• 0

Aanbod 10%aandelen in bv

Goedenavond,

 

Afgelopen week heb ik de aanbieding gekregen om voor 10% van de aandelen eigenaar te worden van een bv. Bij dit bedrijf sta ik nu al op de payroll en ben ik verantwoordelijk voor de dagelijkse leiding. Qua werkzaamheden verandert niets.

 

Nu vraag ik mij af hoe ik er in moet stappen. Ik heb wel eens gehoort dat je met een eigen bv kan participeren in een ander bedrijf. Welke voordelen of nadelen neemt dit met zich mee?

 

Een kennis van mij is voor 10% van de aandelen prive in gestapt. Is dit slim? Is dit hetzelfde als met een eenmanszaak (als dit mogelijk is)?

 

Met welke zaken moet ik nog meer rekening houden?

 

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je stelt een hoop vragen, dat is goed, want uit je post blijkt dat er nog een hoop onduidelijk is.

 

Je kunt een eigen bv oprichten (dat wordt dan vaak een holding genoemd) en daar die 10% instoppen, je kunt de 10% ook in privé houden.

Die 10% geeft vermoedelijk ook recht op 10% van de winst en 10% van het vermogen van de BV.

Als jij die 10% in privé houdt, leidt een dividend-uitkering van 1.000 euro direct tot een belastingheffing van 25% ofwel 250,-.

Als jij die 10% in je persoonlijke holding houdt, leidt de dividend-uitkering naar je holding nog NIET tot belastingheffing, dat gebeurt pas als jij dividend naar jou als privé-persoon uitkeert. Een voordeel van een holding is dus dat je de belastingheffing beter kan plannen.

 

Een ander voordeel kan zijn dat geld wat in je persoonlijke holding zit, niet meetelt voor het vermogen in box 3 (waar je belasting betaalt over je vermogen) en geld wat op je bankrekening staat, wel. Door het dividend nog in de persoonlijke holding te houden, bespaar je daar dus een pietsie belasting, en misschien wel meer, afhankelijk van je persoonlijke situatie.

 

Nadeel van een extra BV is dat er een administratie gevoerd moet worden, aangifte vennootschapsbelasting gedaan moet worden, aangifte dividendbelasting bij uitkering van dividend, jaarstukken naar de KvK gestuurd moeten worden, en misschien nog wel wat.

 

 

De vraag die je niet stelt, maar waar ik wel heel benieuwd naar ben: WIL je deze 10% van de aandelen? Wat wil het bedrijf er voor terug? Wat maakt het voorstel voor jou aantrekkelijk?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

In de huidige BV wetgeving is er veel mogelijk qua aandelen en aandelensoorten.

Wat zijn de 10% van de aandelen waard? En dan bedoel ik niet (alleen) financieel, maar voornamelijk op het gebied van zeggenschap.

Zijn er nog 9 aandeelhouders? Krijg je aandelen met of zonder stemrecht, winstrecht. Zijn er prioriteitsaandelen, (cumulatief) preferente aandelen uitgegeven?

Hoe houden de andere aandeelhouders hun aandelen. Als er bijvoorbeeld 3 andere aandeelhouders zijn die hun aandelen via een holding houden zullen zij sneller dividend uitkeren dan wanneer zij de aandelen in privé houden. Zij hoeven dan niet (direct) af te rekenen met de Belastingdienst (zoals Marcel S al opmerkte), terwijl jij, als je de aandelen in privé houdt wel direct moet afrekenen.

 

Een goed advies begint met goed overzicht van de situatie.

 

Groet,

 

Tjeerd van de Polder

Uw juridisch monteur,

mr. Tjeerd van de Polder

www.juridischegarage.nl

tjeerd@juridischegarage.nl

Link naar reactie
  • 0

Over het algemeen kun je beter vanuit een persoonlijke holding participeren. Zorg er dan wel voor dat je belang ≥5% is.

 

Je zult de waarde van het eigen vermogen (dit is niet de waarde van de onderneming) van de bv goed moeten bepalen. Op basis daarvan kun je een inschatting maken wat de 10% waard is.

 

Hoe ga je die 10% verkrijgen. Schenking, betaling (investering), arbeid? Wat voor afspraak ligt hier aan te grondslag? Verschillende afspraken kennen verschillende fiscale consequenties.

 

Er vanuit gaande dat de bv een zogenaamde flexbv is zul je de statuten en een eventuele aandeelhoudersovereenkomst moeten lezen om eventuele voorwaarden die aan jouw aandelen (of aan de andere aandelen van de bv) verbonden zijn goed te begrijpen.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.