• 0

Verrekenen electrische brandstof auto.

Ik heb binnenkort een auto op 2 "brandstoffen", diesel en stroom. Diesel is natuurlijk geen probleem om in de administratie te verwerken.

 

Voor het laden van de auto wil ik een tussenmeter plaatsen zodat die "brandstof" apart gemeten wordt vanuit mijn huisinstallatie. Mijn huis is koop en geheel prive dus ik maak ook geen gebruik van werkkamervergoedingen ed.

 

Vraag: mag de stroom tbv het laden wel via mijn BV verrekend worden?

Ik zie dit als brandstof voor de zakelijke auto of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Bij normaal brandstof tanken is er het afreken bonnetje voor datum, tijd, hoeveelheid en betaal bewijs.

 

Ik weet niet of het elektrisch laden in de auto ook gelogd en bewaard kan worden. Zou volgens mij wel moeten.

Dit moet dan wel synchrone zijn (datum,tijd en hoeveelheid) met de afgeleverde stroom (energie) vanuit een meter-log in huis.

 

Link naar reactie
  • 0

Bij normaal brandstof tanken is er het afreken bonnetje voor datum, tijd, hoeveelheid en betaal bewijs.

 

Ik weet niet of het elektrisch laden in de auto ook gelogd en bewaard kan worden. Zou volgens mij wel moeten.

Dit moet dan wel synchrone zijn (datum,tijd en hoeveelheid) met de afgeleverde stroom (energie) vanuit een meter-log in huis.

 

 

Vandaar mijn vraag :)

 

Indien een laadpaal geplaatst is dan zou de TS kunnen overwegen om een blue motion pas via bijvoorbeeld MTC proberen te verkijgen. Die pas kost iets van €5,- per maand en is bij elke laadpaal te gebruiken. Krijg je netjes elke maand een factuur van de provider van de pas.

 

 

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

De meeste laadpalen voor thuis hebben een registratiesysteem althans dat heb ik begrepen. Wij krijgen hier straks een paal van anwb (ivm mistubishi hybride), die leveren een periodiek overzicht van het verbruik van de paal.

ahqbeheer: participatie, vastgoed, advies en coaching

www.websitevanons.nl leverancier van brand spinazie

Link naar reactie
  • 0

Ik woon in een buitengebied zonder aardgas, snel internet en kabel dus nee, geen laadpaal voor de deur. Vanwege de grote afstanden naar verdeelstations ed zal deze er niet komen ook.

 

Dat is ook de reden waarom ik een kwh tussenmeter wil plaatsen tussen mijn huisinstallatie en de lader van de auto.

Maar mag ik de gebruikte stroom tbv het laden d.m.v. een kwh verrekening zakelijk opvoeren?

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat blijft de vraag. Formeel moet een nota op naam van de BV staan wil je BTW kunnen verrekenen op je aangifte.

Dat kan in dit geval dus niet. Het lijkt mij evenwel een onwenselijke bijwerking van op stroom rijden. Het zal waarschijnlijk een drama zijn om dit te splitsen in een nota voor privé en de BV, als het al mogelijk is. Met alleen een tussenmeter kan het sowieso niet.

 

Hopelijk komt Financiën nog met een goedkeurend besluit zoals dat ook geldt voor benzinebonnen waarvan de betaling herleidbaar is naar de ondernemer.

 

Wellicht weet de belastingdienst hier meer van? Ik PM ze wel.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

PM aan BD:

beste dames en heren,

 

Leuke vraag voor jullie in dit topic.

 

DGA rijdt een elektro-auto van zijn BV. Thuis krijgt hij een laadpaal die met een tussenmeter het werkelijk verbruik voor de auto kan aangeven. Kosten in de BV aftrekbaar, want verbruik is bewezen en te staven en kan de BV aan de DGA vergoeden. Maar dan de BTW?!

 

Stroomleverancier stuurt alleen naar privé een nota. Dus niet ten name van de BV. Ik kan me ook niet voorstellen dat splitsing mogelijk is vanuit de stroomleverancier en ik zie geen kans dat de DGA de gehele huishoudelijke stroomnota op naam van zijn BV kan zetten. Ergo, formeel geen recht op aftrek van voorbelasting.

 

Dat lijkt mij een onwenselijke en onredelijke bijwerking van de stimulering tot groen rijden. Bijtelling laag, geen MRB, maar kosten elektrisch laden aan huis worden ineens 21% duurder.

 

Is hierin voorzien door de Stas? Ik denk dan met name aan de goedkeuring die geldt voor tankbonnetjes waarvan de betaling naar de ondernemer te herleiden is. Is een dergelijke goedkeuring er ook voor thuis laden? Zo niet, kunnen we die wel verwachten?

 

reactie graag in het topic

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Wat is het verschil tussen de Belastingdienst hier en het Belastingkantoor behalve de kans dat kantoren verschillende antwoorden geven en de uitkomst regio afhankelijk wordt?

Ik bedoel, het Belastingkantoor heeft toch ook geen uitspraak van de staatssecretaris?

Link naar reactie
  • 0

Mijn logica ;)

 

Het bedrijf betaald een brandstofprijs die jij levert. Jouw prijs is inclusief BTW. Dus de zakelijke kosten zijn daardoor ook inclusief BTW. Hetzelfde geldt wanneer je brandstof in Duitsland tankt. Daar kan men ook niet zonder BTW leveren. Je kunt de totale prijs inclusief BTW als kosten boeken. Evenwel kun je dan wel brandstof en BTW gescheiden houden met een buitenlandse BTW post op de W/V rekening die je te zijner tijd met Duitsland zou kunnen verrekenen. Maar doe je het niet dan blijven dit kosten, dus waarom niet met jou als leverancier?

 

Link naar reactie
  • 0

Wat is het verschil tussen de Belastingdienst hier en het Belastingkantoor behalve de kans dat kantoren verschillende antwoorden geven en de uitkomst regio afhankelijk wordt?

Ik bedoel, het Belastingkantoor heeft toch ook geen uitspraak van de staatssecretaris?

 

De belastingdienst webcare hier en de belastingtelefoon zijn voorlichters, bij het belastingkantoor zit een bevoegd inspecteur die een bindende uitspraak kan doen én een voor bezwaar vatbare beslissing kan nemen. Als een inspecteur jou toestemming geeft om die tussenmeter te gebruiken en evt zelfs btw aftrek toe te staan dan is de belastingdienst bij een latere controle gehouden aan die toezegging.

 

Informatie die je via Belastingdienst webcare of belastingtelefoon hebt verkregen is niet bindend, bij een controle kan een inspecteur een afwijkende beslissing nemen zonder dat je je kunt beroepen op de verkregen informatie.

 

kortom in jou geval waarin zelfs de staatsecretaris zich er nog niet over heeft uitgelaten is een beslissing van de inspecteur de meest kansrijke weg om zekerheid te krijgen over de aftrek.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Wij kunnen hier geen antwoord op geven. Zoals Joost al aangeeft, heeft de staatssecretaris hier geen uitspraak over gedaan. TS kan de vraag over het terugvragen van de btw het beste schriftelijk voorleggen bij zijn Belastingkantoor.

 

Anoek

Webcareteam Belastingdienst

 

Dag Anoek

 

Dank voor je reactie. Maar is het niet beter als MinFin met een besluit komt?!

Dit is een generieke kwestie die voor vrijwel elke DGA met een plug-in hybrid auto speelt. Die laadpaal aan huis staat er vrijwel altijd maar ze tasten in het duister over de BTW.

 

Kan BD webcare dit onder de aandacht brengen van MinFin? Zonder beleid zal een wildgroei aan visies ontstaan van inspecteurs, terwijl het probleem generiek is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag gesproken met een ex-belastinginspecteur.

Deze is van mening dat de BTW voor het deel dat zakelijk wordt gebruikt, volledig aftrekbaar is.

Past in de gedachtengang bij aftrek BTW van kosten van een prive auto die deels zakelijk wordt gebruikt waarbij je de verhouding prive-zakelijk moet vaststellen en over het zakelijke deel BTW mag terugvorden.

 

De verhouding prive-zakelijk stel ik vast dmv een tussenmeter.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Past in de gedachtengang bij aftrek BTW van kosten van een prive auto die deels zakelijk wordt gebruikt waarbij je de verhouding prive-zakelijk moet vaststellen en over het zakelijke deel BTW mag terugvorden.

 

Ja, maar bij normale brandstof en onderhoud kun je alleen over het BTW belaste deel de BTW verdelen. Het tankstation draagt BTW af.

 

Het is nog steeds de vraag of jij (privé) officieel als BTW "plichtige" levert, dus of dat gelijk gesteld is met bonnen en facturen leveren waarop de BTW vermeld staat.

 

Of het is de vraag of jij als doorgeefluik (tussenpersoon) mag fungeren tussen je energie maatschappij en je bedrijf.

 

Wellicht een uitkomst zou zijn als je de energiemaatschappij zou kunnen bewegen een aparte factuur op te maken voor de tussen meter.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb vandaag gesproken met een ex-belastinginspecteur.

Deze is van mening dat de BTW voor het deel dat zakelijk wordt gebruikt, volledig aftrekbaar is.

Past in de gedachtengang bij aftrek BTW van kosten van een prive auto die deels zakelijk wordt gebruikt waarbij je de verhouding prive-zakelijk moet vaststellen en over het zakelijke deel BTW mag terugvorden.

 

Daar is denk ik iedereen het hier mee eens... als we spreken over een IB-ondernemer.

 

In dit geval is de BV omzetbelastingplichtig en is de vraag of de factuur kan kwalificeren als een factuur waarmee je omzetbelasting mag terugvorderen. Zolang de factuur van de energiemaatschappij niet op naam van de BV is gesteld ligt er een probleem, maar bij de meeste woonhuizen zal dat niet het geval zijn.

 

Ik sluit mij aan bij de visie van Brood, tot er een andersluidend besluit ligt kun je deze BTW niet verrekenen en mogen de kosten in de BV bruto (dus inclusief BTW) opgevoerd worden en kan de BTW niet als voorbelasting teruggevorderd worden.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1
Dag Anoek

 

Dank voor je reactie. Maar is het niet beter als MinFin met een besluit komt?!

Dit is een generieke kwestie die voor vrijwel elke DGA met een plug-in hybrid auto speelt. Die laadpaal aan huis staat er vrijwel altijd maar ze tasten in het duister over de BTW.

 

Kan BD webcare dit onder de aandacht brengen van MinFin? Zonder beleid zal een wildgroei aan visies ontstaan van inspecteurs, terwijl het probleem generiek is.

 

groet

Joost

 

Hallo Joost,

 

Excuses voor de late reactie. We brengen deze kwestie onder de aandacht van de juiste personen die het kunnen doorspelen naar het Ministerie van Financiën.

 

Anoek van Alteren

Webcareteam Belastingdienst

Webcareteam van de Belastingdienst voor (startende) ondernemers

Link naar reactie
  • 0

Heeft iemand het adres van minfin voor mij ;D :'(

 

Ja hoor:

 

Ministerie van Financiën

Korte Voorhout 7

Postbus 20201

2500 EE Den Haag

Tel: (070) 342 80 00

Fax: (070) 342 79 00

Internet: www.rijksoverheid.nl/ministeries/fin

 

::)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.