• 0

Aansprakelijkheid beperken

Voor een nieuw bedrijf wat mijn vrouw en ik aan het opstarten zijn, is het voor ons heel belangrijk om onze aansprakelijkheid te beperken tot een bepaald bedrag. Het is niet de bedoeling om de belasting te ontduiken of om iemand te benadelen. Ons enige doel is om onze persoonlijke aansprakelijkheid te beperken tot het startkapitaal van het bedrijf.

 

Wij wonen in Spanje, maar onze klanten komen uit vele verschillende landen. Het is een digitaal produkt en de verkoop is alleen via onze websites.

 

Zoekende op internet kwam ik al snel in kontakt met bedrijven die construkties voorstelden waar ik me niet fijn bij voel. (bedrijf offshore in bijv. Nevis, Belize, Panama etc. met op papier een eigenaar/directeur/aandeelhouder die alle contracten tekent en fakturen stuurt en ik dan als een soort zzp'r fakturen stuur naar dat offshore bedrijf) Dit is niet wat we zoeken en volgens mij is het ook niet helemaal legaal. Hier in Spanje heb ik al met een adviseur gesproken en die raade aan om ook eens in Nederland te informeren naar de mogelijkheden, dus bij deze wilde ik aan aantal vragen stellen.

 

Kan ik als niet inwonende van Nederland ook een flex-bv oprichten en die alleen gebruiken als eigenaar van onze websites en bv een lease overeenkomst aangaan met die flex-bv als zelfstandige in spanje?

 

Is ons risico dan beperkt tot het kapitaal van de BV?

Ben ik dan verplicht om een dga salaris te betalen?

Welke verplichtingen heb ik dan met de Nederlandse belasting?

 

Bedankt

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 1

Wat is het aansprakelijkheidsrisico waar je bang voor bent? Het faillissementsrisico voor bepaalde financiële verplichtingen/investeringen/ die je wilt/moet aangaan of gaat het om aansprakelijkheid naar klanten of derden door het product of dienst zelf?

 

Dat laatste valt ook te beperken met een combinatie van een goed product/dienst, goede voorwaarden, goede procedures en een goede verzekering (seguro de responsabilidad profesional) voor de restrisico's. Dat is sowieso verstandig, ook als je wel kiest voor een rechtspersoon.

 

Is ons risico dan beperkt tot het kapitaal van de BV?

En de in de BV opgebouwde waarde/goodwill, uitstaande debiteuren, voorraad, inventaris. Denk aan klantenbestand, de dienst of product etc en behoudens bestuurdersaansprakelijkheid uiteraard...

 

Ben ik dan verplicht om een dga salaris te betalen?

Als je in Spanje woont en in Spanje werkt gelden de Spaanse regels, niet de Nederlandse. Ik weet niet of Spanje ook een soort "salario mínimo accionista director" kent ;)

 

Welke verplichtingen heb ik dan met de Nederlandse belasting?

Als je in Spanje woont en in Spanje werkt: geen enkele.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Als je in Spanje woont en in Spanje werkt gelden de Spaanse regels, niet de Nederlandse. Ik weet niet of Spanje ook een soort "salario mínimo accionista director" kent

 

Nee dat hebben ze hier niet

 

Welke verplichtingen heb ik dan met de Nederlandse belasting?

Als je in Spanje woont en in Spanje werkt: geen enkele.

 

Maar ik moet wel een boekhouding bijhouden neem ik aan?

 

En de in de BV opgebouwde waarde/goodwill, uitstaande debiteuren, voorraad, inventaris. Denk aan klantenbestand, de dienst of product etc en behoudens bestuurdersaansprakelijkheid uiteraard...

 

En wat moet ik me voorstellen met die bestuurdersaansprakelijkheid, als ik alles eerlijk en legaal doe?

 

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
  • 0
Het gaat voornamelijk over de aansprakelijkheid naar klanten en derden. Met name het (mis)gebruik van persoonlijke informatie van gebruikers, en bestanden met copyright. Problemen die veroorzaakt worden door gebruikers van onze websites.
Dat lijken me zaken die je vooral contractueel goed moet regelen met je klanten

 

Maar ik moet wel een boekhouding bijhouden neem ik aan?

Je hebt gewoon je wettelijke deponeringsvereisten bij de Nederlandse KvK. Verder gelden de Spaanse regels. Hetzelfde als ik in NL gebruik maak van een Spaanse rechtsvorm

 

En wat moet ik me voorstellen met die bestuurdersaansprakelijkheid, als ik alles eerlijk en legaal doe?

Voldoen aan je deponeringsplicht, netjes je belasting afdragen en geen financiële verplichtingen aangaan waarvan je vooraf al weet dat je ze niet kunt nakomen. Als je dat doet, is er verder weinig aan de hand

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Dat lijken me zaken die je vooral contractueel goed moet regelen met je klanten

 

Wij bieden dus een dienst aan via internet in verschillende landen, deze dienst is niet taal gevoelig voor de gebruikers dus bv een chinees kan er evengoed gebruik van maken als een australier. Alleen zijn de wetten en regels in elk land anders.

 

Het is niet haalbaar om voor elk land ter wereld aparte voorwaarden op te stellen (veel te duur)

 

In welke taal moet je de gebruiksvoorwaarden van de internetdienst/website beschikbaar stellen aan de gebruikers en welk recht is van toepassing als de eigenaar van de sites/dienst een nederlandse bv is en ik dit lease vanuit Spanje? Is het voldoende om deze in het Nederlands, Spaans en Engels beschikbaar te stellen?

 

Bedankt

Joost

Don't give up so easily

Have some faith and you will see

Try again...try again

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.