• 0

Factureren aan Duits bedrijf zonder KVK/BTW

Beste HigherLevellers,

 

Voor een Duits bedrijf mag ik enkele online diensten verrichten waar ik elke maand een bedrag voor betaald krijg (100 / 200 euro). Nu vraagt dat bedrijf mij om hen een factuur te sturen waar ik dan wat uren op schrijf en zij betalen mij dan uit.

 

Mijn probleem is echter, ik ben al in loondienst in Nederland bij een ander bedrijf, heb geen KVK nummer en ook geen BTW nummer. Ik ben gewoon particulier en vraag me af hoe ik dit aan moet pakken.

 

Een paar vragen:

- Mag ik gewoon facturen sturen naar dat bedrijf en daar geld voor ontvangen?

- Kan dit zomaar zonder KVK of BTW nummer?

- Hoe moet ik deze inkomsten rekenen? Inkomstenbelasting of omzetbelasting of iets dergelijks?

 

Ook schrijven ze dat ik op de factuur een USt-IdNr (BTW nummer) moet zetten, de derde laatste digit zou een B moeten zijn? Bedoelen ze hiermee een BTW nummer wat ik als particulier ergens heb of moet ik dat aanvragen bij de belastingdienst?

 

Sorry voor de vele vragen, maar last but not least: Is het voor mij verstandig om iets als een eenmanszaak te starten voor deze inkomsten of schiet ik daar niets mee op?

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

Stefan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

- Mag ik gewoon facturen sturen naar dat bedrijf en daar geld voor ontvangen?

 

Ja hoor, dat mag.

 

- Kan dit zomaar zonder KVK of BTW nummer?

 

Ja, dat mag - evn los van de vraag of je al dan niet ondernemer voor de omzetbelasting bent.

 

- Hoe moet ik deze inkomsten rekenen? Inkomstenbelasting of omzetbelasting of iets dergelijks?

 

[*]Zonder OB-nummer ook geen BTW;

[*]De inkomsten dienen gewoon opgegeven bij de inkomstenbelasting, zoals je u ook doet.

 

Ook schrijven ze dat ik op de factuur een USt-IdNr (BTW nummer) moet zetten, de derde laatste digit zou een B moeten zijn? Bedoelen ze hiermee een BTW nummer wat ik als particulier ergens heb of moet ik dat aanvragen bij de belastingdienst?

 

Ze stellen dat je je aan moet melden als ondernemer voor de omzetbelasting. Lijkt mij een logische stap, ondernemer voor de OB ben je al heel vlot,

 

Sorry voor de vele vragen, maar last but not least: Is het voor mij verstandig om iets als een eenmanszaak te starten voor deze inkomsten of schiet ik daar niets mee op?

 

Daar schiet je iets mee op, maar niet veel.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie!

 

Dus het beste kan ik gewoon 0% BTW facturen sturen naar dat bedrijf? Want dan blij ik gewoon particulier en de inkomsten die ik krijg daar betaal ik gewoon inkomstenbelasting over. Dan is alles gedekt? Of moet ik ook een VAR verklaring of iets dergelijks aanvragen?

Link naar reactie
  • 0

Dus het beste kan ik gewoon 0% BTW facturen sturen naar dat bedrijf?

 

Nee, het beste wat je kunt doen is facturen sturen naar het bedrijf waarop je met geen woord rept over wat voor omzetbelasting dan ook. Dus ook geen 0% ;)

 

Want dan blij ik gewoon particulier en de inkomsten die ik krijg daar betaal ik gewoon inkomstenbelasting over. Dan is alles gedekt?

 

Als jij jouw inkomsten netjes opgeeft is vanuit jouw perspectief alles netjes gedekt.

 

Of moet ik ook een VAR verklaring of iets dergelijks aanvragen?

 

Nee, een VAR-verkalring is enkel relevant voor een Nederlandse werkgever. Ze zullen deze Duitse opdrachtgever heus niet inhoudingsplichtig maken voor de Nederlandse loonheffingen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

Facturen sturen zonder BTW tarief, dus enkel subtotaal en totaal is dan voldoende?

 

Ja.

 

Is er overigens een limiet aan hoevel ik per jaar met dit soort facturen mag verdienen?

 

Nee. Al zou je kunnen stellen dat er bij meerdere opdrachtgevers wel degelijk sprake is van een eenmanszaak.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 284 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.