• 0

Verrekenen electrische brandstof auto.

Ik heb binnenkort een auto op 2 "brandstoffen", diesel en stroom. Diesel is natuurlijk geen probleem om in de administratie te verwerken.

 

Voor het laden van de auto wil ik een tussenmeter plaatsen zodat die "brandstof" apart gemeten wordt vanuit mijn huisinstallatie. Mijn huis is koop en geheel prive dus ik maak ook geen gebruik van werkkamervergoedingen ed.

 

Vraag: mag de stroom tbv het laden wel via mijn BV verrekend worden?

Ik zie dit als brandstof voor de zakelijke auto of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Schopje;

 

Inmiddels rij ik een paar weken met mijn hybride en laad deze voornamelijk thuis op. Om thuis te kunnen laden is een laadpunt geinstalleerd.

 

Ik ben natuurlijk niet alleen, vele PIH rijders hebben een laadpunt thuis. Deze aansluitingen zijn door de mensen die ik ken zakelijk aangeschaft. Nu komt het leuke, er lopen ook al wat mensen tegen problemen aan met de BD omdat een aantal inspecteurs van mening is dat het laadpunt privé is en dus privé dient te woden aangeschaft en te worden onderhouden.

 

Het valt niet mee om op deze wijze gebruik te maken van de PIH zoals deze is bedoeld. Gedoe met verrekening van electrische brandstof en laadpunt. Ik overweeg steeds meer om maar niet meer te laden en gewoon alleen te gaan tanken, daar zijn geen problemen mee.....

 

http://www.groen7.nl/belastingdienst-werkt-thuisladen-tegen/

Link naar reactie
  • 0

megakick...

 

Geen belasting over laadpaal van de zaak

Gepubliceerd: 05 februari 2015 08:54 | Laatste update: 05 februari 2015 12:37

 

Een elektrische laadpaal in of bij de privéwoning leidt niet tot extra bijtelling. Dat heeft het kabinet vorige week besloten.

 

 

Wie een elektrische of hybride auto van de zaak heeft, moet die auto natuurlijk opladen. Dat kan met een gewoon stopcontact, maar een elektrische laadpaal heeft verschillende voordelen.

 

Zo gaat het laden met een laadpaal sneller. Verder is het veiliger, omdat de laadpaal op een eigen groep is aangesloten en omdat de stekker er niet ‘zomaar’ door vandalen uit kan worden getrokken. Tenslotte heeft niet iedereen een openbare laadpaal in de buurt staan of een woning met een oprit waar de auto makkelijk valt op te laden.

 

Laadpaal geen loon in natura

Sommige werkgevers bieden werknemers met een elektrische of hybride auto van de zaak daarom aan een laadpaal bij hun huis neer te zetten. Het was tot voor kort onduidelijk of de Belastingdienst de kosten van de laadpaal beschouwde als loon in natura en daarover inkomstenbelasting zou heffen.

 

Inmiddels is er duidelijkheid: het kabinet heeft besloten dat de laadpaal geen loon in natura is en geen onderdeel is van de bijtelling. Met andere woorden, je hoeft geen belasting te betalen over een laadpaal van de zaak, ook niet als die op je eigen terrein staat.

 

Hetzelfde geldt voor de verbruikte elektriciteit. Die mag je als werknemer onbelast declareren bij je werkgever. Zelfs een aan te schaffen meter die bijhoudt hoeveel elektriciteit wordt gebruikt voor het opladen van je auto mag belastingvrij worden vergoed.

 

Kosten laadpaal aftrekbaar

De nieuwe maatregel geldt ook voor ondernemers. Als ondernemer mag je de kosten van de laadpaal direct aftrekken van je inkomsten en je mag de verbruikte stroom opvoeren als aftrekpost.

 

Dit alles geldt alleen als je een elektrische auto van de zaak hebt; de regeling geldt niet voor rijders met een elektrische privéauto. Dan mag je de laadpaal niet opvoeren als aftrekpost, maar moet je je houden aan de maximale aftrekpost van 19 cent per kilometer die ook geldt voor andere auto’s.

 

Link naar reactie
  • 0

Teunis, wat een geinige vraag! :) Ik denk dat ik het als volgt zou oplossen:

 

- Allereerst zou ik een kWh-meter kopen en die plaatsen tussen het stopcontact en het laadsnoer. Op die manier weet je precies hoeveel kWh je verbruikt voor het laden van je auto. Hiermee kun je het verbruik aannemelijk maken. Zorg wel dat je regelmatig de standen bijhoudt. Zo'n meter kost overigens hooguit een paar tientjes bij Conrad bijvoorbeeld.

 

- Vervolgens zou ik de BV een creditfactuur laten sturen aan de eigenaar van het laadpunt (jijzelf privé?). Dat zal inclusief btw zijn. Het lijkt me dat je alleen de kWh-prijs mag doorberekenen met btw en dus geen zaken als vastrecht, transportkosten, etc.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

- Vervolgens zou ik de BV een creditfactuur laten sturen aan de eigenaar van het laadpunt (jijzelf privé?). Dat zal inclusief btw zijn.

Alleen zul je dan ook het btw nummer van privé op de credit factuur moeten vermelden. En dat nummer is er niet…

Dus kun je ook geen btw specificeren op zo'n credit factuur.

 

De makkelijkste oplossing voor de btw lijkt me het omzetten naar een zakelijke aansluiting, zoals TS zelf ook geopperd heeft. Ik wordt op mijn privé adres ook doodgebeld door colporteurs die me een zakelijke aansluiting willen verkopen, dus dat moet soepel gaan.

Link naar reactie
  • 0

Ja, je hebt gelijk. Een creditfactuur is dan ook niet het goede woord. Het is meer 'selfbillen'. In feite stuurt de BV een rekening uit naam van de leverancier (= privé). En dat moet dan ook op de factuur worden gezet ("factuur uitgereikt door afnemer").

 

De BV kan de btw dan niet verrekenen maar wel als kosten aftrekken toch? Dus stel voor dat een kWh 20 cent kost excl. btw en 24,2 cent incl. btw. Dan mag je toch een 'creditfactuur'/selfbill opmaken voor 24,2 cent per kWh zonder btw? (De particulier factureert dus het bedrag dat het hem daadwerkelijk kost).

 

Op die manier is de btw voor de BV niet verrekenbaar, maar wel aftrekbaar als kosten. Dat is uiteraard niet helemaal optimaal (duurder voor de BV).

 

Ik twijfelde nog even of het omzetten naar een zakelijke aansluiting zou betekenen dat je geen Heffingskorting energiebelasting meer zou krijgen, maar dat lijkt niet zo te zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In een integrale actualisering van het besluit van 21 januari 2015, nr. BLKB2015/0106M komt de Staatssecretaris van Financiën tegemoet aan elektrisch rijden:

 

5.3. Laadpaal

 

In de praktijk blijkt onduidelijkheid te bestaan over de fiscale aspecten als een werkgever een oplaadvoorziening (hierna: laadpaal) laat plaatsen in of bij de woning van de werknemer voor een (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt. Het kan hierbij gaan om uiteenlopende uitvoeringen van laadpalen en van de eventueel benodigde aanpassingen, zoals het plaatsen van een extra groep in de meterkast. Doorgaans is het plaatsen van een laadpaal niet opgenomen in de catalogusprijs van een (semi-)elektrische auto. Onduidelijkheid over de fiscaliteit kan de overgang naar elektrisch rijden ontmoedigen. Dit acht ik ongewenst en daarom keur ik om redenen van eenvoud en doelmatigheid het volgende goed. De goedkeuring is vooruitlopend op wetgeving.

 

Goedkeuring (loonheffingen)

 

Ik keur goed dat het plaatsen van een laadpaal in of bij de woning van een werknemer voor een (semi-)elektrische auto die de werkgever ter beschikking stelt, geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Deze goedkeuring geldt ook voor een vergoeding voor het plaatsen van de laadpaal, als de werknemer op verzoek van de werkgever de laadpaal op eigen kosten plaatst of laat plaatsen.

 

Toelichting

 

De goedkeuring heeft tot gevolg dat in deze situaties het plaatsen van de laadpaal (of het vergoeden daarvan) geen afzonderlijke gevolgen heeft voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen. Voor werknemers bij wie rekening wordt gehouden met een bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak, wordt (het plaatsen van) de laadpaal geacht deel uit te maken van de gebruikskosten van de auto die door middel van de bijtelling in de loonheffing worden betrokken. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met een additioneel bedrag aan loon (in natura), ongeacht of een laadpaal is opgenomen in de catalogusprijs. Als geen sprake is van een bijtelling omdat de auto van de zaak aantoonbaar voor niet meer dan 500 privékilometers per jaar wordt gebruikt, wordt ook (het plaatsen van) de laadpaal geacht voor zakelijk gebruik te zijn bedoeld.

 

De goedkeuring geldt niet voor de benodigde elektriciteit. Wel acht ik het denkbaar dat werkgever en werknemer overeenkomen dat de werknemer de feitelijk verbruikte elektriciteit voor een ter beschikking gestelde auto tegen kostprijs doorlevert aan de werkgever. Tot de kostprijs behoren in zo’n geval ook de kosten van een meter om het feitelijke verbruik te kunnen vaststellen. Een dergelijke overeenkomst heeft geen gevolgen voor de vaststelling van het loon en daarmee de loonheffingen.

 

Als een werkgever een laadpaal bekostigt voor een eigen auto van de werknemer is de goedkeuring niet van toepassing. In dat geval kan de werkgever niet meer onbelast vergoeden dan € 0,19 per zakelijke kilometer (inclusief woon-werkverkeer). De kosten voor de elektriciteit worden geacht te zijn begrepen in de onbelaste vergoeding.

 

Goedkeuring (inkomstenbelasting – winst)

 

De hiervoor vermelde goedkeuring is van overeenkomstige toepassing op een ondernemer/natuurlijk persoon die in zijn onderneming een (semi-)elektrische auto gebruikt die tot het ondernemingsvermogen behoort. De met de (semi-)elektrische auto en de oplaadvoorziening samenhangende kosten kunnen voor de winstbepaling in aanmerking worden genomen. De hiervoor vermelde goedkeuring houdt in dat in verband met de onttrekking wegens privégebruik auto de laadpaal geacht wordt deel uit te maken van de terbeschikkingstelling van de auto. Er vindt geen verhoging van de in aanmerking te nemen catalogusprijs plaats.

Link naar reactie
  • 0

inmiddels zijn we een paar maanden/jaren verder en ben ook ik in de positie dat er een electrische auto voor de deur staat met laadpaal, bedien op de BV. Is er al duidelijkheid van het MinFin hoe om te gaan met de BTW op de factuur van prive naar de zaak?

 

En het Kwh-tarief dat ik factureer: moet dat gelijk zijn aan het bedrag dat ik prive betaal, of mag dat "marktconform" zijn, bijvoorbeeld wat ik gemiddeld betaal als ik extern aan de laadpaal sta?

 

Link naar reactie
  • 0

Is er al duidelijkheid van het MinFin hoe om te gaan met de BTW op de factuur van prive naar de zaak?

 

En het Kwh-tarief dat ik factureer: moet dat gelijk zijn aan het bedrag dat ik prive betaal, of mag dat "marktconform" zijn, bijvoorbeeld wat ik gemiddeld betaal als ik extern aan de laadpaal sta?

 

 

Integratieve kinder- en jeugdtherapie: www.kindsupport.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 266 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.