• 0

Woningaankoop, zakelijk verantwoord?

Ik wil graag een nieuwe woning aankopen t.w.v. 400.000 euro met de volgende kapitaal bronnen;

- Privé: 20.000 euro

- Deel van het huis wordt kantoor: 47.000 (kantoor heeft eigen sanitair/ingang - direct aankopen vanuit Holding BV)

- Dividend uitkering: 150.000 euro

- Meenemen hypotheken

 

Huidige situatie:

- Werk BV en Holding BV, 100% eigenaar

- Personeel: geen

- Huidige woning - waarde 210.000 euro

- Huidige Hypotheek van de bank: 150.000

- Huidige Hypotheek van de Holding BV: 33.000

- Werkkapitaal: 250.000 euro

- DGA brutojaarssalaris: 48.000

- Voorgaande divdenduitkeringen: geen

- Jaarlijkste kosten: 60.000 euro

- Jaarlijkse winst na belastingen: 80.000 euro

 

Vragen:

a) Voldoende Eigen Vermogen moet beschikbaar blijven in de Holding BV, is de bovengenoemde financiering (dividend uitkering) zakelijk verantwoord?

b) Ik heb niet eerder dividend uitgekeerd, is het mogelijk om in één keer een hoog dividend bedrag uit te keren?

c) Heeft de hoge dividenduitkering invloed op het minimum DGA salaris. Op dit moment is het laag te noemen, zolang de belastingdienst hier geen bezwaar tegen heeft wil ik het graag zo houden.

 

Bedankt voor jullie reacties.

 

Met vriendelijkg groet

 

Ondernemer2013

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
a) Voldoende Eigen Vermogen moet beschikbaar blijven in de Holding BV, is de bovengenoemde financiering (dividend uitkering) zakelijk verantwoord?

 

Er valt geen zinnig woord over te zeggen zonder nader inzicht in jouw jaarcijfers, balans en zakelijke kort- en langlopende financiële verplichtingen (bijvoorbeeld pensioen). Deze kunnen zwaar van invloed zijn op de beoordeling of het "superdividend" überhaupt mogelijk is of dat dit anders bestuurdersaansprakelijkheid oplevert.

 

Doe je zelf een plezier en maak een afspraak met een goede fiscalist, desgewenst kun je de verdere input in dit topic dan gebruiken als voorbereiding op dat gesprek.

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.