- Uitverkocht - levertijd x - x werkdagen

- Uitverkocht - levertijd onbekend.

 

Edit: Je kan ook nog met een klein icoontje erbij werken. Groen, oranje, rood, grijs. Dan heb je iets voor de visueel ingestelde mensen als de tekstuele ingestelde.

Link naar reactie
  • 0

Nu moet je me toch even helpen, Als jij zegt op de website?: Het product is op voorraad. Dan weet de klant toch dat het product op voorraad is?

 

Ik bedoel dan dat er minimaal 1 stuks op voorraad is. De klant weet dus niet of er 1 of 20 zijn. Veel bestellingen bestaan uit 5 of meer artikelen en vaak zit er 1 bij die niet op voorraad is.

Klant moet dan soms 2 weken wachten. Is overigens wel gewoon in de branche dat het 2 weken kan duren.

 

Blijft lastig want je wil ook niet overkomen dat je heel traag levert. Is ook niet zo want 80% van de bestellingen gaat dezelfde dag weg.

Link naar reactie
  • 0

Nu moet je me toch even helpen, Als jij zegt op de website?: Het product is op voorraad. Dan weet de klant toch dat het product op voorraad is?

 

Ik bedoel dan dat er minimaal 1 stuks op voorraad is. De klant weet dus niet of er 1 of 20 zijn. Veel bestellingen bestaan uit 5 of meer artikelen en vaak zit er 1 bij die niet op voorraad is.

Klant moet dan soms 2 weken wachten. Is overigens wel gewoon in de branche dat het 2 weken kan duren.

 

Ahh zo bedoel je dat. ja dan moet je aantallen gaan noemen, en dus een systeem gaan bijhouden. Heb je een eigen bouw website? Je praat namelijk over een nieuwe website?

 

Wat je nog wel kan gaan doen is bijvoorbeeld een indicatie erbij geven. >10 op voorraad > 5 op voorraad of gewoon op voorraad

Link naar reactie
  • 0

Ahh zo bedoel je dat. ja dan moet je aantallen gaan noemen, en dus een systeem gaan bijhouden. Heb je een eigen bouw website? Je praat namelijk over een nieuwe website?

 

Momenteel zijn wij bezig met de bouw van een nieuwe magentoshop. Althans, die wordt voor ons gebouwd.

 

Wat je nog wel kan gaan doen is bijvoorbeeld een indicatie erbij geven. >10 op voorraad > 5 op voorraad of gewoon op voorraad

 

Dat is op zich wel een goede optie.

 

Het blijft lastig, want artikelen die niet op voorraad zijn hebben een levertijd van max 2 weken. Soms is het de volgende dag er al, soms pas na 10 dagen. Als je dan 2 weken aanhoudt, lijkt het of er een lange levertijd is. Terwijl dit niet hoeft te zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ahh zo bedoel je dat. ja dan moet je aantallen gaan noemen, en dus een systeem gaan bijhouden. Heb je een eigen bouw website? Je praat namelijk over een nieuwe website?

 

Momenteel zijn wij bezig met de bouw van een nieuwe magentoshop. Althans, die wordt voor ons gebouwd.

 

Wat je nog wel kan gaan doen is bijvoorbeeld een indicatie erbij geven. >10 op voorraad > 5 op voorraad of gewoon op voorraad

 

Dat is op zich wel een goede optie.

 

Het blijft lastig, want artikelen die niet op voorraad zijn hebben een levertijd van max 2 weken. Soms is het de volgende dag er al, soms pas na 10 dagen. Als je dan 2 weken aanhoudt, lijkt het of er een lange levertijd is. Terwijl dit niet hoeft te zijn.

 

Gokje durven nemen he. Deden wij ook gewoon, soms heb je pech, maar dan stuur je de klant een mail en ben je gewoon open en eerlijk. Je staat verrast hoe coulant mensen zijn als jij het initiatief neemt.

 

Daarnaast kan magento dit allemaal standaard. Aantallen, stukje tekst, plaatje. Wat jij wil. Daarnaast heeft magento een voorraadbeheersysteem er in zitten. Dus 1x je aantallen invoeren, magento houdt het bij, en alleen opboeken als je wat binnen krijgt.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Gokje durven nemen he. Deden wij ook gewoon, soms heb je pech, maar dan stuur je de klant een mail en ben je gewoon open en eerlijk. Je staat verrast hoe coulant mensen zijn als jij het initiatief neemt.

 

 

Nu mailen we ook iedere klant na bestelling over de levertijd. Maar dat is erg arbeidsintensief. Kunnen we dus voorkomen door voorraadstatus te tonen. Alleen moeten we een goede tussenweg zien te vinden.

 

Link naar reactie
  • 0

Nu kunnen wij wel de status "op voorraad" weergeven.

 

Ik heb geen verstand van webshops (althans, ik bestel ook af en toe wel eens iets), maar ik wil helemaal niet weten of iets "op voorraad" is, of dat de "voorraad op" is, ik wil 'gewoon' weten wanneer ik het in huis heb. Heel soms komt het voor dat ik haast heb, en dan zoek ik door naar een webshop die zegt 'vandaag besteld, morgen in huis'. Als ik die haast niet heb, ben ik een luie hond die dezelfde webshop als de vorige keer opzoekt. Maar dan wil ik wel weten waar ik aan toe ben. "Levertijd 3-5 dagen" is voor mij dan een goede indicatie.

 

 

Als je zelf niet weet wanneer je iets kan leveren omdat het ook bij je leverancier uitverkocht is, vind ik eigenlijk dat je het ook niet moet tonen, of het moet in één oogopslag helder zijn dat het niet mogelijk is om dit product nu te bestellen. Anders lok je mensen naar je website met een dooie mus.

 

Ook maar mijn twee centjes.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Nu kunnen wij wel de status "op voorraad" weergeven.

 

Ik heb geen verstand van webshops (althans, ik bestel ook af en toe wel eens iets), maar ik wil helemaal niet weten of iets "op voorraad" is, of dat de "voorraad op" is, ik wil 'gewoon' weten wanneer ik het in huis heb. Heel soms komt het voor dat ik haast heb, en dan zoek ik door naar een webshop die zegt 'vandaag besteld, morgen in huis'. Als ik die haast niet heb, ben ik een luie hond die dezelfde webshop als de vorige keer opzoekt. Maar dan wil ik wel weten waar ik aan toe ben. "Levertijd 3-5 dagen" is voor mij dan een goede indicatie.

 

 

Als je zelf niet weet wanneer je iets kan leveren omdat het ook bij je leverancier uitverkocht is, vind ik eigenlijk dat je het ook niet moet tonen, of het moet in één oogopslag helder zijn dat het niet mogelijk is om dit product nu te bestellen. Anders lok je mensen naar je website met een dooie mus.

 

Ook maar mijn twee centjes.

 

Je hebt een punt, echter ben je toch niet verplicht om het product te kopen als hij op "niet op voorraad" staat? Er zijn genoeg mensen met een binding met zijn webshop en best willen wachten. Als jij als winkelier duidelijk de informatie communiceert en de klant op de hoogte houdt, is er toch niets aan de hand?

Link naar reactie
  • 0

Wel of niet tonen van gekwantificeerde voorraad (aantallen) hangt in mijn ogen af van de markt, gangbare bestelhoeveelheid van artikelen en omzet-/aanvulsnelheid. Wat voor mogelijkheden biedt het pakket jullie om voorraadstatus en levertijden aan te geven? Op voorraad en direct leverbaar (afhalen) zijn goede verkoopargumenten, dus die zou ik altijd noemen als concurrentievoordeel t.o.v. genoemde concurrent zonder voorraad.

 

Levertijd 5 dagen is beter dan 'uitverkocht', 'niet op voorraad' of 'in bestelling' tonen. Maak de status per product zo helder mogelijk. Worden van een product meerdere exemplaren per order besteld, dan kan het voorraadniveau in aantallen vermeld worden. Of een indicatie gegeven worden: meer dan 50, normale voorraad, enkele stuks, tijdelijk niet op voorraad.

 

Kan jullie pakket ook aantallen verwerken, waarbij de artikelen niet in voorraad naar keuze wel of niet (automatisch) in backorder worden geplaatst?

 

Groet,

 

Highio

 

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Levertijd 5 dagen is beter dan 'uitverkocht', 'niet op voorraad' of 'in bestelling' tonen. Maak de status per product zo helder mogelijk. Worden van een product meerdere exemplaren per order besteld, dan kan het voorraadniveau in aantallen vermeld worden. Of een indicatie gegeven worden: meer dan 50, normale voorraad, enkele stuks, tijdelijk niet op voorraad.

 

 

Ik denk dat het ook een combinatie moet worden van levertijden en aantallen >meer dan 5 op voorraad. Nadeel van vaste levertijden hanteren is dat vaak producten wel sneller leverbaar zijn.

 

Maar dan moeten we er misschien bijzetten dat het eventueel ook sneller kan en dat ze contact op moeten nemen.

 

Ik denk dat een klant er meer vrede mee heeft als hij meteen weet waar hij aan toe is. In plaats van dat als hij de bevestiging krijgt hij te horen krijgt dat het twee weken duurt.

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat het ook een combinatie moet worden van levertijden en aantallen >meer dan 5 op voorraad. Nadeel van vaste levertijden hanteren is dat vaak producten wel sneller leverbaar zijn.

 

Maar dan moeten we er misschien bijzetten dat het eventueel ook sneller kan en dat ze contact op moeten nemen.

 

Ik denk dat een klant er meer vrede mee heeft als hij meteen weet waar hij aan toe is. In plaats van dat als hij de bevestiging krijgt hij te horen krijgt dat het twee weken duurt.

 

Dat laatste wat je zegt is zeker waar. Daarnaast is het echt een keuze. Ga je kiezen voor een safe methode en zet je worst case op de site. Dan kopen mensen misschien minder, maar maak je ze wel blijer als je eerder levert. Of ga je voor wat risico en besluit je om een gokje te nemen en af en toe een klant te moeten mailen.

 

Ik zou het wel weten...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.