• 0

De deelauto / wijkauto

Beste mensen,

 

Al een tijdje loop ik rond met een idee. Veel over gesproken met vrienden,fam en bekenden. Ik ben nu bezig om dingen voor mijzelf op papier te zetten. Ik zit dus echt in de beginfase en het lijkt mij leuk om daar met jullie van gedachten over te wisselen.

 

Het komt vaak voor dat ik van mensen hoor dat het hebben en rijden van een auto zo vreselijk duur is. Een auto delen is natuurlijk ideaal als je geen fulltime auto nodig hebt. Bedrijven zoals Greenwheelsen Mywheels spelen daar natuurlijk op verschillende wijze op in.

 

Ik heb het idee opgedaan van een deel/wijkauto. 1 auto in de wijk waar mensen zich op in kunnen schrijven voor een aantal uur tot bij een dag.

 

Zoals ik al schreef. Ik zit in de begin fase. Greenwheels is hier groot in en werkt met een soort abonnement. dat is een mogelijkheid. Een andere mogelijkheid is om een soort tegoed te kopen of gewoon te betalen per uur.

 

Ik zou klein willen beginnen. Bijv 1 of 2 auto's. Deze kan ik bij huis hebben en het vanuit daar coördineren.

Een aantal dingen zouden er moeten gebeuren.

 

- auto's. ik zat te denken aan kleine auto's zoals een C1 oid. Goedkoop in aanschaf en vaste lasten. De vraag is: nieuw of gebruikt?

 

- website. er moet een website komen waar mensen zich aan kunnen melden. Hier heb ik een bevriende ict'er voor.

 

-Marketing. Lokaal. in de lokale krant,radio en flyers uitdelen in de stad.

 

-Budget. er is spaargeld. Niet heel veel maar er is wel wat beschikbaar. De rest zou ik kunnen proberen via CF. Geen ervaring mee maar het idee staat mij erg aan.

 

 

Ik zou heel graag van jullie vragen en opmerkingen krijgen en ideeën horen. Lijkt het jullie wat? waar zitten de struikelblokken?

 

ik hoop van jullie te horen

 

Frank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Lijkt het jullie wat?

Het lijkt zeker wat, zie ook het recente succes van sites als www.snappcar.nl

 

waar zitten de struikelblokken?

 

[*]wat gebeurt er als de auto het begeeft?

[*]wat gebeurt er bij schade?

[*]hoe controleer je de identiteit en betrouwbaarheid van de huurder?

[*]hoe ga je dit regelen qua verzekering. Verhuur is standaard uitgesloten. Verzekeringen voor verhuur zijn duur, en de meeste verzekeraars accepteren helemaal geen startende verhuurbedrijven. Kans is groot dat je moet starten via Rialto. Hou daar goed rekening mee in je prijsstelling: zou best kunnen dat je ook voor een C1 een forse premie betaalt van een paar duizend euro.

[*]hoe regel je het verder contractueel: o.a. uitgifte - en innameprotocol (controle op schade en gebreken), doorbelasten boetes etc?

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Lijkt het jullie wat?

Het lijkt zeker wat, zie ook het recente succes van sites als www.snappcar.nl

 

waar zitten de struikelblokken?

 

[*]wat gebeurt er als de auto het begeeft?

[*]wat gebeurt er bij schade?

[*]hoe controleer je de identiteit en betrouwbaarheid van de huurder?

[*]hoe ga je dit regelen qua verzekering. Verhuur is standaard uitgesloten. Verzekeringen voor verhuur zijn duur, en de meeste verzekeraars accepteren helemaal geen startende verhuurbedrijven. Kans is groot dat je moet starten via Rialto. Hou daar goed rekening mee in je prijsstelling: zou best kunnen dat je ook voor een C1 een forse premie betaalt van een paar duizend euro.

[*]hoe regel je het verder contractueel: o.a. uitgifte - en innameprotocol (controle op schade en gebreken), doorbelasten boetes etc?

 

 

 

 

 

Dank voor je antwoord.

 

De verzekering is een punt inderdaad. Ik heb wat rondgekeken bij verschillende bekende maatschappijen maar kom daar niet echt uit.

 

Schade zal via de verzekering lopen? en de huurder heeft een eigenrisico?

 

Pech heb ik over nagedacht. Ik zou mij daar tegen kunnen verzekeren maar dat is duur. Ik heb een goede monteur in mijn vriendenkring. De goedkoopste oplossing is bij pech de auto zelf halen en naar de bevriende monteur brengen. De huurder moet dan gecompenseerd worden wat natuurlijk lastig is als er op dat moment geen andere auto is.

 

Zou operationele lease hierin iets zijn? Voorkeur gaat uit naar kopen maar wellicht kun je met lease een aantal zorgen wegnemen.

 

Identiteit van verhuurder is een heel lastig punt. Vragen om een ID kaart en bankafschrift is een eerste vereiste denk ik.

 

Uitgifte en inname dacht ik aan hoe grote verhuur bedrijven het ook doen. Met een soort van checklist en evt foto's

 

Het is een lastige materie maar ik ben er de laatste tijd zo in gaan geloven. Ik geloof dat er markt voor is. Als ik klein zou beginnen met met alleen mijn stad en bijv 2 autos is het risico nog te overzien.

 

Link naar reactie
  • 0
Op hun pagina met info over verzekeringen las ik dat Centraal Beheer een deelauto verzekering aanbiedt.

Goede tip!

 

Klopt, voor 12,5% van de uur en kilometerprijs kun je een ritverzekering afsluiten. Je kunt ook de volledige verzekering WA+Casco bij Centraal Beheer onderbrengen, dan ben je goedkoper uit, en is jouw no claim beschermd tegen schade veroorzaakt door huurders. Niet duidelijk is of CB deze optie ook biedt voor profitverhuur, maar een belletje naar Apeldoorn daarover kan nooit kwaad!

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank! Ik kende de site. Ik ga eens bellen naar CB.

Hebben jullie tips wat betreft de auto's? klein en zuinig? koop of lease? hybride?

 

Mijn idee betreft de vervolg stap is om een ondernemingsplan te schrijven en dit aan een aantal kritische mensen te laten lezen en kijken wat daar voor een opmerking uit komen.

Link naar reactie
  • 0

koop of lease?

Vraag me af of er leasemaatschappijen zijn die operational lease aanbieden aan startende verhuurbedrijven. Ik vermoed van niet, maar ook daar is het een kwestie van de telefoon pakken en gewoon vragen.

 

Bij de meerdere autoleasemaatschappijen waar ik gewerkt heb is dat niet toegestaan!

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

koop of lease?

Vraag me af of er leasemaatschappijen zijn die operational lease aanbieden aan startende verhuurbedrijven. Ik vermoed van niet, maar ook daar is het een kwestie van de telefoon pakken en gewoon vragen.

 

Bij de meerdere autoleasemaatschappijen waar ik gewerkt heb is dat niet toegestaan!

 

 

 

Dank.

Ik heb er 2 gesproken en die staan het ook niet toe.

dus beter om 2 auto's te kopen. De vraag blijft wat een goede keuze zou zijn.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis is visie. Het klinkt leuk en kneuterig, maar je lijkt vooral in de ban van een vaag idee van wat het zou kunnen worden, maar het is allemaal erg bijziend.

Als je een visie hebt zal deze je keuzes informeren.

Grote of kleine auto's, hybride of op steenkool.

Voor je het weet zit je een dienst te ontwerpen die voor je gebruikers reuze interessant is omdat jij het zo sneu voor mensen vindt dat ze zo veel moeten betalen voor een auto op afroep en kunnen ze goedkoop autorijden, en jij zit je het schompes te administreren en regelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mis is visie. Het klinkt leuk en kneuterig, maar je lijkt vooral in de ban van een vaag idee van wat het zou kunnen worden, maar het is allemaal erg bijziend.

Als je een visie hebt zal deze je keuzes informeren.

Grote of kleine auto's, hybride of op steenkool.

Voor je het weet zit je een dienst te ontwerpen die voor je gebruikers reuze interessant is omdat jij het zo sneu voor mensen vindt dat ze zo veel moeten betalen voor een auto op afroep en kunnen ze goedkoop autorijden, en jij zit je het schompes te administreren en regelen.

 

 

Dat klopt. Ik heb een vaag idee. Een idee waar ik mij in wil verdiepen, om te kijken of ik hier iets moois van kan maken. Zoals ik al schreef sta ik aan het begin. In hele grote lijnen heb ik bedacht wat ik zou willen. En nu moet ik het tot in detail gaan uitwerken.

 

Link naar reactie
  • 0

zomaar een idee maar veel mensen in de straat hebben al een auto die niet vaak gebruikt word, is het niet een groter gat in de markt dat jij het grondwerk doet voor het uitleen model en dat deze transactie via jouw verloopt, jij regelt verzekering indekking van de uitlener. Zet de regels op over hoe het zou moeten verlopen. ik zou zeggen prijs per km en prijs per half uur. de verzekering. je kan dit misschien regelen om per uur te betalen. je maakt dus een berekening wat de kost prijs is voor de verhuurder (afschrijving auto, slijtage auto door). je kan zo precies jou kostprijs per uur zien en dan is alleen de vraag nog hoeveel winst kan je rekenen zodat het voor alle partijen interesant blijft.

 

voordelen,

 

geen grote investering

je kan snel groeien

jij hoeft de auto niet te laten maken de verhuurder doet het.

jij hoeft je geen te zorgen dat de auto goed nagekeken word op schade de verhuurder doet het.

je kan er zelfs iets aan toe voegen dat ze de autos met chauffeur huren (de verhuurder) bij verhuurders die zich daar beschikbaar voor stellen.

 

2 mooie concepten in 1 lijkt me.

 

jouw idee kan ook werken maar even wat vragen die in me op komen waar staat de auto als niemand hem huurt, hoe krijgt de volgende de sleutel als de vorige huurder na gebruik van de auto weg is, hebben ze allemaal een sleutel ? als de auto gestolen word wie heeft het dan gedaan. als de auto vies word overgedragen hoe zit dat dan ? moet iedere huurder bij iedere huur een contract tekenen en de auto nakijken en bij afgifte aan de volgende weer, worden mensen dit niet zat na een tijdje ? of zal het gewoon een routine worden, je zal het hoe dan ook moeten hebben van vaste klanten want zoveel mensen wonen er niet in een wijk.

 

veel succes.

Link naar reactie
  • 0
Dat klopt. Ik heb een vaag idee. Een idee waar ik mij in wil verdiepen, om te kijken of ik hier iets moois van kan maken. Zoals ik al schreef sta ik aan het begin. In hele grote lijnen heb ik bedacht wat ik zou willen. En nu moet ik het tot in detail gaan uitwerken.
Begin dan met het volgende:

 

Neem vijf A-4tjes.

 

Op het eerste A4-tje schrijf je 'Wie ben ik?', op de tweede 'Wat kan ik?', op de derde 'Wat wil ik bereiken?', op de vierde 'Hoe is dat te bereiken?' en op de laatste 'Wat is ervoor nodig om het te bereiken?'

 

Ga gedurende een aantal weken gedisciplineerd elke dag een uur ervoor zitten om deze vragen in willekeurige volgorde te onderzoeken en te beantwoorden. Je zult merken dat deze vragen de hele dag door je hoofd gaan spoken, maak meteen notities van die gedachten en vul die op de betreffende A4-tjes in. Na een tijd kun je de A4-tjes in bovenvermelde volgorde leggen en heb je in ieder geval de basis voor jouw persoonlijke ambities en jouw ondernemingsplan.

 

Succes en groet,

 

Hans

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Je hebt een goed reserveringssysteem nodig, vooral als je wilt groeien. Een website is slechts één kanaal om je reserveringen te verzorgen. Misschien dat een gratis (Wordpress of Joomla) plugin snel geïinstalleerd is en er goed uitziet, maar je zult snel tegen de grenzen kunnen aanlopen van de mogelijkheden. Bedenk dus van tevoren goed hoe je reserveringsproces er uit ziet en welke eisen dat stelt aan de technische invulling.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 262 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.