• 0

Bezoek autobeurs Geneve voor selectie nieuwe auto - aftrekken als kosten?

Voor een keuze/beslissing voor zakelijke aanschaf van een nieuwe auto, ga ik de autobeurs Geneve bezoeken voor selectie nieuwe auto. Kan ik deze kosten aftrekken? (vliegticket, evt overnachting)

 

Waarom vin dik het verantwoord deze kosten te maken voor de zaa: een van de opties van de auto's die ik overweeg staat nog niet hier bij een dealer, maar wil wel nu een keuze gaan maken, in verband met aflopende 0% bijtelijng dit jaar, vandaar dat haast geboden is en ik dit kan zien op die beurs....

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik krijg de indruk dat we hier praten over pakweg 2.000 euro kosten die jou gaan helpen bij het kiezen voor een auto van 50.000 (om en nabij)?

De vraag die m.i. geldt is of 'een redelijk denkend' ondernemer deze kosten zou maken, en ik vind niet dat je hiermee de grens van het redelijke overschrijdt. Een keuze voor een 0%-bijtelling o.i.d. is op zichzelf geen zakelijk motief, omdat dat ziet op de behandeling in de inkomstenbelasting en dat is een privé aangelegenheid, maar op zich is het logisch als je kosten maakt om een auto uit te zoeken, en hier zijn ze wat hoger.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

 

Hmmm, de kosten zullen wel onder de 500 blijven, en de auto kost wel meer dan 75k. Da's wel redelijk dan toch?

 

 

Ik krijg de indruk dat we hier praten over pakweg 2.000 euro kosten die jou gaan helpen bij het kiezen voor een auto van 50.000 (om en nabij)?

De vraag die m.i. geldt is of 'een redelijk denkend' ondernemer deze kosten zou maken, en ik vind niet dat je hiermee de grens van het redelijke overschrijdt. Een keuze voor een 0%-bijtelling o.i.d. is op zichzelf geen zakelijk motief, omdat dat ziet op de behandeling in de inkomstenbelasting en dat is een privé aangelegenheid, maar op zich is het logisch als je kosten maakt om een auto uit te zoeken, en hier zijn ze wat hoger.

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk zou ik voor dat netto voordeel van grofweg € 200 (als we het over een BV hebben) nooit dergelijke uitgaven opnemen als kosten. Het is gewoonweg vragen om mogelijke problemen, ook al kun je een pleitbaar standpunt hebben. Als een inspecteur eenmaal vind dat je verkeerd bezig bent, dan kan het leiden tot meer onderzoek en informatieverzoeken wat erg veel tijd geld en moeite kost (even buiten het feit dat het nog niet eens 100% zeker is dat je het standpunt 'wint').

 

Bij twijfelgevallen kun je in mijn optiek altijd beter een verzoekje vooraf doen aan de inspecteur. Zoals gezegd gaat het maar om € 200, krijg je positief antwoord leuk, krijg je negatief antwoord is het jammer. Ga je weer rustig verder.

 

Link naar reactie
  • 0

Dat is wellicht een heel goed advies, Marnix, dank je wel!

Ik heb wel eens de belastingdienst gebeld met een dergelijke vraag, maar kreeg dan iemand van een call center, die mijn vraag opschreef, ging uitzoeken en later enigszins twijfelend met een antwoord terug belde. Ik weet nog steeds niet of ik dat antwoord van toen eigenlijk wel serieus kon nemen ;-)

 

Kun je ook de vraag direct stellen aan een echte inspecteur, hoe werkt dat eigenlijk?

 

Mvg,

Onno la Roi

 

Persoonlijk zou ik voor dat netto voordeel van grofweg € 200 (als we het over een BV hebben) nooit dergelijke uitgaven opnemen als kosten. Het is gewoonweg vragen om mogelijke problemen, ook al kun je een pleitbaar standpunt hebben. Als een inspecteur eenmaal vind dat je verkeerd bezig bent, dan kan het leiden tot meer onderzoek en informatieverzoeken wat erg veel tijd geld en moeite kost (even buiten het feit dat het nog niet eens 100% zeker is dat je het standpunt 'wint').

 

Bij twijfelgevallen kun je in mijn optiek altijd beter een verzoekje vooraf doen aan de inspecteur. Zoals gezegd gaat het maar om € 200, krijg je positief antwoord leuk, krijg je negatief antwoord is het jammer. Ga je weer rustig verder.

 

Link naar reactie
  • 0

De mensen bij de Belastingtelefoon zijn over het algemeen studenten die heel goed informatie op kunnen zoeken op de website van de Belastingdienst. Een groot deel van de bellers is daarmee geholpen, maar specifieke vragen worden daar niet beantwoord. Als je wil dat een inspecteur hier een uitspraak over doet, zul je de vraag schriftelijk voor moeten leggen. Op de website van de Belastingdienst kun je bij 'contact' opzoeken onder welk belastingkantoor je valt, en daar dan schriftelijk (ja, helaas) een briefje naar toe sturen. Werkt het makkelijkst als je in dat briefje een standpunt in neemt, dan hoeven zij bij wijze van spreken alleen maar een krabbel en een stempel te zetten en dat weer naar je terug te sturen, en dan heb je een bewijs dat de kosten aftrekbaar zijn.

 

Overigens zullen ze wel onder de aftrekbeperking van 'congressen, excursies, symposia' vallen, dat is dezelfde aftrekbeperking waar horeca en representatie ook onder valt, dus van de 500,- kosten is slechts 73,5% aftrekbaar (of het deel wat boven de 4400,- uitkomt).

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

wat mij opvalt, is dat de auto hier nog niet leverbaar is, maar dat ojee99 het een noodzaak vindt om nu al naar Geneve te reizen om te kijken of hij deze auto wil hebben.

 

Wel is al bekend, dat zodra de auto leverbaar wordt in NL, het een 0% bijtelling auto is. Mijn vraag - met de pet van de inspecteur op - zou dan zijn:

 

Welke - voor jouw onderneming zakelijk relevante - informatie kun je in Geneve krijgen die niet in NL voor handen is en waarom heb je die info per se nu nodig en kun je daarmee niet wachten totdat de auto wel leverbaar is in NL? Immers, gedurende de rest van dit jaar wijzigt er niets meer in de bijtellingspercentages o.b.v. de CO2 uitstoot.

 

En dan kom je daarnaast inderdaad aan bij de vraag: "is dit een overweging voor de onderneming of voor de privépersoon?"

 

De hoogte van de bijtelling kan per definitie geen zakelijke overweging zijn. De bijtelling is immers een privé-aangelegenheid, want die raakt de winst uit onderneming niet.

 

Hooguit kun je beargumenteren dat de winst van de onderneming wel geraakt wordt door het brandstofverbruik of de restwaarde of wellicht maak je er een speerpunt van dat je graag groen rijdt. Maar dan zou ik als inspecteur vragen wat er dan zo ontzettend veel zuiniger of groener is aan de auto die je in Geneve gaat zien t.o.v. het huidige aanbod aan zuinige auto's dat al wel bij de dealers staat in NL. Als je antwoord dan is dat je de auto in Geneve verkiest omdat het merk, design, rijplezier etc. jouw voorkeur heeft, dan zit je meteen in privé motieven.

 

Kortom: ik zou verbaasd zijn als de fiscus instemt met de aftrek van je reiskosten. Ben uiteraard zeer benieuwd naar de uitkomst.

 

groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

De mensen bij de Belastingtelefoon zijn over het algemeen studenten

 

Dát is dus niet waar. Over het algemeen zijn het juist géén studenten. Zij moeten hun informatie uit de 'dialoog ondersteuning' halen. Deze informatiebron is leidend. Het komt zelf voor dat informatie op de website van de belastingdienst niet in de dialoog ondersteuning staat, als dat zo is, mag je in principe deze informatie niet gebruiken!

 

En inderdaad, wil je specifieke informatie dan dien je een briefje te sturen naar je regiokantoor of de bel. tel. kan een terugbelverzoek opmaken dat je binnen 24 uur (zolang je vraag maar voor 17.00 uur gesteld is) door je regiokantoor teruggebeld wordt.

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
  • 0

TS staat op het punt een zakelijke uitgave te doen van 75.000 euro en ik lees hier adviezen om het betreffende product niet eerst met eigen ogen te aanschouwen? En weer wordt de 0%-bijtelling erbij gehaald als onzakelijke overweging terwijl de KIA en MIA op zo'n vervoermiddel wel zakelijke overwegingen zijn.

 

Een belangrijke zakelijke overweging bij de aanschaf van dit bedrijfsmiddel is of de auto goed zit. Voor ondernemers die veel op de weg zitten een must en ook heel verstandig om ziekteverzuim of erger te voorkomen. Daarnaast is de toegankelijkheid van de bagageruimte voor veel ondernemers van belang. Beide iets wat je in persoon moet aanschouwen en uitproberen.

 

Omdat de auto nog niet in Nederland te evalueren is, maar je wel snel moet bestellen om zekerheid te hebben over KIA, MIA en VAMIL, heeft TS groot gelijk dat hij zijn bedrijf 500 euro kosten laat maken om alles goed uit te zoeken.

De Belastingdienst zal hier ongetwijfeld mee akkoord gaan, mits TS de goede argumenten in zijn brief heeft vermeld.

Link naar reactie
  • 0

Of een auto goed zit kun je alleen uittesten bij een (uitgebreide) proefrit. Nu kom ik nooit op auto beurzen maar ik kan me voorstellen dat de betreffende auto niet even van de beursvloer wordt afgereden om een proefrit te maken....

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Oh, excuus, niet goed gelezen. De auto is wel beschikbaar voor evaluatie in Nederland, maar slechts 1 van de opties niet. Dat moet dan wel een zakelijk relevante optie zijn.

 

Desalniettemin vind ik dat je nog een zakelijk argument hebt om naar de autobeurs af te reizen en dat is: tijdsbesparing. Door op de beurs alle mogelijke auto's in 1 dag te evalueren, in plaats van 10 afspraken bij 10 dealers, verspreid over de regio.

Komt nog bij dat de AutoRAI er niet meer is en je dus wel naar het buitenland moet.

Link naar reactie
  • 0

De mensen bij de Belastingtelefoon zijn over het algemeen studenten

 

Dát is dus niet waar. Over het algemeen zijn het juist géén studenten.

 

Dank voor het rechtzetten van mijn aanname. Toen ik nog studeerde kende ik studenten die bij de Belastingtelefoon werkten (Toeslagen, dat wel), vandaar dat ik aannam dat...

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Jenson verwoordt het inderdaad goed,

 

Beide opties zijn nog niet te zien/voelen/proeven/ruiken in NL. Dat zal pas over een aantal maanden zijn, maar beiden kennen ook een schaarste qua levering v.w.b. 2013 en ik kan niet beide opties aanhouden anders moet ik straks 2 auto's afnemen. En dat kan ik niet betalen ;-)

 

Allebei de auto's kennen 0% bijtelling, voor die info hoef ik dus niet naar de beurs. Wel kent de ene auto een nog langere periode van vrijstelling van MRB dan de andere optie. Hoe dan ook, dat weet ik nu ook al wel, maar ik kan geen keuze maken op basis van internetplaatjes en YouTube filmpjes. Dus lijkt me dit legitiem. En voor m'n lol doe ik dit niet, nog nooit eerder naar een autobeurs geweest en ben dat toekomstig ook niet val plan (al die drukte daar, pfff ;-)

 

Nogmaals, zodra ik een reactie van de Inspecteur heb deel ik deze natuurlijk met jullie!

Bedankt voor het meedenken tot zo ver.

 

 

 

TS staat op het punt een zakelijke uitgave te doen van 75.000 euro en ik lees hier adviezen om het betreffende product niet eerst met eigen ogen te aanschouwen? En weer wordt de 0%-bijtelling erbij gehaald als onzakelijke overweging terwijl de KIA en MIA op zo'n vervoermiddel wel zakelijke overwegingen zijn.

 

Een belangrijke zakelijke overweging bij de aanschaf van dit bedrijfsmiddel is of de auto goed zit. Voor ondernemers die veel op de weg zitten een must en ook heel verstandig om ziekteverzuim of erger te voorkomen. Daarnaast is de toegankelijkheid van de bagageruimte voor veel ondernemers van belang. Beide iets wat je in persoon moet aanschouwen en uitproberen.

 

Omdat de auto nog niet in Nederland te evalueren is, maar je wel snel moet bestellen om zekerheid te hebben over KIA, MIA en VAMIL, heeft TS groot gelijk dat hij zijn bedrijf 500 euro kosten laat maken om alles goed uit te zoeken.

De Belastingdienst zal hier ongetwijfeld mee akkoord gaan, mits TS de goede argumenten in zijn brief heeft vermeld.

Link naar reactie
  • 0

ah, typo: moest zijn

 

Geen van de opties...

 

Ik bedoel, allebei de auto's die ik als optie heb, waartussen ik dus twijfel (het wordt of merk/model A of merk/model B) is nog niet bij allebei de dealers te zien...

 

(sowieso kromme zin, nu ik dit terug lees ;-)

 

een van de opties van de auto's die ik overweeg staat nog niet hier bij een dealer

 

Vraag is dus, welke optie is dit en hoe noodzakelijk is deze optie zakelijk gezien.

Tenslotte is deze auto al in Nederland te krijgen en te bewonderen zonder deze optie.

Link naar reactie
  • 0

Wel kent de ene auto een nog langere periode van vrijstelling van MRB dan de andere optie.

 

OK, dus je zakelijke beslissing hangt hierop?

 

Kun je aangeven waarom model A een langere MRB vrijstelling kent dan model B? Begrijp me goed, ik vind het argument zakelijk bezien valide, maar als de MRB in kwestie 100 euro per jaar is en je bent van plan de auto 4 jaar te rijden, terwijl de kosten voor Geneve 1.000 zijn dan begrijp je toch wel dat dan het bezoek aan de beurs door geen weldenkend ondernemer gemaakt zal worden. Thuis blijven en 100 euro per jaar betalen voor de 'verkeerde' auto is dan altijd nog voordeliger dan 1000 uitgeven aan het bezoek van de beurs.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoe dan ook, dat weet ik nu ook al wel, maar ik kan geen keuze maken op basis van internetplaatjes en YouTube filmpjes. Dus lijkt me dit legitiem. En voor m'n lol doe ik dit niet, nog nooit eerder naar een autobeurs geweest en ben dat toekomstig ook niet val plan (al die drukte daar, pfff ;-)

 

Dat je nooit op de RAI (als voorbeeld) bent geweest en dat je geen keuze kunt maken op basis van foto's en filmpjes begrijp ik. Maar vanuit de fiscus komt de vraag of je dan echt per se naar Geneve moet gaan met dito kosten om dit wel te kunnen beoordelen. Als ik je reactie zo lees, zeg je eigenlijk: "ik weet nog niet welke auto ik wil (merk A of merk B) en dat ga ik in Geneve ondervinden". Daar zit een privé-wens in verscholen en zoals ik al aangaf is het verhaal van de MRB besparing nogal dun, zeker als je straks met de duurdere MRB auto thuis komt ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Is er ooit nog een reactie gekomen vanuit de belastingdienst?

 

Ik vind overigens dat géén bijtelling wel degelijk een zakelijk argument kan zijn: daarmee kan een werkgever zijn personeel heel gelukkig maken zonder dat het hem (de ondernemer) iets kost.

Ik vind dat zelfs bij een DGA, die is immers ook werknemer. De rechtspersoon maakt zijn werknemer gelukkig (namelijk geen bijtelling meer) en de onderneming is gebaat bij gelukkige/blije medewerkers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 207 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.