• 0

Scheiden van zaken

Hallo,

 

Ik ben een 21-jarige ondernemer en ben zo'n 3 jaar geleden een VOF met daarbij een webwinkel begonnen met mijn compagnon. Sinds een jaar is deze webwinkel echter niet meer actief maar omdat wij nog lopende contracten hebben die bepaalde kosten met zich mee brengen bestaat onze VOF nog steeds en zijn we nog steeds beide eigenaar.

 

Nu ben ik echter tegen een aantal vervelende problemen aangelopen. Ik wil niet zeggen dat ik ruzie heb met mijn compagnon maar we hebben wel voortdurend conflicten, vooral over het betalen van rekening.

 

Omdat er niks meer verdient wordt met de VOF en er wel nog rekeningen binnen komen het komende jaar betalen wij deze uit ons eigen zak. Nu is het probleem dat mijn zakenpartner dit continu weigert te doen. Ons contact is sinds de conflicten en het opheffen van de webwinkel erg verminderd en hij lijkt ook erg veranderd, zo is hij bijv. enorm laks geworden.

 

Ik betaal nu steeds netjes mijn helft van de kosten en rekeningen maar zijn helft blijft telkens opnieuw openstaan omdat hij simpelweg zijn deel niet betaald. Soms omdat hij zegt het geld niet te hebben, dan is er weer iets mis met zijn bankpas, kortom er is altijd wel iets. Dit zorgt uiteraard voor problemen, ook voor mij. Ik wil/kan zijn deel niet betalen omdat ik het geld dan simpelweg de komende tijd zeker niet, en waarschijnlijk nooit zal terug zien.

 

Hoe kan ik dit oplossen? Het liefst zou ik niets meer met hem te maken hebben maar onze VOF bijhorende rekeningen die betaald moeten worden maken dit onmogelijk. Het liefst zou ik het bedrijf opheffen en op de één of andere manier zorgen dat de rekeningen (juridisch) in 2en worden gedeeld zodat ik niet meer aansprakelijk ben voor zijn wangedrag wat betalingen betreft. Is er iets dergelijks mogelijk? Hoe gaat dit in zijn werk? Ik zou hier graag wat tips en adviezen voor ontvangen.

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Nee, dat is niet mogelijk. Je hebt de schuldeisers daarvoor nodig, maar die zullen daar niet in mee willen gaan, omdat ze weten dat hij niet betaalt.

 

Hooguit kun je proberen je schuldeisers af te kopen. Het alternatief is dat jij alle rekeningen betaalt en desnoods via de rechter jouw vordering dan op je compagnon verhaalt.

Link naar reactie
  • 0

Gezien je leeftijd ga ik er voor het gemak vanuit dat je compagnon van de zelfde leeftijd is.

 

Hij geeft aan geen geld te hebben, problemen bakpas etc. Wat je kan proberen is in delen om het geld te vragen. Ik weet niet om welke bedragen het gaat. Vraag hem steeds om €100 over te maken dit zal hij sneller doen dan €1000,- zo zie jij in ieder geval weer wat geld terug.

www.gartahome.nl | De meest Luxe Lifestyle webshop van Nederland!

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de reacties.

 

Mijn compagnon is inderdaad van ongeveer dezelfde leeftijd, een jaar ouder. Wat betreft het vragen in kleine delen, dat is het probleem niet echt. Het gaat niet om enorme bedragen, hij is nu denk ik zo'n 500 euro achter en we hebben nog lopende maandelijkse kosten van ongeveer 150 euro. Zelfs deze, toch niet echt enorme bedragen, zijn enorm lastig van hem te krijgen.

 

Ik denk dat het probleem vooral is dat hij niet wil betalen, niet zozeer dat zijn bankpas weg is of dat hij 't niet heeft ook al zegt hij dit. Hij betaald gewoon niet, en als er wel eens iets betaald wordt is het veel te laat en zijn er al boetes overheen gekomen door 't incasso bureau. Zelf heb ik het idee dat hij op de één of andere manier denkt weg te kunnen lopen voor deze problemen/betalingen. Dit is exact waarom ik onze kosten wil scheiden en al helemaal niet uit eigen zak zijn deel wil betalen, hij is enorm laks, erg lastig te bereiken, komt afspraken vaak niet na en is gewoon eigenlijk niet op zijn woord te vertrouwen. Hij heeft op dit moment zijn leven niet echt op een rijtje om het zo maar te zeggen, hij is gestopt met school, heeft op dit moment geen werk en zoals ik al zei is in negatieve zin veranderd als ik kijk naar hoe hij 3 jaar geleden was. Ik belde hem bijv. vandaag over een rekening die morgen betaald moet worden, weer krijg ik een soort smoes. Uiteindelijk begin ik geïrriteerd te raken begin ik hem wat te confronteren met hoe ik over de situatie denkt waarop hij vervolgens gewoon midden in het gesprek ophangt. Er valt dus gewoon niet met hem te praten. Nogmaals, het mag duidelijk zijn dat ik onze wegen graag wil scheiden.

 

Ik maak hem keer op keer duidelijk dat hij beter gewoon meteen kan betalen in plaats van het steeds uit te stellen omdat de rekeningen alleen maar op lopen op deze manier en er boetes overheen komen, maar ik dring gewoon maar niet tot hem door, het mag allemaal niet baten. Vandaar dat ik eigenlijk ten einde raad ben en ik zo snel mogelijk van hem af wil.

 

@StevenK, via de rechter de vorderingen op mijn compagnon verhalen, komt daar veel bij kijken? En komen daar veel kosten bij kijken? Ik ben hier namelijk totaal niet in thuis. Ook ben ik naast ondernemer student en ben ik bezig met het opnieuw opzetten van een webwinkel dus mijn financiële middelen zijn ook enigszins beperkt.

 

Is er niks mogelijk verder?

Link naar reactie
  • 0

 

Is er niks mogelijk verder?

 

Voor schuldeiser ben je bij de v.o.f. helaas ieder hoofdelijk aansprakelijk. Aangezien het om beperkte bedragen gaat kun je misschien beter alles voorschieten om boetes te voorkomen (deze zijn immers ook 50% voor jouw rekening). Dan zo snel mogelijk lopende verplichtingen afronden en v.o.f. opdoeken.

 

Bij het opdoeken zal het saldo vereffend moeten worden. Je compagnon zal moeten betalen. Dit kan je bij de rechter afdwingen, maar hopelijk is er toch nog een regeling te treffen.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Je ex-compagnon voelt zich niet zo verantwoordelijk en jij moet 'm steeds achter zijn broek zitten?

En hij heeft misschien wel geld voor allerlei andere dingetjes (bijvoorbeeld uitgaan, roken, enz?)

 

Hoe dan ook, wat ik zou doen als ik jou was:

Hem een brief schrijven dat je voornemens bent de rekeningen volledig te gaan betalen om escalatie te voorkomen en hij dus weigert te betalen, en de 50% van die kosten die hij wettelijk verplicht is op hem te vorderen maar deze vordering uit handen te geven vanaf nu.

Oftewel: een incassobureau op hem af sturen voor de vordering die je op hem hebt. Dan mag hij daar zaken mee doen. Misschien kan je hem wel voorspiegelen wat de bedragen doen zodra daar allerlei kosten en rente en eventueel uitspraken bijkomen: gigantisch uit de hand lopen. (Dus een vordering van 200 euro wordt al gauw 1000 euro en die zal hij dan echt op moeten hoesten).

In het ergste geval blijft hij niet betalen en draai jij vooralsnog voor die kosten op, maar die vordering op hem blijft toch bestaan, dus als hij over 5 jaar toch wat verdient kan hij dat daarvan terug gaan betalen.

 

Op die manier hoef jij je er niet druk meer om te maken en komen niet ook nog eens de kosten van de achterstallige betalingen (want die gaan erg uit verhouding staan met de bedragen als dit uit de hand loopt) op jouw bordje.

Hij zal misschien denken dat hij 'off the hook' is, omdat jij de vorderingen gaat betalen, maar dat is dus niet het geval. Wat je ook kan doen is dat stadium (van hem hiervan informeren/ in de gelegenheid stellen gewoon netjes te gaan betalen) overslaan en het gewoon uit handen geven. Ik kan me niet voorstellen dat hij genegen zal zijn om jou een net betalingsvoorstel te doen, want je zou ook nog kunnen kiezen hem die kans te geven, maar lijkt me lastig dat als hij het niet nakomt dat jij hem dan achter de broek moet zitten.

 

Sterkte!

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je al contact opgenomen met je leveranciers om te vragen wat het zou kosten om de lopende verplichtingen voortijdig te beeindigen? Misschien kun je ze wel zonder kosten overzetten naar je eigen eenmanszaak om te gebruiken in je eigen nieuwe projecten.

 

Zo te horen moet je de VOF zo snel mogelijk ontbinden. Dat scheelt geld en een enorme berg frustratie. Des noods schiet je eventuele afkoopsommen zelf voor...

 

Kun je iets concreter zijn over die lopende verplichtingen? Waar gaat het om, wat zijn de kosten en tot hoever lopen ze door?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 184 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.