• 0

Overdragen aandelen aan holding?

Goedemiddag allen,

 

Ik heb een vraag met betrekking tot het overdragen van aandelen van de werkmaatschappijen aan de beide holdings van de vennoten.

 

We hebben vennoot A en B welke beide 50% bezitten van BV 1

BV 1 heeft 100% de aandelen in eigendom van BV 2 en BV 3

Beide vennoten hebben ieder een persoonlijke Holding.

 

Mijn vraag:

 

1. Wat is de makkelijkste en fiscaal vriendelijkste (als die twee samen gaan) manier om de aandelen over te dragen aan de holdings.

 

2. Is het wel noodzakelijk de aandelen van BV1 (en daarbij ook de eigendomsrechten van BV 2 en BV3) over te dragen?

 

Alvast bedankt voor jullie input!

 

Groet

 

Maurice

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Zou je je vraag iets kunnen specificeren?

1. Welke aandelen moeten naar welke holdings? 2 naar A en 3 naar B, of ieder 50/50 dus 1 valt er tussen uit?

2. Aandelen 1 overdragen aan wie? waarvoor noodzakelijk?

 

Zonder specifieke informatie is het moeilijk een goed antwoord te geven.

Maar als ik je vraag zo 'aanvoel' zou ik eens nadenken over de fusie-mogelijkheden.

 

Fijne dag.

 

Tjeerd van de Polder

Uw juridisch monteur,

mr. Tjeerd van de Polder

www.juridischegarage.nl

tjeerd@juridischegarage.nl

Link naar reactie
  • 0

Dag Maurice

 

Klopt het als ik zeg dat de beide vennoten nu ieder een persoonlijke holding hebben die buiten de structuur staat en dat je die ertussen wilt schuiven?

 

Voordat we verder gaan: in welke BV staan ze op de loonlijst? Wanneer zijn deze BV's opgericht? Hoe zijn de aandelen destijds volgestort? Wordt er pensioen opgebouwd in een van de BV's? Zo ja, welke? Etc.

 

Op basis van de vraag kun je geen goed antwoord verwachten. Daar is het verhangen van aandelenbezit in een structuur te complex voor. Zelfs antwoord op de vraag of het zinvol is om die persoonlijke holdings ertussen te schuiven, valt niet te geven zo.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hoi Tjeerd,

 

Bedankt voor je reactie. Hier de antwoorden:

 

1. Welke aandelen moeten naar welke holdings? 2 naar A en 3 naar B, of ieder 50/50 dus 1 valt er tussen uit?

Antwoord: De bedoeling is dat we alle BV's in eigendom overdoen aan de holdings. Mijn zakenpartner en ik hebben ieder 50% eigendom in alle BV's. BV1 zou dan een tussenholding worden. BV2 en BV3 zijn dan de werkmaatschappijen.

 

2. Aandelen 1 overdragen aan wie? waarvoor noodzakelijk?

Antwoord: Geen idee, hoeft de tussen holding niet te worden overgedragen?

 

Groet,

 

Maurice

Link naar reactie
  • 0

Hoi joost,

 

Bedankt voor je tijd alweer!

 

Ik zal hieronder antwoorden onder je vragen:

 

Klopt het als ik zeg dat de beide vennoten nu ieder een persoonlijke holding hebben die buiten de structuur staat en dat je die ertussen wilt schuiven?

 

Antwoord: klopt geheel

 

Voordat we verder gaan: in welke BV staan ze op de loonlijst? Wanneer zijn deze BV's opgericht? Hoe zijn de aandelen destijds volgestort? Wordt er pensioen opgebouwd in een van de BV's? Zo ja, welke? Etc.

 

Antwoord: Vanaf 1 maart of april is het de bedoeling dat ze op de loonlijst van beide persoonlijke holdings komen te staan. Nu staan ze nog op BV1. BV1 is opgerichtin 2008. BV2 in 2011 en BV 3 in 2012. BV1 en BV2 hebben de €18000 stortingen van BV1 gekregen. BV3 is opgericht als flex bv met €100 kapitaal wat ook door BV1 is voldaan. Geen pensioen reserveringen tot op dit moment.

 

Op basis van de vraag kun je geen goed antwoord verwachten. Daar is het verhangen van aandelenbezit in een structuur te complex voor. Zelfs antwoord op de vraag of het zinvol is om die persoonlijke holdings ertussen te schuiven, valt niet te geven zo.

 

Antwoord: Heb je nog meer informatie nodig? Of is het bovenstaande voldoende?

 

Groet,

 

Maurice

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Maurice.

 

Het antwoord is m.n. afhankelijk van de hoeveelheid stille reserves en goodwill.

Als er nagenoeg geen stille reserves en goodwill zijn in een B.V. kun je het makkelijkst de aandelen overdragen aan de gewenste B.V.. Als er wel stille reserves en goodwill zijn is de fiscaal voordeligste optie om een aandeel te laten uitgeven en deze vol te storten met de aandelen in de andere B.V., hierbij kun je dan kiezen voor een fiscale faciliteit zodat je niet hoeft af te rekenen over de stille reserves en goodwill.

De (notaris)kosten voor het uitgeven van een aandeel met storting van aandelen liggen meestal hoger dan het overdragen van de aandelen.

 

Misschien een wat ingewikkeld verhaal.

Kort samengevat: de aandelen van 2 en 3 B.V. worden overgedragen aan of ingebracht in 1 B.V. (keuze afhankelijk van stille reserves en goodwill). De aandelen 1 B.V. worden overgedragen aan of ingebracht in respectievelijk A en B B.V. (persoonlijke holdings).

 

Mocht het bovenstaande niet (geheel) duidelijk zijn hoor/lees ik het graag.

 

Groet Tjeerd

Uw juridisch monteur,

mr. Tjeerd van de Polder

www.juridischegarage.nl

tjeerd@juridischegarage.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 273 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.