• 0

Grijs kenteken, prive auto

Ik ben nieuw hier en heb al veel gevonden op het forum maar helaas nog niet het antwoord op mijn vraag.

 

Ik wil prive een grijs kenteken auto aan gaan schaffen

Deze zal ook gebruikt worden voor zakelijke kilometers

 

Nou werd mij door een kennis met eenmanszaak verteld dat als je deze auto koopt hij automatisch bij de belasting dienst op laag btw tarief word ingedeeld, maar ik neem aan dat dit niet legaal is want je hebt de auto prive.

 

Mijn accountant vertelde dat dit niet kon want dan moet ik de auto in mijn onderneming verwerken en dus ook bijtelling betalen (wat ik niet wil), de auto is nl niet veel waard, maar betaal bijtelling over de nieuwwaarde.

 

Een nieuwe auto aanschaffen red mijn kleine onderneming niet.

 

Hoop dat jullie kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Affie,

 

Jouw kennis heeft de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt en misschien heeft je boekhouder de link nog niet gelegd.

 

Als je als ondernemer een BTW-nummer hebt toegekend gekregen en je koopt een bestelauto (grijs kenteken), dan kom je automatisch in aanmerking voor een lager tarief motorrijtuigenbelasting.

 

Gr. Ido

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Om in aanmerking te komen voor grijs kenteken, terwijl je de auto particulier op naam hebt staan, moet je voldoen aan een aantal criteria:

 

-Een BTW nummer hebben (oftewel als ondernemer geregistreerd staan bij de KvK).

-Minimaal 10% van de afgelegde km in een jaar moeten werk gerelateerd zijn.

-En natuurlijk moet de auto voldoen aan de voorwaarden voor grijs kenteken...

 

Deze aanvraag schrijf je op een briefje en stuur je op naar de Belastingdienst (uiteraard met kopie inschrijving KvK en kopie Kentekenbewijs en kopie ID).

 

Voor meer info kun je natuurlijk altijd de Belastingdienst zelf even bellen: 0800 - 0749.

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je gebruik wilt maken van de lagere MRB zal je de auto wel aan de onderneming toe rekenen. Als je dit niet doet kom je niet in aanmerking voor dit verlaagde tarief. Zoals je zelf ook al aangeeft is het nadeel van de 'etikettering' als ondernemingsvermogen dat je bijtelling zal moeten betalen over het privé gebruik. Als de auto 15 jaar of ouder is, is hier wel een gunstige regeling voor.

Link naar reactie
  • 0

Als je gebruik wilt maken van de lagere MRB zal je de auto wel aan de onderneming toe rekenen. Als je dit niet doet kom je niet in aanmerking voor dit verlaagde tarief. Zoals je zelf ook al aangeeft is het nadeel van de 'etikettering' als ondernemingsvermogen dat je bijtelling zal moeten betalen over het privé gebruik. Als de auto 15 jaar of ouder is, is hier wel een gunstige regeling voor.

 

Dag Jasper

 

Dat is (gelukkig) niet waar. De eisen die Baver geeft in zijn reactie boven de jouwe zijn echt alle eisen die meespelen. De etikettering van de auto is daarin geen enkel vereiste.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je gebruik wilt maken van de lagere MRB zal je de auto wel aan de onderneming toe rekenen. Als je dit niet doet kom je niet in aanmerking voor dit verlaagde tarief. Zoals je zelf ook al aangeeft is het nadeel van de 'etikettering' als ondernemingsvermogen dat je bijtelling zal moeten betalen over het privé gebruik. Als de auto 15 jaar of ouder is, is hier wel een gunstige regeling voor.

 

Dag Jasper

 

Dat is (gelukkig) niet waar. De eisen die Baver geeft in zijn reactie boven de jouwe zijn echt alle eisen die meespelen. De etikettering van de auto is daarin geen enkel vereiste.

 

groet

Joost

 

Excuus voor het verkeerde bericht. Bedankt voor de verbetering Joost!

 

Vindt het overigens wel vreemd dat een auto die je privé gebruikt wel voor het verlaagde tarief in aanmerking komt als je daarnaast ondernemer bent. Deze auto heeft dan toch niets met de onderneming te maken...

Link naar reactie
  • 0

Klopt het dat als je de auto met grijs kenteken op je naam zet (zzp'er met btwnr bij de belastingdienst) je voor het lage wegenbelastingtarief in aanmerking komt en dat je de auto verder wel als privé vermogen kunt aanhouden zodat je geen bijtelling hebt en ook niet de onderhouds- en brandstofkosten kunt aftrekken? Alleen naar rato van het aantal km's de BTW verrekenen in dit geval toch?

Link naar reactie
  • 0

Ik ga wil van een andere ondernemer een auto op grijs kenteken overnemen. Deze ondernemer meent mij 21% btw in rekening te moeten brengen over de verkoopprijs, wat ik snap. Ik wil als ondernemer de auto privé aanschaffen en de zakelijk te rijden kilometers tegen € 0,19 per km gaan opvoeren voor mijn bedrijf. Op ondernemersplein.nl las ik dat ik btw die ik moet betalen over reparatiekosten en ook btw over (zakelijk) gebruikte brandstof mag aftrekken als voorbelasting voor de OB.

Mijn vraag is: "Mag ik de btw over de aanschafprijs ook verrekenen ofwel aftrekken van door mij ontvangen btw?

Link naar reactie
  • 0

Die andere ondernemer moet jou over zijn verkoop inderdaad BTW berekenen, behalve als het een autohandelaar is, dan mag hij de margeregeling toepassen.

 

Bij de aanschaf kun je (apart) kiezen of je de auto voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting (BTW) als zakelijk of als privé beschouwt. Vaak is bij een tweedehands auto privé gunstiger.

 

Voor de inkomstenbelasting mag je (zoals je al aangaf) dan € 0,19 per zakelijk gereden km. aftrekken.

 

Voor de BTW mag je een evenredig deel van de BTW op verbruikskosten verrekenen, als de verhouding zakelijk / totaal aantal kilometers uit je administratie blijkt. Zo niet, dan mag je alle BTW op verbruikskosten verrekenen, waarbij 1,5% van de de cataloguswaarde inclusief BPM en BTW voor eigen rekening komt.

 

Verbruikskosten zijn o.a. brandstof, onderhoud, parkeerkosten, tolgelden en wasstraat. De BTW inbegrepen bij de aanschafprijs kun je niet verrekenen.

 

In sommige gevallen kan het voordeliger zijn om de auto voor inkomstenbelasting en/of omzetbelasting als zakelijk te beschouwen. Dat vereist wel enig rekenwerk en (soms) voorspellende gaven.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Dank je Lex,

Helder wat je zegt over een tweedehands auto. Begrijpelijk ook qua regeling.

Dat van die 1,5% begrijp ik ook: die hebben betrekking op verbruikskosten als onderhoud en brandstof.

Maar… hoe zit het specifiek met de btw over de aanschaafprijs? Mag ik die (aanschafprijs) ook zien als gebruikskosten?

Link naar reactie
  • 0

Toch nog een vraag, waarvan ik niet helemaal zeker ben als ik hier op het forum kijk:

Moet ik een aanvraag doen bij de belastingdienst of bij de RDW om in aanmerking te komen voor het privé bezitten en deels privé/ deels zakelijk rijden van een auto op grijs kenteken? Zo ja, hoe vraag ik dit aan en bij wie?

Link naar reactie
  • 0

Normaal gaat dat vanzelf bij het op naam zetten van het kenteken. De belastingdienst weet dat je ondernemer bent en past automatisch het verlaagde tarief toe.

 

Ik heb zelf 3 auto's met grijs kenteken gehad en heb daar nog nooit een brief over geschreven.

 

Officieel zijn de voorwaarden dat je ondernemer bent voor de BTW en de auto minimaal voor 10% zakelijk gebruikt.

 


Je moet wel een brief schrijven als je de auto al hebt en pas daarna ondernemer wordt.

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarde(n),

 

Zojuist heb ik geprobeerd een auto met grijs kenteken op de naam van mijn bedrijf te zetten. De man bij het postkantoor kreeg in zijn beeldscherm te zien dat dit niet mogelijk was omdat mijn bedrijf een eenmanszaak is. Nu ken ik iemand die een restaurant heeft wat ook een eenmanszaak is die ook een auto met grijs kenteken op zijn naam heeft staan. Waarom zou dat nu niet lukken in mijn geval?

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt inderdaad: bij een eenmanszaak kan het kenteken alleen op naam van de ondernemer worden gezet. Bij mijn eigen auto's met grijs kenteken was dat niet anders.

 

Dat is overigens geen enkel probleem voor de inkomsten- of omzetbelasting. Je kiest vervolgens zelf (eenmalig) of je de auto voor de inkomsten- en/of omzetbelasting als zakelijk beschouwt.

 

Misschien heeft de restaurant-kennis een VOF (gehad)?

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Zojuist heb ik geprobeerd een auto met grijs kenteken op de naam van mijn bedrijf te zetten. De man bij het postkantoor kreeg in zijn beeldscherm te zien dat dit niet mogelijk was omdat mijn bedrijf een eenmanszaak is. Nu ken ik iemand die een restaurant heeft wat ook een eenmanszaak is die ook een auto met grijs kenteken op zijn naam heeft staan. Waarom zou dat nu niet lukken in mijn geval?

Dat komt omdat je twee zaken door elkaar haalt.

 

1: Bij een eenmanszaak komt de inschrijving op naam van de natuurlijke persoon te staan en niet op de bedrijfsnaam van de eenmanszaak. Met andere woorden ... de eenmanszaak, dat ben jij.

2: Het lage MRB-tarief voor een bestelauto wordt automatisch toegepast als de Belastingdienst ziet dat jij een eenmanszaak hebt.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

Ik maak sinds 2016 gebruik van deze regeling. Eenmanszaak —> ‘grijs’ kenteken aka bedrijfswagen. De BMP heb ik niet betaald en de BTW op aanschaf is ten tijden van de aanschaf 100% teruggevraagd en die tel ik nu over 5 jaar naar rato zakelijk/prive gebruik bij. Tevens BTW op brandstof en onderhoud wordt naar rato teruggevraagd. MRB is laag tarief en verder trek ik 19 cent per zakelijke km af en heb ik geen bijtelling. 

Nu is mijn vraag. Kan deze methode voortgezet worden als ik over ga van een eenmanszaak naar een BV vorm? Mijn boekhouder gaat dit ook uitzoeken maar omdat de gevolgen nogal groot kunnen zijn heb ik graag wat meer info en hierover is weinig te vinden online. 

MVG Frank 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frank,

 

De methode geldt in principe ook als je je eenmanszaak omzet in een BV en  als DGA € 0,19/km blijft rekenen voor zakelijke ritten.  Maar omdat je dan geen IB-ondernemer meer bent, moet je voor het behoud van de BTW-aftrek dan wel een nieuw BTW-nummer aanvragen. Het zou kunnen dat de fiscus dit niet zomaar verstrekt, vooral als de exploitatie van de bestelauto bij € 0,19/km voorzienbaar verliesgevend en dus economisch geen bron van inkomen is. 

 

De kilometerprijs dan maar verhogen tot een meer dan kostendekkende prijs? Dat is zeker een mogelijkheid. Wel behaal  je dan resultaat uit overige werkzaamheid (ROW) door zaken tegen een vergoeding ter beschikking te stellen aan je eigen BV, waarbij je bovendien een positief resultaat beoogt en je dat positieve resultaat ook kan verwachten. In dat geval heb je  in beginsel economisch gezien dus wel een bron van inkomen en zal je daarvoor dan ook wel moeten worden aangemerkt als ondernemer voor de BTW.  Door de auto dan voor de BTW en IB te rekenen tot je privévermogen, kan je  de BTW op onderhouds- e.a. verhuurderskosten dan naar rato van de zakelijke kilometers aftrekken en zijn de verhuurderskosten ex BTW naar dezelfde rato aftrekbaar van je verhuuropbrengst. Om het risico op kostbare discussies met de fiscus inzake tot een minimum te beperken moet je alles wel goed schriftelijk vastleggen in een contract en je vervolgens ook aan dat contract houden (ik spreek uit ervaring).

 

Het is al met al dus best een administratieve last om je BTW-aftrek op operationele autokosten te behouden en het is dus de vraag of het allemaal per saldo wel de moeite waard is.

Douwes Fiscale Diensten: Meester in Fiscaal Maatwerk www.douwesfiscalediensten.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.