• 0

Valt een BV onder het recht van het land waarin de bestuurders wonen?

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je hebt een Nederlandse BV die dus naar Nederlands recht is opgericht. Welk recht van toepassing is op jou handelsactiviteiten bepaal je grotendeels zelf. In beginsel zal dat het Nederlands recht zijn maar je kunt desgewenst zelf bepalen dat het nationaal recht van Burkina Faso op jou overeenkomsten van toepassing is (in theorie dan).

 

Het feit dat de bestuurders van een Nederlandse onderneming in het buitenland wonen doet daar niets aan af.

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Hallo Maso, sorry voor m'n late reactie! Nou, dat is best verwarrend, moet ik eerlijk zeggen. Ik bedoel, wat betekend dit in de praktijk?

 

Ik denk aan een voorbeeld: ik woon dus in België, en start een BV in Nederland. In Nederland ben je verplicht 40.000+ als full time salaris aan de bestuurder(s) uit te keren. In België ben je bvb. bij een Belgische BVBA niet verplicht dit te doen (wél 50% van je winst als ik het goed heb, maar dit moet ik nog eens verder uitzoeken).

 

Ben ik dan als Belg, wonende in België, met een Nederlandse BV, verplicht de 40.000+ minimum salaris aan mezelf uit te keren of niet (omdat ik fiscaal gezien van België afhang)? Het zou wel handig zijn als ik in dit opzicht onder Belgische regelingen val, dat haalt de druk er een beetje af in m'n opstart periode...

 

Ik vermoed dat dit voorbeeld dan weer niet onder handelsrecht valt, maar het is wel een vraag waar ik mee zit.

 

Bedankt!

Link naar reactie
  • 0

P.S.: Ik vermoed dat het topic "DGA salaris bij werk BV met buitenlandse holding" uit april 2008 min of meer een antwoord geeft op mijn vraag. Daar zegt Joost Rietveld

 

1. als in jouw woonland (fiscaal bestaanscentrum) geen verplicht salaris gesteld is, dan heb je in NL niets van doen met een verplicht salaris.

 

Conclusie: Ik woon in België; ik moet met mijn Nederlandse BV geen verplicht minimum salaris van 40.000+ uitkeren aan mezelf (misschien wel 50% winst maar dat doet er nu niet direct toe)?

 

Bedankt voor alle tips!

Link naar reactie
  • 0

Conclusie: Ik woon in België; ik moet met mijn Nederlandse BV geen verplicht minimum salaris van 40.000+ uitkeren aan mezelf (misschien wel 50% winst maar dat doet er nu niet direct toe)?

 

Als je de BV in NL vestigt en er vervolgens voor gaat werken, val je weldegelijk onder de NL loonbelasting.

De quote van mij zag op het geval dat ook de BV verplaatst was naar het buitenland.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Conclusie: Ik woon in België; ik moet met mijn Nederlandse BV geen verplicht minimum salaris van 40.000+ uitkeren aan mezelf (misschien wel 50% winst maar dat doet er nu niet direct toe)?

 

Als je de BV in NL vestigt en er vervolgens voor gaat werken, val je weldegelijk onder de NL loonbelasting.

De quote van mij zag op het geval dat ook de BV verplaatst was naar het buitenland.

 

Dan is dus de vraag of de Nederlandse BV in Nederland gevestigd is (een zogenaamde vaste inrichting heeft) of dat ze gevestigd is in België. Ik kan dat niet zo goed uit het verhaal van Sequoia teruglezen hoe de situatie nu werkelijk is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

P.S.: wat zijn trouwens je mogelijkheden i.v.m. dit verplichte salaris als je omzet in je opstartjaren lager is dan het verplichte salaris?

 

In deze uitstekende column van Joost vind je veel informatie over loon en BV. Stukje is niet van gisteren maar in basis nog altijd actueel ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Waar je woont doet er niet aan toe, is de BV opgericht in NL dan valt het onder de Nederlandse recht. Ga je internationaal handelen dan moet je weer verder op het handelsrecht.

 

Doe je zaken in NL maar woont in bijv. Zwitserland? Dan betaal je belasting aan de Nederlandse overheid.

* Let op dat je niet in beide landen belasting betaald, wat ook wel eens voorkomt.

 

Met vriendelijke groet,

 

Arslan

Internetbureau Subcolors

www.subcolors.nl | info@subcolors.nl

 

www.turkseadvocaten.nl | www.hostbedrijf.nl

 

Wilt u ook een professionele website ? dan bent u bij ons op het juiste adres, want wij weten dat de eerste indruk altijd blijvend is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 113 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.