• 0

Kopie van naam/concept en idee gevonden, wat zouden jullie doen?

Voor wat het waard is heb ik de drang om met meer mensen over mijn situatie te discussiëren, dit gaat over een side projectje waar ik en een partner tijd in gestoken hebben en waar we als hobby een paar avonden in de week aan werken.

 

-Tijd is kostbaar, alhoewel ik zeker niemand ervan wil weerhouden om rustig de tijd te nemen en mijn verhaal te lezen opdat het enerzijds een raadzaam advies is om in deze tijden overal rustig de tijd voor te nemen (naar mijn mening geld dit overigens advies ten aller tijden) en het anderzijds wellicht tot inspiratie zou kunnen lijden, staat er onderaan deze tekst in de laatste alinea toch een samenvatting van mijn vraag.

 

Mijn partner en ik volgen al een tijdje ondersteunende cursussen grafisch ontwerpen en daarnaast hebben we een concept in elkaar gezet, offertes aangevraagd, een planning en een paar ontwerpen klaarliggen die we in de zomer op de markt willen brengen. De selecte groep die we hierover spraken reageerde positief (trouwens, los van hoe de reacties waren hadden we dit idee sowieso uitgevoerd, en dit voeg ik aan me verhaal toe omdat ik dit ook iedereen aan zou raden) dus zodoende hebben we de Kvk-naam, merknaam, twitter, facebook, site, domeinnamen enzovoorts gekocht, alleen zijn we één ding vergeten waar ik zo op terug zal komen. Dit alles a.d. een kleine €1.000,- maar de som geld staat hierbij uiteraard niet in verhouding met de tijd die we hierin geïnvesteerd hebben, niet dat tijd überhaupt in waarde uit te drukken is maar dit ter zijde.

 

Nu kom ik begin vorige week achter het volgende…

 

Waar onze pagina standaard op nummer 1 in de zoekresultaten kwam bij een zoekactie naar de betreffende merknaam, we zitten tegen de 150 volgers aan, kwam ik tot mijn verassing/schrik erachter dat deze naar de tweede plek is verschoven. (Bovenstaand slash teken zou je kunnen veranderen in een ampersand want na het bespreken van mijn situatie met meerdere mensen ben ik er nog steeds niet achter of het hier nou gaat om verassing of schrik.)

De nummer één is nu dus een japanse collega-ondernemer die blijkbaar precies hetzelfde idee had, inclusief bijna exact hetzelfde logo en naam, en deze blijkbaar op bijna exact dezelfde manier heeft uitgewerkt. Terugkomend op het éne ding dat wij vergeten waren betreft het hier dus de .com domeinnaam. (XX.nl/afkortingvan xx2013 en xx2014 hebben wij wel)

In eerste instantie denk je waarschijnlijk, dit was niet erg slim, maar als je hier langer over nadenkt zul je erachter komen dat dit domeinnaam op zich geen probleem zal vormen. (correct me if I'm wrong) De twitter, instagram, facebook pagina van deze collega daarentegen vind ik dan wel weer een probleem.

 

Na hier lang over te hebben nagedacht ben ik tot de conclusie gekomen dat óf degene bij wie ik de offertes heb aangevraagd zowel onze naam als idee heeft gejat, óf, en deze kans schat ik hoe vreemd dit ook klinkt op 99,9%, dat iemand/een groep gewoon exact hetzelfde idee had.

 

Deze conclusie geeft me zoveel motivatie dat ik blijkbaar wachtend tot de klok negen uur slaat zodat ik naar mijn afspraak kan gaan dit zit te typen, bij tijdelijk gebrek aan andere werkzaamheden met betrekking tot dit project, in een vrij storend en onoverzichtelijk veel te klein venster wat ik niet vind passen bij een zo krachtig forum als deze, ik dit dus typ om erachter te komen wat jullie in mijn situatie zouden doen? (Onder het genot van een heerlijke kop koffie, in de tuin met een lekker weertje op deze zaterdagochtend, dat dan weer wel) –Ik heb overigens al contact opgenomen, mensen spullen laten bestellen en een aantal mails aan dit bedrijf verstuurd, maar tot dusver geen reacties terug gehad.

 

Samenvatting: Veel tijd in merknaam en idee gestoken, erachter komen dat iemand exact hetzelfde idee heeft en een site online heeft gezet hiermee. Drang tot discussie met meer mensen hierover, wat zouden jullie doen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Enige hele kleine minpunt aan deze vondst die ik me overigens kan bedenken is dat diegene onze merknaam ‘’vervuild’’, bij wijze van spreken, en bijvoorbeeld een collectie uitbrengt gericht op een totaal andere doelgroep. Bizar genoeg, staat het filmpje welke online staat als intro op zijn site precies in lijn met onze visie en strategie dus ik schat deze kans klein.

Link naar reactie
  • 1

Blijkbaar woon je niet in Nederland: in de tuin zitten met een lekker weertje? Maar dat terzijde.

In het verhaal staat een toevalligheid die wel erg groot is: op hetzelfde moment hetzelfde idee met dezelfde naam en hetzelfde logo. Kan het niet gewoon een kopieer en plak actie van de Japanner zijn?

Om weer boven aan in de zoekresultaten te komen kun je er voor zorgen dat je op andere zoekwoorden ook goed gevonden wordt.

Link naar reactie
  • 0

Dit is totaal niet mijn expertise, maar wat in mij opkomt:

 

Diegene die in het economisch verkeer een bepaalde merknaam/logo gebruikt heeft de rechten op deze merknaam/logo. Het is een ander niet toegestaan om een lijkend merknaam/logo te gebruiken waarbij de klant in verwarring kan komen. Zeker niet als je dezelfde diensten levert.

 

Misschien is dit een goed moment om met een merkenrecht advocaat aan de slag te gaan. Hier in Enschede hebben we Inaday (http://www.inaday.eu/), bij jou in de buurt zal er vast ook een goede specialist aanwezig zijn.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 1

Ik heb in 2008 iets vergelijkbaars meegemaakt. Een "collega-ondernemer" had een exacte kopie nagemaakt van een van mijn websites, zelfs met dezelfde spelfouten ;-) Probleem is dat je er weinig aan kunt doen, tenzij je er veel geld en energie in wil steken. Allemaal negatieve energie dus.

 

Ik heb toen gekozen om met volle kracht vooruit te gaan. De beste manier om je concurrentie te verslaan is gewoon veel klanten te werven en de markt te pakken.

 

Ik zeg dus niet dat je de japanner niet moet aanpakken, maar realiseer je wel dat het alleen maar negatieve energie kost.

 

Succes!

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie
  • 1

Helaas heb ik last van iets vergelijkbaars, het kopiëren van een concept. Ik heb net zoals Edo ervoor gekozen om mij niet te laten afleiden door negatieve zaken die mogelijk tot niks leiden en mij alleen verspilde moeite en onnodige kosten opleveren.

 

Als je zaken doet op internet zal je te maken krijgen met dit soort inspiratieloze kopieerders. Mijn kracht is niet zo zeer het concept, maar meer de innovatie, de ideeën en dat in werkbare oplossingen om te zetten. Daarom ontwikkel ik gewoon door, pak de markt en blijft mijn copycat altijd achter de feiten aanlopen.

 

Succes met je project en laat je niet gek maken!

Link naar reactie
  • 0

 

Van Google heb ik niet zoveel verstand, maar je positie in de ranking wordt niet alleen bepaald door je domeinnaam. Als je de energie die je nu in je Japanse namaker steekt, richt op activiteiten die links naar jouw site of Facebook/Twitter opleveren, zie je die Japanner over een tijdje weer in je achteruitkijkspiegel. Sta je al op Youtube en in Google+?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Blijkbaar woon je niet in Nederland: in de tuin zitten met een lekker weertje? Maar dat terzijde.

In het verhaal staat een toevalligheid die wel erg groot is: op hetzelfde moment hetzelfde idee met dezelfde naam en hetzelfde logo. Kan het niet gewoon een kopieer en plak actie van de Japanner zijn?

Om weer boven aan in de zoekresultaten te komen kun je er voor zorgen dat je op andere zoekwoorden ook goed gevonden wordt.

Haha ja ik zet mijn standaarden qua weer niet heel hoog, ben al blij als het niet regent/sneeuwt, maar dat terzijde. Het is dus geen kopieer en plak actie want hij heeft deze logo’s dus wel weer op nieuwe/andere templates gezet zie ik en hij heeft het nog verdomd mooi gedaan ook. :'(

/e Maar ik ga hier gelijk mee aan de slag, tot nu toe was ik gefocust op enkel 1 zoekwoord.

 

 

Dit is totaal niet mijn expertise, maar wat in mij opkomt:

 

Diegene die in het economisch verkeer een bepaalde merknaam/logo gebruikt heeft de rechten op deze merknaam/logo. Het is een ander niet toegestaan om een lijkend merknaam/logo te gebruiken waarbij de klant in verwarring kan komen. Zeker niet als je dezelfde diensten levert.

 

Misschien is dit een goed moment om met een merkenrecht advocaat aan de slag te gaan. Hier in Enschede hebben we Inaday (http://www.inaday.eu/), bij jou in de buurt zal er vast ook een goede specialist aanwezig zijn.

Bedankt voor het advies! Heb al een klein beetje research hiernaar gedaan, heb mijn merk en logo ingeschreven bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele eigendom, maar hier wil ik het ook bij laten omdat mijn prioriteiten hier momenteel niet bij liggen. Alhoewel ik een rapport omtrent dit punt wel weer zou waarderen. Zo waar een goed punt om in de toekomst naar te kijken.

 

Link naar reactie
  • 0

 

Van Google heb ik niet zoveel verstand, maar je positie in de ranking wordt niet alleen bepaald door je domeinnaam. Als je de energie die je nu in je Japanse namaker steekt, richt op activiteiten die links naar jouw site of Facebook/Twitter opleveren, zie je die Japanner over een tijdje weer in je achteruitkijkspiegel. Sta je al op Youtube en in Google+?

Google+ en youtube ga ik meteen aanmaken as we speak, Vimeo pak ik er ook maar gelijk bij dan.

/e zowel youtube als google+ al bezet..

Link naar reactie
  • 0

 

Een tijdje geleden zagen we voormalig medewerkers van Google complete webben spinnen van links tussen Google+ en Twitter en Youtube met een enkele keer een linkje terug naar de doelsite, waarschijnlijk omdat zij weten dat het Google algoritme dat ziet als waardering van die doelsite. Het blijft dom seo-werk, maar alle beetjes helpen.

 

De beste links zijn uiteraard die van authentieke fans, klanten en belangstellenden. Wellicht kan je een variant van je dienst interessant maken voor blogs met autoriteit. En een linkje vanaf dit forum helpt ook al. Al weet ik niet of een link vanuit je signatuur als no-follow geldt. Volgens mij niet.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Een tijdje geleden zagen we voormalig medewerkers van Google complete webben spinnen van links tussen Google+ en Twitter en Youtube met een enkele keer een linkje terug naar de doelsite, waarschijnlijk omdat zij weten dat het Google algoritme dat ziet als waardering van die doelsite. Het blijft dom seo-werk, maar alle beetjes helpen.

 

De beste links zijn uiteraard die van authentieke fans, klanten en belangstellenden. Wellicht kan je een variant van je dienst interessant maken voor blogs met autoriteit. En een linkje vanaf dit forum helpt ook al. Al weet ik niet of een link vanuit je signatuur als no-follow geldt. Volgens mij niet.

 

De google formule, als ik die toch eens wist, dan had ik dit idee uitgesteld en was ik denk ik een jaartje een reclame bedrijf begonnen om een pensioen voor al mijn vrienden en familie even zeker te stellen.

 

Maar om on-topic te blijven: heb een vaste datum gesteld voor het linken van mijn bedrijf op alle fora/social media en blogs. Tot die tijd wil ik samen met mijn huidige groep van +/- 200 volgers (collega's, vrienden, kennissen, familie etc.) alleen mijn ideeen uitwisselen en kijken wat er wel en niet in de smaak valt de komende maanden.

 

heb mijn merk en logo ingeschreven bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele eigendom...

 

Interessante kwestie. Kan je met een Benelux-merk optreden tegen een kopieerder uit Japan?

Met een Benelux merk kan je niet optreden tegen een kopieerder uit Japan, in mijn situatie zou ik uberhaupt niet op kunnen treden tegen een kopieerder uit welk land dan ook, en ook wil ik daar geen energie in steken want dit ligt niet in lijn met mijn visie.

 

Wel kan is het Benelux-Bureau voor de Intellectuele eigendom wereldwijd aangesloten met alle betreffende organisaties, dus is het mogelijk om via dit bureau ook je merken en logo's internationaal te registreren. Wat wij dus ook gedaan hebben voor een aantal landen buiten de Benelux. Jammer genoeg exclusief Japan ben ik vandaag achter gekomen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 226 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.