• 0

proeftijd 1 dag om en ziek, maar niet thuis...

Dag mede ondernemers.

 

Wij hebben meneer vd H uit Putten aangenomen per 1feb. met 1 maand proeftijd.

Vanmorgen belde hij: misselijk en hoofdpijn, voelde zich erg ziek!

 

Kregen wij bericht van een andere medewerker : goh ik kwam meneer H tegen in Almere in een kledingwinkel, hij deed een beetje vreemd toen ik hem groeten.

 

Ik: ja dat is niet vreemd, hij zou ziek zijn....

 

Wat ik nodig heb: Advies!

 

Persoonlijk heb ik in 1 klap geen goed gevoel meer bij hem. Dit kun je niet maken als werknemer.

Respectloos is het, en als de banen nu voor het oprapen liggen.

Ter info: hij gaat per september 1 dag naar school en bij ons 4 dagen werken (BBL)

Wij hadden iemand nodig en hebben hem daarom tot die tijd een contract gegeven, ipv hem pas te laten beginnen in september.

Zou hij niet door hebben dat dit ook op het spel staat?

 

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Wij hebben meneer vd X uit Xubben aangenomen per 1feb. met 1 maand proeftijd.

Vanmorgen belde hij: misselijk en hoofdpijn, voelde zich erg ziek!

 

 

Als dat zijn echte initialen en woonplaats zijn, ben je nog lang niet aan het werkgeverschap toe.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Verrek, ik wist dat het probleem me bekend voorkwam. Jij had destijds ook een probleem met een ouwe werknemer die zich vlak voor haar pensionering ziek meldde en toe betaalde je 'voor straf' haar vakantiedagen niet uit.

 

beste ondernemers,

 

Ik zou de ontslagbrief gewoon antidateren naar 28 februari of de dag waarop geconstateerd werd dat de bewuste werknemer aan het shoppen was tijdens ziekte.

 

Maar ik ben gelukkig geen werkgevert.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

oeps ik kan ook niet lezen, zeker toch telaat om nog advies te geven.

 

Ga eens het gesprek aan met de werknemer. De werknemer is wetelijk niet verplicht te melden wat zijn ziekte is. Jij als ondernemer kan toch niets met deze informatie, je bent immers geen dokter, psycholoog of een ander hulpverlener.

Bij psychologische problemen kun je prima naar een keldingwinkel gaan.

 

Kijk hoe de werknemer op de confrontatie reageerd. En geef hierbij ook meteen aan wat je hebt ontdekt.

 

Wil de werknemer niet op de zaak komen, waar hij duidelijk wel toe in staat is, dan gewoon een arbo arts erop afsturen en melden dat er een vermoeden van fraude is.

 

Link naar reactie
  • 0

Het enige wat je in dit stadium kan doen is contact leggen met die persoon.

Je kunt niet op basis van een gevoel een conclusie trekken. Misschien was hij bij een arts in Almere? Ik noem maar wat.

Je weet het pas als je contact met hem hebt.

 

Kan hij geen goede verklaring geven dan kun je altijd nog verder kijken maar dat is nu te vroeg.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Dag mede ondernemers.

 

Wij hebben meneer vd H uit Putten aangenomen per 1feb. met 1 maand proeftijd.

Vanmorgen belde hij: misselijk en hoofdpijn, voelde zich erg ziek!

 

Kregen wij bericht van een andere medewerker : goh ik kwam meneer H tegen in Almere in een kledingwinkel, hij deed een beetje vreemd toen ik hem groeten.

 

Ik: ja dat is niet vreemd, hij zou ziek zijn....

 

Wat ik nodig heb: Advies!

 

Persoonlijk heb ik in 1 klap geen goed gevoel meer bij hem. Dit kun je niet maken als werknemer.

Respectloos is het, en als de banen nu voor het oprapen liggen.

Ter info: hij gaat per september 1 dag naar school en bij ons 4 dagen werken (BBL)

Wij hadden iemand nodig en hebben hem daarom tot die tijd een contract gegeven, ipv hem pas te laten beginnen in september.

Zou hij niet door hebben dat dit ook op het spel staat?

 

 

Hoe groot is de kans dat het idd dezelfde meneer is. Zelf zit je in Bussum, je neemt iemand aan vanuit Putten en de ontmoeting is in Almere. Misschien was het gedrag wel zo vreemd omdat degene absoluut niet wist wie tegenover hem stond.

 

Pas op met beschuldigingen.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, het klinkt wel onwaarschijnlijk toevallig natuurlijk, iemand is koud een dag door zn proeftijd heen, meldt zich ziek en is blijkbaar niet zodanig ziek dat kleding shoppen een probleem is. Op zo'n moment zou ik als werkgever ook denken dat iemand de kluit aan het belazeren is, nog ongeacht een vreemde reactie tegen een collega die hem aantrof.

 

Link naar reactie
  • 0

@ rivi, ik werk met mijn vrouw en 7 personeelsleden. dan maak je geen vergissing in een collega waar je 2 dagen per week mee samen werkt.

 

@twabla: de plaatsnamen zijn ter verduidelijking van de afstanden (voor iemand die ziek is vrij ver)

om half 9 bellen: ik ben ziek. en om 2 uur in almere zijn = 3 km van Bussum af, waar hij zou moeten werken.

... ben je nog lang niet aan het werkgeverschap toe.

Zou kunnen maar het is deels genoodzaakt, daar mijn ouders uit het bedrijf gingen ivm medische klachten van mijn moeder.

De zaak opdoeken is natuurlijk geen optie.

 

@Maarten, hij is in 2 kleding winkels gezien. een arts bezoek was niet het probleem geweest.

 

 

 

Maandag zie ik hem weer, zal ook eens vragen of het feit dat zijn vriendin hem zaterdag liever niet ziet werken er iets mee te maken heeft.

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 0

Advies is goed denken wat je met die persoon wil! Dat klinkt er open deur maar dat is wil het startpunt. Als je je bestemming niet weet dan kun je wel hard rennen maar heeft weinig zin (velen hinken op veel gedachten en weten eigenlijk niet wat ze willen). Meestal komt het neer op 2 uitereste keuzes:

1 je wilt hem kwijt

2 je geeft hem een kans

en alles daar tussen. Dus denk goed na wat je wil en dan kun je zelf wel je strategie bedenken. Als je nog een tijdelijk contract heb, dan kun je je maximale risico zelf wel inschatten je er vanaf wil. Als je nog een kans wil geven, dan lijkt het mij zinvol om openlijk en transparant over te praten.

 

Link naar reactie
  • 0

@ rivi, ik werk met mijn vrouw en 7 personeelsleden. dan maak je geen vergissing in een collega waar je 2 dagen per week mee samen werkt.

 

 

Puur om jezelf te behoeden, je vraagt hier om een advies, zowel jij alsmede je vrouw en 6 personeelsleden hebben hem niet gezien.

Als je stelt dat hij niet ziek was, zal je het moeten bewijzen, zo werkt het in NL.

 

Maandag zie ik hem weer, zal ook eens vragen of het feit dat zijn vriendin hem zaterdag liever niet ziet werken er iets mee te maken heeft.

 

Dat is vrij insinuerend, ga in het kader van goed werkgeverschap een gesprek met hem aan en vraag hoe het gaat en hoe hij het weekend is doorgekomen. En terloops een vraagje of hij is Almere is geweest, dan zou je mogelijk wel iets kunnen zien aan de reactie.

 

En is het werkelijk iemand die zich bij elke sch**t die hem dwarszit ziek meldt, dan blijft er m.i. dossieropbouw over.

Een werknemer wordt behoorlijk beschermd in NL.

Link naar reactie
  • 0

Vanmorgen belde hij: misselijk en hoofdpijn, voelde zich erg ziek!

 

 

om half 9 bellen: ik ben ziek. en om 2 uur in almere zijn = 3 km van Bussum af, waar hij zou moeten werken.

Daar zit 5,5 uur tussen. Als het inderdaad om misselijkheid en hoofdpijn ging, kan ik me voorstellen dat je met een keer flink overgeven en een paar paracetamol dan weer enigszins op de been bent, maar misschien niet fit genoeg om te werken (ligt ook aan het soort werk en dat kan ik uit je bericht of je profiel niet opmaken).

 

Je hebt blijkbaar besloten om na zijn proefmaand zijn contract te verlengen. Dat geeft mij de indruk dat je tot nu toe dus tevreden over hem was. Vanwaar dan nu opeens die achterdocht? Of waren er in de afgelopen maand ook al incidenten?

Link naar reactie
  • 0

Kregen wij bericht van een andere medewerker : goh ik kwam meneer H tegen in Almere in een kledingwinkel

(...)

Dit kun je niet maken als werknemer.

 

om half 9 bellen: ik ben ziek. en om 2 uur in almere zijn

(...)

een arts bezoek was niet het probleem geweest.

 

Op dit moment heb je alleen een melding dat hij 's middags in een kledingwinkel gezien is, op een dag waarop hij zich 's morgens ziek heeft gemeld. Dat wil nog niet zeggen dat hij niet ziek was op het moment dat hij zich ziek heeft gemeld. Dat wil ook nog niet zeggen dat hij 's middags niet meer ziek was. Misschien was het wel een goed idee om 's middags even een uurtje naar buiten te gaan, waardoor hij heeft bijgedragen aan een sneller herstel*.

 

Je (ver)oordeelt nu heel snel iemand op basis van een waarneming, zonder het principe van hoor en wederhoor toe te passen. Ga in gesprek met deze medewerker en leg je situatie zo objectief mogelijk voor. Leg daarna ook uit welk gevoel het je geeft. Maar vel nog geen oordeel. Vraag hem daarna of hij zich kan voorstellen hoe het overkomt. En of hij kan uitleggen hoe het werkelijk is gegaan.

 

Daarna heb je tenminste van meerdere kanten informatie en kun je voorzichtig een oordeel gaan vellen. Misschien met hulp van iemand anders die wat minder in de emotie zit als jij. Wees respectvol naar je medewerker, mogelijk is het een hele goede verklaring. En als die er niet is, kun je het ook respectvol afhandelen.

 

Je zegt dat een bezoek aan een arts geen probleem was geweest, maar vind je dat dan nodig voor iemand die een dagje last heeft van misselijkheid en hoofdpijn? Heb je de medewerker hiertoe verzocht bij zijn ziekmelding? Of is dit bij jullie standaardprocedure?

 

Ik wens je veel wijsheid en een goed gesprek!

 

* Ik heb me ook wel eens terecht ziek gemeld waarna ik niet meer naar buiten durfde, bang om collega's tegen te komen die een verkeerde indruk zouden krijgen. Ging ik 's middags koortsig en wel toch maar even een frisse neus halen en naar de drogist en apotheek. En een paar noodzakelijke dingen halen bij de naastgelegen supermarkt. En jawel, kom ik daar een collega tegen... oordeel dus niet te snel.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Heb genoeg nuttige info uit de vele reacties!

 

- Zal een net gesprek met hem hebben en hem laten vertellen hoe of wat.

- vooraf niet oordelen, is moeilijk in dit geval, zal het links laten liggen en afwachten wat zijn verhaal is.

- persoonlijk moet ik er aan wennen dat niet iedereen zo netjes en loyaal naar de werkgever is als dat ik zelf 10 jaar ben geweest...

 

zal er een update van plaatsen.

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
  • 0

Heb je door dat dit je grootste vooroordeel is? Je gaat de fout in als je met deze aanname een gesprek aan gaat.

Dit is het belangrijkste advies om op te volgen. Belangrijk is dat je neutraal het gesprek ingaat waarin je de medewerker gerust kunt voorleggen dat hij de schijn tegen heeft door zich de dag na afloop proeftijd ziek te melden om vervolgens ergens gesignaleerd te worden. Geef aan dat je dit als een incident beschouwt, wijs hem op zijn plichten vanuit de wet verbetering Poortwachter, o.a. dat hij bereikbaar voor jou moet zijn en zelf wel over de mogelijkheden en beperkingen moet nadenken en met jou moet overleggen. Maak hier een goed gespreksverslag van en laat hem weten dat je het in zijn dossier opneemt (inderdaad dossieropbouw). Met een ziekmelding hoef je overigens niet klakkeloos akkoord te gaan.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 1

 

dat zijn vriendin hem zaterdag liever niet ziet werken er iets mee te maken heeft.

 

 

Dat zal dan een (volgende) grote vergissing zijn.. Nooit, nooit maar dan ook nooit insinuaties maken over wat volgens jou de reden is van de ziekmelding.

De kans dat je ernaast zit is vrij groot en het effect is 9 van de 10 keer hakken in het zand want "die eikel" beschuldigd mij van dingen die niet waar zijn, dat word ook nog is doorgeluld onder de 9 collega's en voor je het weet heb je 2 kampen.. 1 kamp die het belachelijk vind dat jij dat soort beschuldingen doet, zelfs als de ziekmelding onterecht was en 1 kamp die vind dat (onterechte) ziekmelding harder moet worden aangepakt. Maar hoe het ook is beide vinden dat JIJ slecht gehandeld hebt.

Bovenstaande uitleg waarom je het doet is misschien ietwat zwartwit getrokken, maar dat is om een punt duidelijk te maken. Altijd een open gesprek aangaan en nooit met beschuldigingen het gesprek beginnen en meestal zelfs niet uiten.

 

Andere tips..

 

- Pas enorm op met het gebruiken van de informatie van andere werknemers.

Het is een "klassieke fout" door dat te doen want je zet als werkgever dat je werknemers hierdoor tegen elkaar op waardoor vaak een negatieve sfeer ontstaat.

In dit geval kun je dus ook niet zeggen, "ik zeg niet van wie ik het heb" maar "ik heb gehoord dat je zaterdag in Almere aan het winkelen was.

 

- je bent horeca ondernemer en geen politieagent die bonnen schrijft voor overtredingen.

Wat bedoel ik daarmee? Je hele openingspost hangt aan elkaar van (voor)oordelen en insinuaties over de intenties en moraal van de werknemer. in een politieonderzoek is het misschien relevante informatie dat iemand 1 dag na einde proeftijd zich ziekmeld, bij een ondernemer is dat het niet (behalve dan dat het zijn directe ontslag verhinderd) Maar het is wederom jou negatieve inslag die er metéén de link legt tussen de ziekmelding en het feit dat dit 1 dag na einde proeftijd gebeurd.

Voor mij is dit een nuance verschil, had hij dit een dag of week eerder gedaan had je hooguit hem wat harder kunnen laten schrikken door te zeggen dat hij nog in zijn proeftijd zit en dat je hem zo kan wegsturen (zonder dat meteen te doen bij de eerste misstap). Nu de proeftijd voorbij is kan je dat dus niet meer als "drukmiddel" gebruiken. Maar dat neemt niet weg dat je geen verhelderend gesprek met hem kunt hebben, maar een verhelderend gesprek moet vooral duidelijk zijn en niet streng en op bestraffing gericht.

 

ik denk dat ik jou laatste vraag "Zou hij niet door hebben dat dit ook op het spel staat?" zou beantwoorden met "nee, dat snapt hij niet" waarom denk ik dat.. Dit is hoe ik jou informatie lees

 

- Het gaat om een BBL leertraject dat is een mbo opleiding, dus hoogstwaarschijnlijk gaat het om een jongen van tussen de 16 en 22 jaar. Precies de leeftijd dat de meeste mensen, vooral jongens / mannen nog niet echt uitblinken in verantwoordelijkheidsgevoel en (zelf)discipline. op een paar uitzonderingen na.. maar deze jongen heeft wél 7 maanden voordat zijn opleiding begint een leerplek geregeld én hij wil voordat zijn opleiding begint (al dan niet op jou suggestie) zelfs al komen werken, dat zijn voor mij tekenen van een gemotiveerde jongen. Ja en dan nu een teleurstelling, want ja dat is het wel.. je zomaar even ziek melden en dan ook nog gesignaleerd worden in de stad met je vriendin..

 

Maar wat ik concreet zou doen is maandag gewoon met hem het gesprek aangaan vanwege die ziekmelding maar ook om hem eens te vragen na een maandje hoe het hem bevalt (dat is altijd aan te raden om te doen kort na de proeftijd een werknemer voelt zich dan serieus genomen als je vraagt hoe hij het vind tot nu toe). Door dit gesprek met deze positiviteit in te gaan zullen de meeste werknemers veel opener reageren op moment dat ook de ziekmelding op tafel komt.

Als het nodig is kun je dan de druk opvoeren. En als je de informatie moet gebruiken dat hij gezien is, vertel het dan zo dat jij de conclusie hebt getrokken en dat de collega alleen gezegd heeft "ik zag X nog in A" en dat je nu dus sterk het vermoeden hebt dat zijn ziekmelding niet klopt.

In dit geval lijkt mij deze techniek waarbij je hem eerst de kans geeft om zijn fout te "bekennen" (o shit toch weer die politieagent) het beste, als hij namelijk eerst erom heen draait en je confronteert hem daarna met de feiten die je hebt (en dat is alleen dat hij zich ziek heeft gemeld én dat hij in Almere is gezien bij het shoppen) zal hij zich veel minder verzetten en makkelijker een sanctie accepteren en die sanctie is simpel, uren worden ingehaald of ziektedag word omgezet in verlofdag.

 

Kijk ik weet ook niet wat zijn motivatie is, dat zul je echt van hem moeten horen, als hij het wil vertellen. maar op basis van meer dan 20 jaar ervaring met personeel weet ik wel dat de kans dat hij dit uit jeugdige naïviteit (geen zin vandaag, meld me gewoon ziek) vele malen groter is als dat hij 2 weken geleden tegen zijn vriendin heeft gezegd "nee schat deze week ga ik niet mee shoppen, ik zit nog in mijn proeftijd, we gaan 2 maart wel want dan ben ik precies 1 dag na mijn proeftijd dus dan kan ik me veilig ziekmelden"

 

_____________

Ter afsluiting (en een beetje los van je vragen) , als (horeca) ondernemer heb je maar 1 belang en dat is een goede sfeer in je bedrijf, ik heb zelf ook een aantal jaar in de horeca gewerkt en sfeer is een heel belangrijk element in het bedrijf en soms het moeilijkst te veranderen. Jou taak als ondernemer / werkgever is om die sfeer goed te houden, niet omdat je aardig moet doen tegen je werknemer maar puur uit eigen belang, werknemers die niet prettig werken verkopen een stuk minder en jagen misschien wel klanten weg en die klanten besteden vrijwel zeker minder als de sfeer niet optimaal is.

Eén van mijn leidinggevenden in de horeca zei mij eens. Het gaat niet om strengheid op de overtreding maar om duidelijkheid over het gewenste gedrag .

 

En ga voor jezelf na wat voor (personeels)manager je bent.. ben je een heethoofd die altijd gelijk het slechtste denkt en ze dat ook wel even zal vertellen of kun je als je je wantrouwen even naar de achtergrond schuift mensen ook kalm vertellen dat dit niet de bedoeling is. Als dat laatste het geval is kan je die gesprekken met personeel prima doen. Als je meer in het eerste profiel past. zorg dan voor een bedrijfsleider die dit soort gesprekken kan voeren.

 

en je hebt wel gelijk in een bedrijf met 9 man personeel ken je elkaar wel en kun je je soms als eigenaar wel iets meer "heethoofdigheid" permitteren als in een (nog) groter bedrijf dan ben je als snel gewoon de brombeer waar niet mee te praten is.

En ja gebrek aan ervaring is ook op te lossen door vragen te stellen zoals nu.. enige nadeel is dat de reacties soms ook wat genadeloos zijn richting jou als de openingspost dat ook is richting de werknemer, in die zin kun je dan ook een beetje het effect zien wat het op een medewerker zal hebben als je met die insteek met hem praat ;D

 

 

Zo dat is een post met veel tekst geworden, maar ik vind het altijd lastig de juiste nuances te leggen als het om complexe onderwerpen gaat waarbij je aan de ene kant ongewenst gedrag hebt maar aan de andere kant als ondernemer niet je eigen glazen moet ingooien. ik hoop dat je er wat aan hebt.

 

edit: en ja doordat ik al die nuances erin probeer te stoppen dan zit er zo weer een zooi reacties voor, dat is een aandachtspuntje voor mij, niet te veel nuances in een actief forum topic anders komt een reactie misschien als mosterd na de maaltijd ;D

 

Link naar reactie
  • 0

Als het vertrouwen weg is, moet je stoppen met een medewerker is mijn mening.

Dus contract opzeggen of laten ontbinden. Eventuele kosten / vergoeding slikken... (hopelijk in goed overleg, anders maar niet)

Samenwerken met iemand die je niet vertrouwt zorgt voor erg veel negatieve energie.

Die zou ik echt niet over de vloer willen hebben.

 

Het is een beetje als met je vriendin. Als ze 1 keertje vreemd gaat, is het lastig het vertrouwen te herstellen...

Link naar reactie
  • 0

Het is een beetje als met je vriendin. Als ze 1 keertje vreemd gaat, is het lastig het vertrouwen te herstellen...

Intussen is het al maandag geweest, zijn er zeer veel goede adviezen gegeven >:( en is hoogstwaarschijnlijk het gesprek al gevoerd, er zit wel een verschil tussen vreemd gaan of een middagje winkelen met een vriend.

 

Link naar reactie
  • 0

Alles is rustig uitgesproken.

 

Hij was zich eigenlijk niet schuldbewust.

Maar snapte dat wij er niet blij mee waren.

 

ter documentatie het gesprek op papier gezet, tevens hebben we afgesproken dat dit niet weer gebeurd.

en de dag haald hij in.

 

 

 

 

www.jumper-bussum.nl / www.degooisediersuper.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.