• 0

Eigen vermogen en inkomstenbelasting

Hallo,

 

Ik heb een vraag. In 2012 begon ik als een parttime ZZPer. Ik had toen 1500 euro in mijn onderneming geïnvesteerd. In 2012 had ik een verlies van 1200 euro gemaakt.

 

Op 31 dec had ik:

 

700 euro voorraad

300 euro op mijn zakelijke rekening

 

1. Wat is mijn eigen vermogen voor de belasting op 31 dec? 1000 euro?

 

Activa:

Voorraad 700

Bank 300

 

Passiva

Eigen vermogen 1000 euro

 

Klopt dit?

 

2. Dus in de belasting aangifte vul ik dan in;

 

WINST UIT ONDERNEMING

 

-Privestortingen 1500 euro

 

ACTIVA

 

-Voorraad 700 euro

 

-Luq. middelen 300 euro

 

PASSIVA

 

-Eigen vermogen 1000 euro

 

Klopt dit? of moet mijn privestorting 1500 euro op mijn balans als een schuld voorkomen?

 

Alvast bedankt!

 

Groet Phil

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als jij zeker weet dat dit alles is dan klopt het. Maar ik weet niet zeker of dat alles is:

 

[*]heb jij nog crediteuren die je moet betalen?

[*]zijn er nog debiteuren die jij moet betalen?

[*]hoe zit het met de omzetbelasting, niks te vorderen of te betalen?

[*]is er geen inventaris of andere middelen waarop je af kunt/moet schrijven?

[*]wat is er met die € 500,00 gebeurt (het verschil tussen wat jij gestort hebt en wat er nu nog aan vermogen is)?

 

Tja, ik denk dat er nog wel wat stof is om over na te denken...

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

Beste Dennis,

 

Bedankt voor je reactie!

 

-Ik had op 31 dec geen crediteuren of debiteuren

-BTW! Dat is een goede! Ik had wel een bedrag van BTW (50 euro) te vorderen op 31 dec

-Geen inventaris of anderen middelen

-500 euro zijn de kosten die ik gemaakt heb,

 

Dus mijn balans op 31 dec:

 

Activa:

Voorraad 700

Bank 300

Debiteur 50 (Belastingdienst)

 

Passiva:

Eigen vermogen 1050 euro

 

Klopt dit ?

 

PS Bedankt voor de goede vragen. Ik was die BTW helemaal vergeten..

 

 

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Bij het invullen van je belastingaangifte zul je het eigen vermogen iets moeten specificeren.

 

Voorraad 700

Belasting 50

Bank 300

 

Prive storting 2.250

Resultaat boekjaar - 1.200

Eigen vermogen 1.050

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Klopt. Bij het invullen van je belastingaangifte zul je het eigen vermogen iets moeten specificeren.

 

Voorraad 700

Belasting 50

Bank 300

 

Prive storting 2.250

Resultaat boekjaar - 1.200

Eigen vermogen 1.050

 

Hallo Daan,

 

Bedankt voor je reactie!

 

Hoe kom je aan het bedrag Prive storting 2.250? Hoe heb je dit berekend? Ik had 1500 euro in mijn onderneming geïnvesteerd.

 

BVD

Link naar reactie
  • 0

Je bezittingen zijn 1.050

Verlies 1.200

Totaal in het bedrijf gegaan 2.250

 

Dat correspondeert niet met 1.500 euro.

Er moet dus 750 euro meer in het bedrijf zijn gegaan. Bijvoorbeeld doordat je de voorraden privé hebt betaald.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Je bezittingen zijn 1.050

Verlies 1.200

Totaal in het bedrijf gegaan 2.250

 

Dat correspondeert niet met 1.500 euro.

Er moet dus 750 euro meer in het bedrijf zijn gegaan. Bijvoorbeeld doordat je de voorraden privé hebt betaald.

 

Ik heb wel een omzet gehad waarmee ik een deel van mijn kosten betaald heb. Dat verklaart volgens mij het verschil. Of vergist ik me?

 

???

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb wel een omzet gehad waarmee ik een deel van mijn kosten betaald heb. Dat verklaart volgens mij het verschil. Of vergist ik me?

 

???

 

Nee hoor, je vergist je helemaal niet. Omzet leidt tot een toename van het eigen vermogen en is dus de basis voor een winst- of verlies (= negatieve winst).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 1

 

Ik heb wel een omzet gehad waarmee ik een deel van mijn kosten betaald heb. Dat verklaart volgens mij het verschil. Of vergist ik me?

 

???

 

Daar zit inderdaad een verband.

Maar uit het negatieve resultaat blijkt dat per saldo de kosten hoger waren dan je omzet. Dit moet ergens mee gefinancierd zijn. Kan ook door andere zaken dan extra prive storting (lening, crediteuren etc.)

 

Debet en credit zijn altijd in balans. De posten die we tot nu toe hebben:

Voorraad 700

Belasting 50

Bank 300

Totaal debet = 1.050

 

Prive storting 1.500

Resultaat boekjaar - 1.200

Totaal credit 300

 

Ergens moet er nog 750 euro naar voren komen om debet en credit met elkaar in evenwicht te krijgen. Enig idee?

 

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Daan maakt een goed punt, hier zit een probleem. Wat natuurlijk ook kan is dat jouw verlies geen € 1.200,00 is. Hoe is het verlies bepaald?

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Daan maakt een goed punt, hier zit een probleem. Wat natuurlijk ook kan is dat jouw verlies geen € 1.200,00 is. Hoe is het verlies bepaald?

 

Deze bedragen zijn fictief (om makkelijk te rekenen). Mijn echte cijfers corresponderen ook niet met elkaar. Daan heeft wel een punt.

 

Mijn verlies = omzet - alle kosten.

 

Omzet = verkoop

Alle kosten = kopen van voorraad + alle andere kosten.

 

Ik vermoed dat het probleem in mijn voorraad zit.

 

Stel, iemand heeft 1500 in zijn onderneming geïnvesteerd. Hiermee is betaald:

 

900 euro voorraad

600 euro overige kosten

 

Hij heeft 300 euro omzet gehad. Wat is dan zijn verlies? Ik had dus zo gedaan 300-1500=1200 ???

 

 

Link naar reactie
  • 0

Deze bedragen zijn fictief (om makkelijk te rekenen). Mijn echte cijfers corresponderen ook niet met elkaar. Daan heeft wel een punt.

 

Ehm, volgens mij is het het makkelijkst als je gewoon jouw cijfers hanteert... fictieve cijfers werken alleen maar als je zo'n goede beheersing hebt van de materie dat deze kunnen kloppen. En, en dit is zeker niet lullig bedoeld, als je die beheersing zou hebben dan zou je deze vragen niet hier stellen ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Kijk daar heb je hem al bijna helemaal.

 

In je kosten verantwoord je alleen de inkopen die je ook daadwerkelijk hebt verkocht.

De inkopen die op voorraad zijn gegaan staat op de balans. Deze komen niet ook terug in het resultaat.

 

700 euro verschil verklaart. Resteert 50. Maar misschien zit het in je echte cijfers nu al wel goed.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Kijk daar heb je hem al bijna helemaal.

 

In je kosten verantwoord je alleen de inkopen die je ook daadwerkelijk hebt verkocht.

De inkopen die op voorraad zijn gegaan staat op de balans. Deze komen niet ook terug in het resultaat.

 

700 euro verschil verklaart. Resteert 50. Maar misschien zit het in je echte cijfers nu al wel goed.

 

Ik heb mijn kosten in mijn echte cijfers opnieuw berekend. Ik heb een klein verschilletje van 3,20 euro. Ik weet niet (meer) wat deze kosten zouden zijn. Ik heb ze gewoon als exrta kosten van verkoop geboekt. Nu is mijn winst van de resultatenrekening veel minder geworden (626.40 euro). Deze winst is gelijk aan de fiscale winstberekening van mijn aangifte. Ook debet en credit zijn nu in balans. :)

 

Daan, Dennis, hartelijk dank voor jullie hulp!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.