Uniek: Leren van faillissementen tijdens week van de ondernemer!

Aanbevolen berichten

Het is ons gelukt: tijdens De Week van de Ondernemer hebben we tussen de 'bekende' succesverhalen ruimte bemachtigd voor een workshop over leren van faillissementen! Hierbij is de eerste stap gezet door MKB Nederland om meer aandacht te besteden aan ondernemen in zwaar weer. En terecht want:

Wij stellen: we nemen afscheid van bedrijven, maar moeten de ondernemers behouden. ex-Failliete ondernemers zijn de pioniers van de nieuwe economie! Wil je weten waarom? En steun je aandacht voor dit thema? Kom naar onze workshop op 10 april, tussen 13.00 uur en 14.00 uur. Feniks Bas Westland en universitair hoofddocent Ingrid Wakkee gaan met u in gesprek. En we geven tips weg aan ondernemers die nu steun kunnen gebruiken. We helpen graag!

 

nb:

Omdat wij geen 25k of meer betaald hebben, kunnen we niet mee in de promotiegolf voor deze week. Help ons en vertel het door!

 

Zien we elkaar dan? http://www.weekvandeondernemer.nl/Partners/feniks

 

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie

Zeker, dat kan ik:

De week van de ondernemer is een van de grootste events voor ondernemers: hier uitgelegd: http://www.weekvandeondernemer.nl/

 

En wat wij doen: we doorbreken het taboe op failliet gaan in Nederland en steunen ondernemers in zwaar weer.

 

Of zie hier mijn interview op radio 1: http://www.eo.nl/radio/ditisdedag/artikel-detail/gast-kopie-1-2/

 

Helpt het?

 

 

[Mod edit: overkill aan links aangepast]

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie

Okay, ik zit net op dit forum en begin de mores te begrijpen!

 

Over het initiatief zelf: ik werk in de bouwsector en dagelijks gaan er aannemers failliet. Ook vrienden en familie van mijzelf. Vorig jaar heeft me dat ertoe aangezet om deze ondernemers in het zonnetje te zetten. Dat lukte niet: uitgeverijen wilden niet de 'faalverhalen' publiceren, alleen de successen. Ik heb toen zelf een paar mensen geinterviewd en deze gesprekken online gezet. Belangrijke keuze is geweest: niet de trieste verhalen, maar juist de verhalen waarin ondernemers weer in hun kracht staan: de Feniks. Ik hoorde dat er een Feniksaward door het ministerie op de agenda is gezet en was direct enthousiast. De tijdgeest om het taboe op faillissementen te doorbreken is aangebroken.

Ondernemers begonnen zich te melden om ervaringen en verhalen uit te wisselen. Zij vinden elkaar op een LinkedIN. Vervolgens wilde ik graag kennismaken met de mensen achter de computers, en hebben we een bijeenkomst in Seats 2 Meet georganiseerd in juni 2012. Een bijzondere bijeenkomst, waar vooral de kracht van failliete en ex-failliete ondernemers mij raakte.

 

Vervolgens ben ik de wetenschap ingedoken om te kijken of er onderzoek gedaan is naar faillissementen. Deborah van Unen en Ingrid Wakkee hebben goed onderzoek verricht naar de lessen van faillissementen. Wat blijkt: een faillissement is een leerschool voor ondernemers. De schade van faillissementen is enorm: 3 miljard euro + het persoonlijke leed in de gezinnen (er gaan getallen van 400 zelfdodingen per jaar rond) De tijd is nu om dit te veranderen, dat besef groeide alleen maar meer.

 

Ik besef me: Feniksen zijn de pioniers van de nieuwe economie. Zij weten hoe het is om niet met de gevestigde orde te kunnen of willen handelen (zoals krediet krijgen bij de bank) en ontwikkelen via nieuwe businessmodellen fantastische bedrijven.

 

Waarom richten we ons in Nederland op starters en groei? Waarom is er geen aandacht voor ondernemers die in zwaar weer zitten? We nemen afscheid van bedrijven, maar we moeten de ondernemers behouden. Dat maakt onze economie weer sterk.

 

In 2012 haalden we regelmatig de pers, zoals de Quote, BNR, en radio 1. We sparren met een aantal experts op het gebied van faillissementen over aanpassingen in de faillissementswet. Ministerie van EL & I en KvK nemen ook deel aan deze sessies.

Mijn rol is: een luisterend oor bieden aan ondernemers, samenbrengen wat nodig is en enthousiast blijven. Want het is geen gemakkelijke weg. We komen weerstand tegen vanuit banken om het thema op te pakken en subsidie is nog niet gevonden. Sommige ondernemers die mij benaderen hebben geen vriendelijke bedoelingen, maar we houden vast aan onze boodschap. Energie krijgen we uit ondernemers die blij zijn om in zware tijden een klankbord te vinden.

 

Dat brengt ons bij de vraag: wat maakt nu echt het verschil? Wat gaan wij doen? De Fenikscampagne wordt de Feniksgroep en daarmee geven we aan meer te willen doen dan alleen de boodschap van de Feniks op het podium te zetten. We ontwikkelen lesmateriaal en vertellen de lessen uit faillissementen op universiteiten en hogescholen. Want waarom weet geen enkele ondernemer welk risico hij loopt als hij onderneemt? Kennis, kunde en netwerk kan de schade aanzienlijk verkleinen. Zodat hij / zij na een faillissement sneller de moed hervat om terug te komen. (Nu is dat slechts 20%)

 

Tijdens een bijeenkomst van de Rabobank spreekt Hans Biesheuvel van MKB Nederland. Na afloop ga ik naar huis en bij de garderobe kom ik hem tegen. Ik vraag hem of hij aandacht heeft voor faillissementen in de week van de ondernemer. Hij zegt nee, en geeft me contactgegevens. Via deze toevallige ontmoeting is het ons gelukt om weer een podium te regelen voor het verhaal van de Feniks tijdens de Week van de Ondernemer. Ingrid Wakkee zal haar onderzoeken toelichten (op een aansprekende manier :) en Bas Westland heeft een indrukwekkend verhaal over zijn eigen faillissement en de lessen die hij leerde voor zijn nieuwe business. Nu nog de bezoekers, we hopen de wereld te laten zien dat het belangrijk is om faillissementen en ondernemers in zwaar weer te steunen en een plek te geven. Want uiteindelijk moeten we er samen keihard aan werken om Nederland weer op volle kracht te laten draaien.

 

Kortom, Feniks is meer dan een boodschap, voor mij is het een reis geworden om samen met veel ondernemers in Nederland het ondernemersklimaat te versterken. Mocht je nu enthousiast zijn, of vragen hebben, kom gerust bij mij.

 

 

 

 

 

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie

@Serena: Kijk, daar wordt ik als HL'er nou heel blij van. Een prachtige uiteenzetting van wat je drijft en wat je wilt realiseren. En ook nog eens een hele mooie doelstelling die perfect past op dit forum.

 

Ik hoop dat je je realiseert dat je hier op HL een prachtig podium kunt hebben. Niet alleen om jouw boodschap voor het voetlicht te brengen maar vooral ook omdat je hier daadwerkelijk ondernemers die in de problemen zitten een luisterend oog en een helpende hand kunt bieden. Ik hoop dan ook op nog vele waardevolle bijdragen!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie

Bedankt voor jullie positieve reacties! Alle hulp is welkom, er is veel te doen. En de eerste stap en grote hulp zou zijn om met elkaar tijdens De week van de Ondernemer de Feniks op het podium te zetten. We hebben nog minstens 40 deelnemers nodig.

Wellicht ten overvloede: deelname is gratis aan deze week...

Ik ga me zeker meer laten horen hier, er gebeurt te veel om niet te delen! Dank alvast!

 

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie

Zijn er nog meer HL'ers die naar deze sessie komen?

Of naar WvdO komen op 10 april?

ik doe niet mee aan deze sessie, maar verzorg op alle drie de dagen i.s.m. Ruud Hendriks een Masterclass Elevator Pitch. Wie weet zie ik je daar :-)

Pitch Coach | Pitch Trainer | Public Speaker | Sparring Partner | Mentor | Pitcholoog (c)

"Your product, idea or business deserves a great pitch. I love to help you!"

Link naar reactie

Treurig bericht vanuit EZ: ze gaan de Feniksaward niet uitreiken op 8 april. Hun verklaring: te weinig kandidaten (1).

 

Feniksen en hun fans op Higherlevel, er is veel meer kracht nodig van ons om faillissementen op de agenda te krijgen, juist in Den Haag! Het wordt tijd dat de wetgeving wordt aangepakt, het wordt tijd dat er meer geïnvesteerd wordt in door- en herstarters, het wordt tijd dat vreemde procedures worden aangepakt, het wordt tijd dat op Hoge scholen en universiteiten aanstormende ondernemers leren over het risico op faillissementen! De maatschappelijke schade is 4 miljard en dat is onaanvaardbaar. Tel daarbij op het persoonlijke leed in de gezinnen.

 

Onze boodschap is: we nemen afscheid van bedrijven, niet van de ondernemers!

Deze ondernemers zijn van onschatbare waarde. Zij zijn de pioniers voor een nieuwe, duurzame economie.

Zij bedenken nieuwe ondernemingen met nieuwe verdienmodellen, deels gedwongen omdat zij bij de gevestigde orde niet langer welkom zijn. Vaak ook omdat zij geloven in andere waarden.

 

Waarom kijkt niet heel ondernemend Nederland naar wat deze Feniksen -jullie- voor elkaar krijgen? De Feniks is onzichtbaar! Nederland zoekt naar leiders in de crisis: laten jullie de hoofden keren zodat ze jullie niet langer met de nek aankijken? Inspireren jullie hen om ondernemers in zwaar weer te gaan steunen, in plaats van te breken?

 

Geen Feniksaward voor nu, misschien komt het later nog. Maar laten we daar niet op wachten. Laten we nu al onze vuist ballen, ons geluid horen en Den Haag vertellen dat ze niet langer om ons heen kunnen. Ben je erbij op 10 april om je steun te betuigen? Laat het ons weten.

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie

En dit kan er ook nog wel bij.

 

Uitzonderlijk veel faillissementen

 

In februari 2013 zijn 755 bedrijven en instellingen (exclusief eenmanszaken) failliet verklaard. Dit is het hoogste aantal ooit in een maand. Ook in januari waren er veel faillissementen (734).

Het aantal in een bepaalde maand uitgesproken faillissementen hangt nauw samen met het aantal zittingsdagen van de rechtbank in die maand. Dit kan van maand tot maand sterk fluctueren. Voor een beter beeld van de ontwikkeling wordt daarom doorgaans gekeken naar de ontwikkeling van het voortschrijdend driemaandsgemiddelde van het aantal faillissementen.

Het voortschrijdend driemaandsgemiddelde kwam in februari uit op 680. Dat is de hoogste stand sinds de start van de reeks in 1981. Voor de piek in februari schommelde het driemaandsgemiddelde een half jaar rond de 600.

 

 

Bron CBS

20130311m07g1.thumb.gif.a75327259233ecf012de01bb0933b201.gif

Link naar reactie

Ik had dit topic gemist. Ik begrijp wel waarom er niet genoeg kandidaten zijn. Je wilt als ondernemer niet met slecht nieuws in het nieuws komen, en als je nieuwe successen boekt, dan ben je zoveel jaren verder dat je oude herinneringen ook niet meer wilt oprakelen. Je bent over een echt faillissement niet snel heen, dat duurt jaren, eerst om eroverheen te komen, dan om een nieuw succes te creëren. Bovendien kan de overheid nog zoveel Feniks awards willen uitreiken, het is diezelfde overheid die het ondernemers extra moeilijk maakt om eroverheen te komen. Hetzelfde geldt voor banken. Banken zijn zeer succesvol in het voorkomen dat een ondernemer opnieuw begint.

 

Dus nee, ik ben geheel niet verbaasd dat de feniks award geen succes is.

Link naar reactie

Treurig bericht vanuit EZ: ze gaan de Feniksaward niet uitreiken op 8 april. Hun verklaring: te weinig kandidaten (1).

 

Waarom kijkt niet heel ondernemend Nederland naar wat deze Feniksen -jullie- voor elkaar krijgen? De Feniks is onzichtbaar! Nederland zoekt naar leiders in de crisis: laten jullie de hoofden keren zodat ze jullie niet langer met de nek aankijken? Inspireren jullie hen om ondernemers in zwaar weer te gaan steunen, in plaats van te breken?

 

Er gelukkig steeds meer aandacht op allerlei manieren voor falen van je onderneming, dat dat helemaal niet zo erg is, en hoe je daar mee om moet gaan. BNR organiseert bijv. het Festival of Failures en ondernemer Tarek Ghobar (wiens BV ook failliet is gegaan) organiseert met een team Failcon.nl, naar Amerikaans voorbeeld. Veel aandacht dus voor falen deze tijden!

Startup coach | Pitchtrainer | Spreker | Presentator | www.arthurtolsma.nl

Schrijver van Startups & Downs. Fouten, successen en lessen van een ambitieuze ondernemer

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.