• 0

Franchisenemers of mensen in loondienst???

Hallo, mijn eerste post, nadat ik al een hoop info van dit forum heb kunnen halen.

 

Ik ben bezig met een ondernemingsplan, en daarbij ben ik op de volgende keuze gestuit:

 

Ik heb 2 a 3 mensen nodig die mijn product (bepaald soort abonnement) aan de man gaan brengen in Amsterdam. Deze personen dienen van minimaal MBO niveau te zijn en hebben bijvoorbeeld een auto nodig. Maar omdat dit geen jarenlange klus is, zal het waarschijnlijk na een jaar alweer over zijn (misschien dat er 1 overblijft voor de gehele after sales activiteiten)

 

Nu heb ik twee mogelijkheden:

1. De normale en klassieke manier: in loondienst nemen. Deze mensen krijgen dan een jaarcontract. Ik moet voer een auto zorgen, en ook alle bijkomende kosten zijn voor het bedrijf.

2. Met franchisenemers in zee gaan: dit scheelt een hoop op de aanslag op liquide middelen, want er zijn geen loonkosten en een auto en sommige nader te bepalen kosten zijn ook voor eigen regeling. Zij krijgen een bepaald aandeel van de winst (die op de klanten die hun hebben binnen gehaald).

 

Weet iemand hier meer over de voor- en nadelen van deze vorm van franchising? En wat is volgens jullie de beste optie?

 

Groetjes Harm

 

N.B. Ik heb dit expres niet in het ondernemingsplan forum geplaatst, omdat het niet echt een specifiek onderdeel van een ondernemingsplan is. Als een mod het hier niet mee eens is, moet ie doen wat ie doen moet! ;)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi MrSiezen,

 

Ik weet natuurlijk niet hoeveel kilometers er gereden worden, maar je zou ook aan kilometervergoeding voor werknemers kunnen denken. En ook voor werknemers is het mogelijk om een prestatiebeloning toe te passen. Daarmee zorg je al voor wat flexibileit in jouw kosten.

 

Kan het zijn dat je geen franchise, maar freelance bedoelt?

 

Bij freelancers zit je ook nog altijd met kosten, die bij een lange aaneengesloten periode over het algemeen toch aanzienlijk hoger liggen dan een medewerker in loondienst.

 

Of er een direct financieel voordeel te behalen is door met freelancers in zee te gaan vraag ik me dan ook af.

 

Zonder ook maar iets van het product te kennen ga ik ook nog een andere mogelijkheid noemen; partnerships. Er gaat op dit forum nog een andere post over "joint promotions" en wellicht dat zoiets ook voor jou kan werken?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Bedankt WelleKe voor de snelle reactie.

 

Nee ik bedoel geen freelancers, omdat dit net zoals jij zegt dezelfde (loon-)kosten geeft als bij een loondienst.

 

Franchisenemers behoeven bijna geen investeringen. Ze krijgen geen loon, en alle inventaris en een auto zijn voor eigen kosten. Als je dit zo bekijkt lijkt het als de mensen die hierin geinteresseerd zijn aardig gek in hun hoofd zijn.

Het voordeel voor ze is echter dat ze zelf hun winst kunnen bepalen. Als ze goed in hun werk zijn, kunnen ze veel klanten binnenhalen, wat automatisch meer opbrangst voor hun betekend.

 

Het voordeel voor mij is dat naast de kostendrukking de franchisenemers zonder meer gemotiveerd zullen zijn!

De moeilijkheid voor mij is om franchisenemers te vinden voor een nieuw concept, omdat het voor hun ook een groot risico is (zeker vergeleken met een bestaand en bewezen concept)

 

Groetjes Harm

Link naar reactie
  • 0

De moeilijkheid voor mij is om franchisenemers te vinden voor een nieuw concept, omdat het voor hun ook een groot risico is (zeker vergeleken met een bestaand en bewezen concept)

 

En daar heb je meteen het grootste manco van dit idee te pakken. Want laten we wel wezen, het zal je waarschijnlijk moeite kosten mensen je product te laten verkopen voor eigen risico en rekening.

Link naar reactie
  • 0
De moeilijkheid voor mij is om franchisenemers te vinden voor een nieuw concept, omdat het voor hun ook een groot risico is

 

Ja eigenlijk geef je ermee aan dat je zelf ook niet zeker van je zaak bent. Want anders zou je het risico zelf wel nemen (in ondernemingsplan kun je daar nog rekening mee houden). Als de winstvooruitzichten goed zijn, kun je toch beter vaste krachten aannemen?

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

De moeilijkheid voor mij is om franchisenemers te vinden voor een nieuw concept, omdat het voor hun ook een groot risico is (zeker vergeleken met een bestaand en bewezen concept)

 

En daar heb je meteen het grootste manco van dit idee te pakken. Want laten we wel wezen, het zal je waarschijnlijk moeite kosten mensen je product te laten verkopen voor eigen risico en rekening.

 

Oftewel,

 

zorg dat je een verdomd goed product hebt, en probeer de mogelijke franchisenemers hiervan te overtuigen.

Lukt dit niet, dan moet ik mensen in loondienst nemen.

 

Toch?

 

Het probleem is echter, waar ik nu gaandeweg achter kom, is dat er eigenlijk maar 1 kwartaal full-time werk is. Hierna zijn er wel after sales activiteiten (die ik graag door dezelfde persoon laat doen als degene die het verkocht heeft aan de betreffende klant), maar dat is lang niet genoeg voor een full-time functie.

En vindt dan maar een mensen die 1 kwartaal full-time willen werken, en daarna part-time...

 

EDIT: WelleKe: Full-time werknemers zijn dus niet geschikt, zoals boven omschreven ;) Maar ik heb wel zeker het volste vertrouwen in mijn concept, anders was ik er nooit aan begonnen!

Link naar reactie
  • 0
EDIT: WelleKe: Full-time werknemers zijn dus niet geschikt, zoals boven omschreven Maar ik heb wel zeker het volste vertrouwen in mijn concept, anders was ik er nooit aan begonnen!

 

Geloof ik ook wel ;), alleen zo zou de potentiële franchisenemer dat kunnen zien.

 

Oftewel,

 

zorg dat je een verdomd goed product hebt, en probeer de mogelijke franchisenemers hiervan te overtuigen.

Lukt dit niet, dan moet ik mensen in loondienst nemen.

 

En dan is dat precies wat je moet doen ;D

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Heb je weleens gedacht aan verloning? Je zoekt zelf de mensen en maakt met hen de (inhoudelijke) afspraken en vervolgens besteed je de hele loonadministratie (inclusief eventueel het afhandelen van onkostenvergoedingen) uit. Ieder uitzendbureau kan dit voor je doen. Het uitzendbureau factureert jou iedere week het aantal uren dat de medewerker heeft gewerkt, maal een vermenigingsvuldigingsfactor van 1,5 tot 1,9 .

Zeker in het geval van seizoenswerk aan te bevelen...

 

Nadeel: je medewerkers kunnen na 1 dag besluiten weg te gaan. Daar zit je dan met je werk...

 

Link naar reactie
  • 0

Tsja,

 

ik zit nu ook bij een bedrijf wat een aantal uitzendkrachten in dienst heeft. Te veel nadelen.

Ten eerste kunnen ze na 1 dag idd weg zijn.Ten tweede beslist een antecedente voor je of iemand geschikt is voor de baan, wat ik voor zo'n functie liever niet heb.

 

Ik heb iemand nodig waarvan ik een groot vermoeden heb dat hij of zij een blijver is, commitment toont en voldoende inhoud heeft (had ik al gezegd dat het om B2B relaties gaat??? Had ik volgens mij moeten doen!)

Link naar reactie
  • 0
Ten tweede beslist een antecedente voor je of iemand geschikt is voor de baan, wat ik voor zo'n functie liever niet heb.

 

Hoeft niet perse hoor. De INTERcedente ;) kan iemand aanbevelen, maar jij kan nog altijd een intakegesprek houden (zeer aan te raden zelfs).

 

Ook bij vaste werknemers (met jaarcontract) ben je nooit zeker van het commitment.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Hehe oops typfoutje,

 

maar, over dat commitment. Dat is dus een van de krachten van franchising. Dat dwingt commitment af.

De franchisenemers investeren zelf ook in het concept (tijd, kilometers, etc.). Dit zijn ze kwijt als het niks wordt, wat mij motiverend lijkt.

 

Denk eraan dat die franchisenemers eigenlijk zelfstandige ondernemers zijn, en ik hoef de meeste mensen niet uit te leggen wat die voor commitment in hun bedrijf stoppen! ;D

 

Link naar reactie
  • 0

mijn medewerkers (zelf gevonden inclusief uitgebreide sollicitatieprocedure, maar wél via verloning in dienst) krijgen een finders fee. Natuurlijk ook om voor extra committment te zorgen maar ook omdat ik ze graag wil laten meeprofiteren met de extra omzet die ze genereren voor het bedrijf.

 

Overigens heb ik wel duidelijk afspraken gemaakt over de finders fee: aftersales bij bestaande klanten hoort bij je taak en daar krijg je geen finders fee voor. Nieuwe klanten aanbrengen wél, het finders fee is een percentage van de omzet van de eerste opdracht.

Als klanten daarná bij ons terugkomen is dat niet meer vanwege de verkoopkwaliteiten van de specifieke medewerker, maar vanwege de geboden kwaliteit. De kwaliteit wordt door het hele bedrijf geleverd en niet door één persoon.

Link naar reactie
  • 0

Ik begin nu zelf weer te twijfelen aan de geschiktheid van franchising voor mijn toekomstige zaak.

 

Het punt is namenlijk dat de mensen geen klanten moeten acquiseren, maar distributiepunten. Deze distributiepunten krijgen van ons een fee. De klanten zullen via een call center binnenkomen (als het goed is), en via deze distributiepunten in contact komen met hun doelgroep.

 

Het is dus onmogelijk om aan te duiden hoeveel omzet een franchisenemer genereert. En een share in de totale winst is denk ik minder aantrekkelijk (afhankelijk van de prestaties van de rest).

 

Ik zal daarom denk ik toch voor verloning moeten kiezen, en dus de after sales aan het call center toe te verschuiven.

Link naar reactie
  • 0

Nieuwe klanten aanbrengen wél, het finders fee is een percentage van de omzet van de eerste opdracht.

 

Op zich wel een aardig systeem, alleen wrang als de klant binnenkomt met een kleine ordertje, er daarna meteen een uber-order plaatst... aan de andere kant krijgen ze EN provisie EN salaris, dus dat zou goed moeten gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ok,

als gevolg van de bovenstaande beslissing heb ik de volgende vraag:

 

Kan iemand mij een globale inschatting geven van het tarief van een freelance verkoper? Ik heb namenlijk echt geen idee waar ik hierbij aan moet denken...

 

EDIT: Ik zoek iemand met redelijke ervaring. Dus geen starter. Dit scheelt in het tarief, lijkt mij.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.