• 0

Wanneer verplicht factuur uit te schrijven

Hoi!

 

Ik werk sinds kort met een beter factuursysteem op mijn website, waardoor de factuurdatum en de orderdatum van elkaar verschillen ( voorheen waren deze allebei gelijk aan het moment dat een klant een order bij mijn webshop deed )

 

Nu werk ik al met pro-forma facturen, maar nu is mijn vraag :

 

Is het toegestaan om de factuurdatum NA een betaling te zetten/uit te schrijven? Of moet deze altijd op voorhand gezet worden. Tot hoeveel dagen na een betaling is het toegestaan om de factuurdatum naar voren te schuiven.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Van de belastingdienst:

U verstuurt de factuur voor de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/facturen_maken/

 

Dus je hoeft niet meteen te factureren. Dit zou bij betaling kunnen, mits de levering niet meer dan twee maanden geleden heeft plaatsgevonden.

 

Misschien zie ik iets over het hoofd. Iemand een aanvulling?

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Van de belastingdienst:

U verstuurt de factuur voor de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin u hebt geleverd.

Dus je hoeft niet meteen te factureren. Dit zou bij betaling kunnen, mits de levering niet meer dan twee maanden geleden heeft plaatsgevonden.

 

Misschien zie ik iets over het hoofd. Iemand een aanvulling?

 

Is de factuur bij versturing na de 15e niet meer geldig ::) ? Waar staat iets over die 2 maanden? Als men factureert na 3 maanden kan de ontvanger/opdrachtgever dan feest vieren, omdat deze de factuur niet meer hoeft te voldoen >;( .

Link naar reactie
  • 0

Een factuurdatum is eigenlijk gewoon de datum wanneer je de factuur maakt (niet zo verassend – leverdatum is de datum wanneer je levert, aankoopdatum is de datum wanneer je iets aankoopt enz.).

 

Dus: wanneer je vandaag een factuur maakt, dan is de factuurdatum 04-03-2013.

En wanneer je volgende week maandag een factuur maakt, dan is de factuurdatum 11-03-2013.

 

Het is wel zo dat wanneer je een betaling hebt ontvangen die eerder dan factuurdatum ligt (de factuur is dus vooruitbetaald door de klant), dan moet je dat op de factuur vermelden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

@minus

Wil je weten of je de pro-forma facturen mag vervangen door een factuur met een factuurdatum na binnenkomst van de betaling?

Of wil je allebei de facturen blijven versturen?

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

 

 

Is de factuur bij versturing na de 15e niet meer geldig ::) ? Waar staat iets over die 2 maanden? Als men factureert na 3 maanden kan de ontvanger/opdrachtgever dan feest vieren, omdat deze de factuur niet meer hoeft te voldoen >;( .

 

Na de 15e van de maand na levering ben je in overtreding voor de btw. De klant moet uiteraard .wel gewoon betalen

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

Een proforma factuur heeft hier in NL (wettelijk/fiscaal gezien) geen waarde, dus daar mag je mee omgaan zoals je wil (in sommige landen is dat overigens anders). Dat is gewoon een soort specificatie van datgene men graag wil dat een afnemer (vooruit) betaalt.

 

De (echte) factuur daarentegen wel en daar gelden dan ook ‘strenge’ eisen voor.

O.a. wanneer je deze (uiterlijk) na de prestatie moet uitreiken en wat er op moet staan.

Staat overigens behoorlijk duidelijk op de site van de BD allemaal (de factuureisen bedoel ik).

 

 

Link naar reactie
  • 0

Oke,

 

Het zit zo, ik heb een geautomatiseerde webshop, nu ontvang ik dus soms een betaling voordat ik een factuur(datum) heb aangemaakt.

 

Hoe/wat moet ik het precies vermelden als ik de betaling binnen heb VOORDAT ik de factuur(datum) heb uitgeschreven?

Link naar reactie
  • 0

Oke, dan nog de laatste vraag. Dit aangeven wanneer de factuur betaald is als het om een vooruit betaling gaat, is per wet bepaald? Zoja, heb je hiervan een linkje voor me? Het betekent namelijk dat mijn hele automatische facturering de prullenbak in kan gaan :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 193 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.