• 0

waar gaat eigen vermogen fiscaal naar toe bij staken onderneming

Ik heb mijn onderneming , een eenmanszaak, eind 2012 gestopt.

Er is geen voorraad dus valt er wat dat betreft niks naar prive over te dragen

Stakingswinst, oudedagsreservering is ook niet van toepassing.

 

Wat gebeurt er fiscaal met het resterende eigen vermogen (= in dit geval alleen geld op de bank)?

Natuurlijk gaat het over naar prive, maar is dat dan een priveopname in de opgave inkomstenbelasting 2012? Of pas in 2013? M.a.w. waar vermeld je dat in je aangifte inkomstenbelasting?

 

Qua belasting is in mijn ogen over het eigen vermogen al inkomstenbelasting betaald. Je betaalt tenslotte de Ib over de winst (= verschil tussen vermogen einde jaar en begin jaar plus eventuele onttrekkingen).

Maar moet je dan dat bedrag op de bank vermelden bij de 'spaar'rekeningen. Als dat zo is, klopt het dan dat je dat pas in het volgende belastingjaar (2014 over 2013) moet doen omdat je het saldo van 1-1 moet nemen. En op 1-1-2012 zat dat geld nog 'in de zaak'. Of moet je dat sowieso altijd bij de geldtegoeden opnemen omdat het een eenmanszaak is en in die zin toch allemaal 'jouw geld' is?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Ik heb mijn onderneming , een eenmanszaak, eind 2012 gestopt.

Er is geen voorraad dus valt er wat dat betreft niks naar prive over te dragen

Stakingswinst, oudedagsreservering is ook niet van toepassing.

 

Wat gebeurt er fiscaal met het resterende eigen vermogen (= in dit geval alleen geld op de bank)?

Natuurlijk gaat het over naar prive, maar is dat dan een priveopname in de opgave inkomstenbelasting 2012? Of pas in 2013? M.a.w. waar vermeld je dat in je aangifte inkomstenbelasting?

Niet. Het 'eigen vermogen' bij een éénmanszaak is al privévermogen. Je betaalt belasting over je winst, niet over je opnames, dus over het geld wat over is na je aangifte 2012 betaal je niet nog een keer belasting.

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

om de eindbalans op nul te krijgen, ga je geld 'opnemen' uit de zaak. Die opname moet je dan niet meetellen bij de normale prive opname? Om te voorkomen dat je dubbele belasting betaalt?

Over opnames betaal je geen belasting, net zo min als stortingen tot aftrekposten leiden.

Link naar reactie
  • 0

Er zit dus een gedachtenkronkel bij mij. Bedankt voor de toelichting.

Ik denk dat ik het nu begrijp.

Een voorbeeld met 1000 euro.

Ofwel je EV=1000 en de prive opname = nul

Ofwel je EV=0 omdat je de priveopname hebt verwerkt en dan is de prive opname dus 1000

In beide gevallen is de som van die twee 1000 en wordt het ondernemingsvermogen van het begin van het boekjaar eraf getrokken. Het verschil is het vermogensverschil waarover belasting wordt betaald.

 

Blijft nog de vraag voor mij over : moet in de 'eindbalans' het EV op nul worden gezet, ook als het saldo nog niet prive is opgenomen of mag dat ook later? Of geldt het dan niet als 'eindbalans'?

Link naar reactie
  • 0

Zodra je de onderneming staakt (let wel: feitelijk kan die staking soms wel jaren duren), gaan alle (resterende) vermogensbestanddelen tegen de werkelijke waarde over naar prive.

 

Stel je hebt 1000 euro op een zakelijke bankrekening staan. Vanaf het moment van staking behoort dit tot box 3, ook al heeft de bank de rekening "zakelijke betaalrekening" of wat dan ook genoemd. Als dat op 31 december 2012 is (wel zo praktisch, dan hoef je over 2013 geen winstaangifte meer te doen), dan hoort het saldo op peildatum 1 januari 2013 dus in box 3. In 2012 geef je dit niet in box 3 aan, want daarvoor is de peildatum 1 januari 2012 en toen zat het geld nog in de onderneming.

 

Met andere woorden: de eindbalans is in dit voorbeeld 0, want fiscaal gaat het op dat moment over naar prive, ongeacht op wat voor rekening het staat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.