• 0

zouden wij een hypotheek krijgen?

na mijn laatste post ben ik al een tijdje aan meelezen en verder onderzoekend.

nu zitten wij erg met het volgende,

 

wij hebben een horecazaak die een 120k omzet op jaarbasis,

hier zit nog steeds een stijgende lijn in,

wij hebben de zaak sinds november een jaar op naam.

 

nu wij het eigenlijk huren van mijn ouders omdat we het gewoonweg niet rond krijgen voor een hypotheek (denken wij).

zijn we eigenlijk benieuwd of de volgende info ook mee helpt bij een bank .

 

- cijfers van de vorige ondernemer ? kunnen die van invloed zijn om voor ons een hypotheek te krijgen? ivm zij wel meer dan 3 jaar gedraait hebben.

 

- woz waarde kijkt een bank daar in mee ? omdat die ook veel hoger is dan de hypotheekbedrag die er op rust, anders kunnen we misschien beter onze woz waarde laten verminderen.

 

- als wij er een horeca taxateur op los laten en het veel hoger zou taxeren dan dat de hypotheek zou zijn, is dit in ons voordeel ? want we hebben al een aantal dingen veranderd wat de waarde zeker vermeerdert.

 

zelf denken we omdat we zelf nog maar 1jaarcijfers kunnen laten zien dat het heel lastig gaat worden.

 

maar met deze bovenste 3 punten dat het voor ons een heel groot verschil zou kunnen maken.

 

graag benieuwd naar jullie kijk hierop

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

de hypotheek is

 

205.000

 

we hebben eventueel nog een persoonlijke lening die ook ooit is gebruikt voor de overname van het pand

maar die zouden we ook prive kunnen houden

maar dit is een bedrag van ca 70.000

 

het mooiste zou zijn een bedrag van 275.000

maar als het al kon dan een bedrag van 205.000

 

de winst verhouding zou ik pas in april beter kunnen toelichten,

want wat is winstverhouding?

we hebben namelijk bijna elke euro die er verdient is ook weer in de zaak gestoken,

en geinvesteerd in dingen.

 

toch betalen we elke maand al ruime huur van ca 1300euro .

dit kunnen we ook elke maand makkelijk opbrengen.

 

heb onze laatste kwartaal er bij gepakt.

waar in staat dat de omzet 130.000 is

totaal bedrijskosten ca 97,500 zijn

dus het winst verhouding zou een ca 32.500

Link naar reactie
  • 0

Hypotheekverstrekker zal willen weten of jullie in staat zijn om de financieringslast (rente plus aflossing plus alle bijkomende "eigenaarskosten") op te hoesten. Vandaar dat normaliter naar de drie afgelopen jaren wordt gekeken.

 

Jaarcijfers van vorige eigenaar zijn niet relevant, niet de vorige eigenaar maar jullie zullen moeten ondernemen!

 

Hypotheekverstrekker zal ook niet 100 % willen financieren, dus een deel spaargeld zal nodig zijn.Pand is eigendom van jullie ouders, wellicht is het mogelijk een deel van de koopsom aan ouders schuldige te blijven als dat spaargeld er niet is.

 

Wat je op voorhand al kunt doen, probeer een enigszins realistische koopprijs te bepalen en kijk wat de gevolgen zijn voor jullie balanspositie, exploitatie en vergeet daarbij ook alle andere kosten niet (belasting,verzekering,onderhoud,verbouwin etc).Wellicht wordt het dan al duidelijk of aankoop wel of niet haalbaar is.

Link naar reactie
  • 0
nu wij het eigenlijk huren van mijn ouders omdat we het gewoonweg niet rond krijgen voor een hypotheek (denken wij).

zijn we eigenlijk benieuwd of de volgende info ook mee helpt bij een bank .

 

de hypotheek is 205.000

 

Hoe moet ik dit zien ? Heb je de onderneming (zonder pand) overgenomen van je ouders of hebben je ouders het pand gekocht en verhuren deze het pand aan jullie ? Is die 205.000 de lening die rust op het pand bij je ouders of is dit het bedrag die je ouders er voor willen hebben ?

 

we hebben eventueel nog een persoonlijke lening die ook ooit is gebruikt voor de overname van het pand

maar die zouden we ook prive kunnen houden

maar dit is een bedrag van ca 70.000

Waar is die 70.000 voor betaald, voor het invenaris ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

heb onze laatste kwartaal er bij gepakt.

waar in staat dat de omzet 130.000 is

totaal bedrijskosten ca 97,500 zijn

dus het winst verhouding zou een ca 32.500

 

Als je kwartaalomzet 130.000 is en je daar ca 32.500 winst op maakt, dan draai je jaarlijks ca 120k winst.

 

Er staat ook ergens dat je 'huurt van je ouders', dus een slordige 15.000 per jaar gaat al die kant op. Die zitten nu in de kosten.

 

Met zulke cijfers en zo'n huisbaas moet je allerlei constructies kunnen opzetten, waarbij je de bank helemaal niet nodig hebt.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

de 70.000 is een persoonlijke lening van ouders op grootouders geweest voor de hypotheek toen des tijds rond te krijgen ivm mijn ouders niet meer konden lenen.

 

maar dor meningsverschillen onderling tussen hun, hebben wij gezegd geef ons dan die persoonlijke lening maar, dan hebben wij een tussentijdse opstap om vast in te lossen,

het overname bedrad was destijds ca 290.000 .

nu was onze opzet hiervan als we vast de persoonlijke lening overnemen hebben , kunnen we al een deel aflossen en hebben we misschien over 3 jaar al een mooi bedrag afgelost en kunnen we als we zover zijn om het hele hypotheekbedrag dus te kunnen krijgen met 3 jaarcijfers het hypotheekbedrag lager zou zijn dat het eerst was.

 

de huur is totaal 1270, incl btw dus idd op jaarbasis : 15.240

@Michel_S

mijn ouders verhuren het zakelijke gedeelte aan ons , en het huis (wat er aan vast zit) wonen wij en mijn vader nog.

 

zou het mogelijk zijn om het perceel op te splitsen en het zakelijke gedeelte bijvoorbeeld eerst over te nemen ?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oven voor een goede beeldvorming:

 

Zou je onderstaande kunnen bevestigen en/of verduidelijken

 

[*]Die 70.000 is geld dat jullie (jij en je partner) nu schuldig zijn aan jouw grootouders

[*]Je ouders zijn eigenaar van een woon/bedrijfspand waar zowel jij met je partners alswel je ouders wonen

[*]Hebben je ouders nog een hypotheek op het pand ?

 

Hebben jullie (voldoende) begeleiding gehad toen jullie het bedrijf overnamen van jou ouders ?

Link naar reactie
  • 0

Je schreef dat de woz waarde van het pand hoger ligt dan de betreffende 205K. Als de waarde van het pand inderdaad flink hoger ligt. Bijvoorbeeld op 300K. Dan heeft de bank ruim voldoende onderpand bij eventueel wanbetalen.

 

Dit gecombineerd met positieve cijfers maak je een aardige kans. Ga het gesprek eens aan.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

-die 70.000 is idd schuld , word elke maand 600 op afgelost + rente betaald.

- ouders zijn nog eigenaar waar we gezamelijk inwonen.

- ouders hebben nog een hypotheek erop.

 

de overname is stel op sprong geweest omdat mijn vader een ander idee had en wou emigreren wat mislukt is.

dus de begeleiding had beter gekund en hoe het achtergelaten is had ook zeker anders gekund.

maar zodoende leert men.

 

wij betalen het liefst zo veel mogelijk af, mijn ouders zijn meer van gaten met elkaar vullen en te snel op de feiten voor op lopen,

 

liek man is een ryk man ( fries gezegde voor , een gelijk man is een rijk man of te wel wie geen schulden heeft is een rijk man)

zodoende dat wij op de persoonlijke lening in een jaar tijd ook ca 8000 afbetaald hebben, maar achteraf gezien hadden we dit geld beter achteruit kunnen leggen en als we voor een hypotheek komen dit aanmelden als eigen/spaar geld?

Link naar reactie
  • 0

Je schreef dat de woz waarde van het pand hoger ligt dan de betreffende 205K. Als de waarde van het pand inderdaad flink hoger ligt. Bijvoorbeeld op 300K. Dan heeft de bank ruim voldoende onderpand bij eventueel wanbetalen.

Dit gecombineerd met positieve cijfers maak je een aardige kans. Ga het gesprek eens aan.

Onderpand alleen is allang niet meer het enige waar banken naar kijken, ze kijken veel meer naar de cijfers. Deze zijn positief in deze casus maar ik betwijfel of deze voldoende zijn voor de gewenste financiering, zeker als er al 70.000 geleend is van de grootouders.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou je adviseren te investeren in een goede advsieur die de (on)mogelijkheden in beeld gaat brengen en daarvoor een planning maakt. Dit forum is daarvoor niet het meest geschikt, omdat bij een dergelijke planning rekening moet worden gehouden met de (financiele) wensen en mogelijkheiden van zowel jou als je ouders en dat een adviseur daar dus wel inzicht in moet hebben.

Link naar reactie
  • 0

Wil je onroerend goed aanschaffen in de huidige tijd (en met name in de horeca/cafetaria's) dan is mijn ervaring dat je minstens de helft aan eigen vermogen dient te hebben. Is van die helft ook nog eens veel achtergesteld vermogen (en maar beperkt zelf) dan wordt het ook weer erg lastig.

 

Heb je het niet, dan kun je het proberen maar schakel dan geen dure adviseurs in :P

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Wil je onroerend goed aanschaffen in de huidige tijd (en met name in de horeca/cafetaria's) dan is mijn ervaring dat je minstens de helft aan eigen vermogen dient te hebben. Is van die helft ook nog eens veel achtergesteld vermogen (en maar beperkt zelf) dan wordt het ook weer erg lastig.

Heb je het niet, dan kun je het proberen maar schakel dan geen dure adviseurs in :P

 

Als TS (op termijn) een pand van een willekeurige derde zou willen kopen zou ik je helemaal gelijk geven, maar volgens mij speelt er meer in deze casus.

 

Goede adviseurs zijn niet per definitie duur. In een kort gesprek en wellicht een korte beoordeling van de stukken kan een beetje adviseur deze casus wel doorzien, dus heel erg duur hoeft het niet te zijn.

 

Natuurlijk moeten er geen grote bedragen worden uitgegeven als er toch geen mogelijkheiden zijn, maar dit is relatief snel te beoordelen. Zo moeilijk is de casus nu ook weer niet, je hebt alleen voldoende info nodig, waar dit forum denk ik niet de plaats is deze te verstrekken.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe zit dat nu precies met dat wij (we) en ons? In een andere draad schrijf je iets over een vriendin, maar zadel je haar feitelijk nu wel of niet op met een erfenis van jouw ouders? Is e.e.a. iedereen duidelijk en goed vastgelegd? In welke vorm of verhouding ondernemen 'jullie'? En hoe is jullie partnerschap geregeld?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.