• 0

Verwachtingen bij spuitgieten en matrijskosten

Beste mede-forummers!

 

Ik ben van plan om een klein product te introduceren dat gemaakt is uit 2 onderdelen, een deel van hard plastic en een deel van elektrisch geleidende silicone/rubber. Nu is mijn plan om het te maken door middel van spuitgieten, omdat dit volgens mijn onderzoek het goedkoopste methode is om grote aantallen van iets te produceren en de enigste methode is om silicone onderdelen te produceren. Ik weet dat de kosten van het maken van een matrijs (of 2 als ik beide onderdelen met spuitgieten wil maken) hoog zijn, terwijl de variabele kosten heel laag zijn, maar ik kan op internet nergens concrete nummers vinden.

 

Het complete product is ongeveer 1,5 cm bij 1,5 cm bij 1,5 cm groot, dus relatief klein, met wand diktes die rond de 0.75 mm zijn. Zullen de matrijs kosten ook lager zijn, omdat het product kleiner is? Wat voor een matrijs kosten kan ik verwachten en hoe hoog zullen de variabele kosten wel niet zijn?

 

Ik heb al wat mails voor offerte aanvragen rondgestuurd naar verscheidene spuitgiet bedrijven, maar ze hebben tot nu toe nog steeds geen antwoord terug gestuurd. :( Ik heb erbij vermeld dat ik verwacht dat ik ongeveer 500 van ieder ondedeel op jaarbasis verwacht, is dit te weinig om spuitgieten voordelig te maken?

Ik heb ook gelezen om de matrijs in China te laten maken en dan te laten importeren, maar ik weet niet of ik dit kan vertrouwen...

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Of het de moeite waard is om te gaan spuitgieten hangt niet alleen af van de matrijskosten maar ook van de andere technieken:

Er zijn vele afwegingen te maken of frezen/draaien etc wellicht rendabeler is, of misschien zelfs 3D printen.

 

Verwacht je echter dat je dit product een flink aantal jaren op deze manier kunt blijven voeren (geen wijzigingen!), de vormen en materialen zijn geschikt om te spuitgieten, dan kan het een goede optie zijn.

 

Ik heb aan een aantal verschillende spuitgietproducten meegewerkt, maar ik ben geen kenner op het kunststofgebied: die ga je wel nodig hebben. In Nederland is het bij mijn weten redelijk gebruikelijk dat de matrijsmakers nog een beetje mee kunnen denken in het ontwerp, in China is dat bij mij nog niet voorgekomen.

 

Wat ik weet is dat je matrijzen uit siliconen kunt laten maken, maar die gaan slechts enkele tientallen stuks mee. Aluminium matrijzen gaan volgens mij tot enkele duizenden stuks, en hardstaal tot enkele tienduizenden stuks. Aluminium matrijzen lijken me in dit geval welk geschikt.

 

Ik heb goede ervaringen met Alligator plastics.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inderdaad ook 3d printen overwogen. Echter is het zover ik het weet het geval dat 3d printen van electrisch geleidende silicone nog niet mogelijk is voor commercieel gebruik. Daarnaast ben ik wel van plan om een prototype van rubber te 3d printen, maar het is veel te duur om het op grote schaal te produceren. De rubbere onderdeel zou 30 euro per stuk kosten! Vergeet niet dat het onderdeel niet eens 1 kubieke cm groot is.

 

Ik lees constant dat je "veel" moet produceren voordat het rendabel is, maar ik weet dus maar niet wat "veel" betekent.

Link naar reactie
  • 0

Ik ken je probleem om een "inschatting" te krijgen van veel, duur, kosten etcetera.

 

Om een klein voorbeeld te geven:

wij hebben een simpele matrijs gemaakt om wat busjes te spuiten. Ook ongeveer onderdelen van 1cm3.

 

Matrijs kostte zo`n 1500 euro (aluminium) en de stukskosten ca 5 - 10 ct. ABS.

 

Let wel dat de spuitgietbedrijven weinig zin hebben om iedere week 5 stuks te draaien, dus dat je meteen voor één of twee jaar voorraad aanschaft.

 

Dat was dus niet voor een 2 componenten mold maar gewoon in ABS.

Link naar reactie
  • 0

De materialen siliconen - aluminium - hardstaal zijn de materialen waar de matrijs van gemaakt zijn.

 

De materialen die erin gaan waren bij mij ABS. (even voor de duidelijkheid).

 

Of een normale matrijs geschikt is voor rubberen/siliconen onderdelen weet ik niet. Ook de vorm zal wel van belang zijn bij de kosten. Die goedkope matrijs kwam volgens mij uit NL. De grotere matrijzen waren veel duurder en daarvoor is de basis in China gemaakt, en zijn ze afgewerkt in NL.

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb mijn eerste offerte ontvangen, maar het heeft een onbetrouwbaar hoog bedrag erop staan. 20 duizend voor de matrijskosten! O_o Al mijn onderzoek liet zien dat het normaal gesproken de matrijskosten niet boven de 10.000 euro hoort te komen bij dit soort kleine producten. Heeft iemand hier een verklaring voor?

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb mijn eerste offerte ontvangen, maar het heeft een onbetrouwbaar hoog bedrag erop staan. 20 duizend voor de matrijskosten! O_o Al mijn onderzoek liet zien dat het normaal gesproken de matrijskosten niet boven de 10.000 euro hoort te komen bij dit soort kleine producten. Heeft iemand hier een verklaring voor?

 

Waarom niet de telefoon pakken en een verklaring vragen aan de partij die je de offerte verstuurd heeft?

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

 

Waarom niet de telefoon pakken en een verklaring vragen aan de partij die je de offerte verstuurd heeft?

 

Heb de komende dagen verschrikkelijk slechte telefoon verbnding, maar heb een e-mail gestuurd en antwoord terug gekregen. Hij gaf als verklaring dat de kosten van een Liquid Silicone Rubber matrijs velen malen hoger liggen dan een matrijs voor een normaal kunststoffen matrijs. Had niet verwacht dat het zoveel hoger zou uitvallen O_O

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.