• 0

faillissement debiteur aanvragen

Ik heb een debiteur die nu al 5 a 6 jaar een vordering open heeft staan waarvoor hij ook al veroordeeld is tot betalen (via kanton procedure).

 

Persoon had een eigen bedrijf en had daarin meer schuldeisers (eenmanszaak).

Ondertussen heeft hij dat bedrijf opgeheven en is een nieuw bedrijf begonnen (eenmanszaak met dezelfde activiteiten op hetzelfde adres enz.)

 

Zijn diverse betalingsregelingen getroffen die niet zijn nagekomen waarop nu wederom een betalingsregeling is aangevraagd nadat ik het bestaan van dit nieuwe bedrijf ontdekt heb.

 

 

Wat zijn echter de mogelijkheden van aanvragen faillissement van deze persoon (volgens zijn mama die steeds namens hem contact opneemt voor regelingen zit hij in Buitenland (zou hij al 2 jaar zitten, maar in de tussentijd dus wel bedrijf opgeheven en nieuwe opgestart in Nederland).

 

Kan ik zelf op een goedkope manier faillissement van hem aanvragen en zo ja hoe? Of kan dat enkel via een advocaat?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Faillissement aanvragen van een ander kan volgens mij alleen bij minstens 2 schuldeisers. Tijd geleden dat ik hiermee te maken had, dus weet het niet meer zeker. Wel weet ik dat je voor de aanvraag een advocaat nodig hebt en zijn alle aanvraagkosten voor jezelf. Die kosten dienen dan wel in verhouding te staan met de betaling die je van debiteur ontvangt.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Faillissement aanvragen van een ander kan volgens mij alleen bij minstens 2 schuldeisers.

 

Waar jij er één van kunt zijn.

 

Tijd geleden dat ik hiermee te maken had, dus weet het niet meer zeker. Wel weet ik dat je voor de aanvraag een advocaat nodig hebt en zijn alle aanvraagkosten voor jezelf. Die kosten dienen dan wel in verhouding te staan met de betaling die je van debiteur ontvangt.

 

Voordeel van de faillissementskosten is dat deze preferent zijn. Je zit dus naast de Belastingdienst als het gaat om het vergoeden van deze kosten. Maar als de ondernemer zich beroept op de WSNP dan kunnen deze kosten voor rekening komen van jou.

Kort gezegd: laat je goed adviseren door een advocaat als je dit pad inslaat. Veelal kan het veel beter zijn om de vordering uit te winnen door beslag te leggen en zo.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bovenstaande klopt. Maar schroom ook niet om deze stap te zetten: als een andere debiteur je voor is, heb je kans dat hij / zij nog geld ontvangt en jij niet meer. Echter, fiscus, bank en curator staan altijd bovenaan de lijst van partijen die geld ontvangen. Hopelijk blijft er nog iets over. Succes!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

modedit: link naar eigen site verwijderd.

www.fenikscampagne.com

Link naar reactie
  • 0

Hoi Daniel,

 

Een faillissementsaanvraag moet altijd via een advocaat. De aanvraag kun je zelf op (laten) stellen echter het betekenen dient de advocaat te doen. Het makkelijkst / "best" is om niet zelf de aanvraag op te stellen daar er geen enkele fout in mag zitten.

 

Groet en succes,

 

Jamie

Bezig met ontwikkeling incasso 2.0. Lanceerdatum: Medio Q1 2014!

Link naar reactie
  • 0

oke, zal eens op gaan zoeken wat de kosten van zo een procedure zijn.

Vordering inclusief kosten bedaagd momenteel een 800 euro.

 

Overigens vond ik zojuist info waaruit blijkt dat deze schuldenaar zijn bedrijfs inventaris (de producten die hij verhuurd en/of waarmee hij het geld in dat bedrijf verdient) ondergebracht zou hebben bij zijn moeder om het zo uit handen van schuldeisers te houden

Link naar reactie
  • 0

.als een andere debiteur je voor is, heb je kans dat hij / zij nog geld ontvangt en jij niet meer.

 

 

 

 

???

 

Dus jij zegt dat als iemand anders het faillissement eerder aanvraagt hij wel geld krijgt en ts niet...

 

Je zegt ook dat een bank bovenaan een lijstje staat. Klopt ook niet. Bij pandrechten ed wel op goederen etc waar zij pandrecht op hebben, maar ze staan niet standaard bovenaan.

 

 

Kan het een en ander wel uitleggen maar had wel wat meer verwacht van iemand van de fenikscampagne.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
oke, zal eens op gaan zoeken wat de kosten van zo een procedure zijn.

Vordering inclusief kosten bedaagd momenteel een 800 euro.

 

In dat geval wegen de kosten van een faillissementsaanvraag niet echt op tegen het belang. Een faillissementsaanvraag kost al snel minimaal € 1.000,00. Groot deel van de kosten wordt gevormd door het verschuldigde griffierecht dat € 589,00 bedraagt voor rechtspersonen en € 274,00 voor natuurlijke personen. Reken daarbij nog de deurwaarderskosten voor oproeping ad € 60,69 en het honorarium voor de advocaat, en dan zijn de kosten die je vooraf moet investeren al hoger dan het belang.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk....

Misschien zelf een faillissement aanvraag in elkaar knutselen (vanaf een voorbeeld aanvraag ofzo) en dat als pressiemiddel naar hem sturen.

Of is dat dan weer niet toegestaan?

 

En anders dus andere manieren zoeken om deze persoon het leven zo zuur te maken dat hij maar gaat betalen om van me af te zijn.

 

Zijn oude bedrijfsnaam komt binnenkort vrij (heeft hij opgeheven en staat nu in quarantaine). Is het b.v. toegestaan om die naam te registreren en daarop het vonnis waaruit blijkt dat hij moet betalen openbaar te maken (is het openbaar maken van een gerechtelijk kanton vonnis toegestaan??) en daaronder door te verwijzen naar zijn nieuwe bedrijfssite (daar zal hij niet blij mee zijn aangezien hij oude naam gestopt heeft vanwege zijn slechte betalingsgedrag, slechte reviews enz.)

 

Link naar reactie
  • 0
Duidelijk....

Misschien zelf een faillissement aanvraag in elkaar knutselen (vanaf een voorbeeld aanvraag ofzo) en dat als pressiemiddel naar hem sturen.

Of is dat dan weer niet toegestaan?

 

Het is niet verboden maar of het enig effect sorteert ;)

 

Zijn oude bedrijfsnaam komt binnenkort vrij (heeft hij opgeheven en staat nu in quarantaine). Is het b.v. toegestaan om die naam te registreren en daarop het vonnis waaruit blijkt dat hij moet betalen openbaar te maken (is het openbaar maken van een gerechtelijk kanton vonnis toegestaan??) en daaronder door te verwijzen naar zijn nieuwe bedrijfssite (daar zal hij niet blij mee zijn aangezien hij oude naam gestopt heeft vanwege zijn slechte betalingsgedrag, slechte reviews enz.)

 

Zou ik niet aanraden. Lijkt me ook wat veel moeite. Dan kun je wellicht beter het vonnis laten executeren, desnoods te zijner tijd pas zodra de debiteur weer enig vermogen heeft opgebouwd.

Link naar reactie
  • 0

Duidelijk....

Misschien zelf een faillissement aanvraag in elkaar knutselen (vanaf een voorbeeld aanvraag ofzo) en dat als pressiemiddel naar hem sturen.

Of is dat dan weer niet toegestaan?

 

Het is niet verboden maar of het enig effect sorteert ;)

 

Zijn oude bedrijfsnaam komt binnenkort vrij (heeft hij opgeheven en staat nu in quarantaine). Is het b.v. toegestaan om die naam te registreren en daarop het vonnis waaruit blijkt dat hij moet betalen openbaar te maken (is het openbaar maken van een gerechtelijk kanton vonnis toegestaan??) en daaronder door te verwijzen naar zijn nieuwe bedrijfssite (daar zal hij niet blij mee zijn aangezien hij oude naam gestopt heeft vanwege zijn slechte betalingsgedrag, slechte reviews enz.)

 

Zou ik niet aanraden. Lijkt me ook wat veel moeite. Dan kun je wellicht beter het vonnis laten executeren, desnoods te zijner tijd pas zodra de debiteur weer enig vermogen heeft opgebouwd.

 

domeinnaampje registreren kost me straks 4 euro. Vonnis en zijn nieuwe gegevens erop zetten is ook niet meer als 5 minuten, hem een mail sturen om hem eroip te wijzen dat het online staat en pas offline gaat als de volledige vordering betaald is kost me 30 seconden.

 

Valt dus wel mee kwa werk.

Of effect heeft... is even afwachten hoe erg hij het vind, en als hij daardoor niet alsnog betaald hoop ik dat hij er evengoed veel stress door heeft.

 

P.S. uitwinnen zal ook geprobeerd worden maar dit is een vordering die al 5 (maar volgens mij zelfs al 6) jaar oud is en hij dus doodleuk switched naar ander bedrijf en geen enkele afspraak nakomt.

 

Link naar reactie
  • 0

Ga gewoon even bij de moeder op de koffie om daar verhaal te halen. Misschien weet dat arme mensje ook niet beter en zit zij straks met de gebakken peren van haar zoon.

 

Moeder is net als haar zoon een beroeps leugenaar is ondertussen wel gebleken uit de contacten die ik met deze personen gehad heb. Zijn volledig onbetrouwbaar. Ene moment was het de schuldhulpverleenster van de debiteur, dan was ze weer de schoonmaakster, dan was ze weer iemand van de kerk die de debiteur bijstond en uiteindelijk kwam ik erachter dat het de moeder van deze persoon is.

Die moeder is namens haar zoon ook al 3 keer een betalingsregeling aangegaan maar niet nagekomen. en zo zijn er nog wel paar zaken.

Link naar reactie
  • 0

Is de persoon op komen dagen bij de kanton procedure? Wat is er reeds gepoogd om je geld te halen? Beslag laten leggen, etc?

 

nee persoon is niet komen opdagen bij de procedure.

 

Wel stuurde hij 1 1/2 jaar nadat hij order geplaatst had en ondertussen veroordeeld was een aantal producten retour met mededeling dat dat inhield dat hij de vordering helemaal niet meer hoefde te betalen (producten gezien de aart uiteraard niet meer bruikbaar).

 

Tot nu toe is er een bankbeslag uitgevoerd wat geen resultaat had. Verder heeft lang stil gelegen omdat hij in het buitenland zou verblijven en er geen inkomen te achterhalen was.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou me sterk afvragen of het voor jou zinvol is om zijn faillissement aan te vragen, tenzij het natuurlijk een principe kwestie is geworden en de kosten je verder niets uit maken. Als een bankbeslag niets opleverde wat dan wel. Hij zal ongetwijfeld geen eigen onroerend goed hebben, en waarschijnlijk zelfs geen auto. De vraag is wat er dan overblijft om beslag op te leggen.. misschien zijn playstation 3?

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Mensen doen heel vaak of ze een betalingsregeling aangaan. De achterliggende gedachte kan evenwel zijn dat ze dan weer enige tijd van het gezeur van het incassobureau af zijn. Deze werkwijze is (helaas) niet uitzonderlijk. Dat zijn moeder aldus een betalingsregeling wil aangaan duidt naar mijn mening eigenlijk nergens op. Ook niet dat ze bij machte zou zijn om te kunnen betalen. Sterker nog, het is eerder een contra-indicatie.

 

 

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
  • 0

Misschien zelf een faillissement aanvraag in elkaar knutselen (vanaf een voorbeeld aanvraag ofzo) en dat als pressiemiddel naar hem sturen.

Of is dat dan weer niet toegestaan?

 

Je kunt iemand duidelijk maken dat je samen met een andere schuldeiser van zins bent het aan te gaan vragen. Ik heb dat 1x gehad met iemand die echt niet wilde betalen maar de vordering op zich niet betwistte. Uiteindelijke resultaat was dat ik van die vordering ongeveer 3/4 heb weten te innen via een betalingsregeling, net als de andere schuldeiser die eraan mee deed. Ik vermoed dat anderen helemaal niets gezien hebben van die persoon, al heb ik het verder niet opgevolgd gezien het resterende bedrag echt de moeite niet meer was.

Link naar reactie
  • 0

Ik ga er nog eens goed over nadenken welke acties we kunnen nemen.

In elkgeval zullen de pogingen tot uitwinnen voortgezet worden.

Momenteel wordt uitgezocht of er binnen zijn bedrijf iets is waar we beslag op kunnen leggen.

 

Verder zal ik later deze maand als zijn oude handelsnaam/domeinnaam vrijkomt deze proberen te registreren en om te beginnen een oproep op plaatsen voor andere mensen/bedrijven die nog geld van hem krijgen zich bij mij te melden.

Daar breng ik hem dan van op de hoogte en geef hem 48 uur om de volledige vordering te betalen en dat ik anders gerechtelijke uitspraak tegen hem ook op die domeinnaam zal publiceren.

 

En dan stap voor stap bekijken hoe ik hem verder kan bewegen om te gaan betalen.

Link naar reactie
  • 0

Dat zijn moeder aldus een betalingsregeling wil aangaan duidt naar mijn mening eigenlijk nergens op. Ook niet dat ze bij machte zou zijn om te kunnen betalen. Sterker nog, het is eerder een contra-indicatie.

 

Maar wordt ze niet mede-aanspreekbaar en - aansprakelijk?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

had ondertussen 2 keer de voicemail ingesproken van zijn/hun mobiele nummer en bericht achtergelaten op hun nieuwe facebook pagina en een mail gestuurd.

 

Moeder van de debiteur was er als de kippen bij om bij incassobureau (die de deurwaarder weer heeft ingeschakeld) uit te huilden dat ze er goed klaar mee zijn dat ondanks dat ik incassobureau had ingeschakeld ik hun nog steeds ook persoonlijk blij lastigvallen/bedreigen (???)

 

Incassobureau heeft daarop gereageerd dat die discussies nu maar eens afgelopen moeten zijn aangezien dat soort discussies nu al sinds 2008 lopen en dat nimmer tot enige juiste betaling geleid heeft en dat betalingsregeling niet geaccepteerd is en dat op verdere discussies niet meer gereageerd zal worden.

 

Even flink de irritatiegrens bij deze personen overschrijden dus.

 

Maar wordt ze niet mede-aanspreekbaar en - aansprakelijk?

dat zal wel lastig zijn.

Zou wel mooi zijn overigens als je daardoor ook bij die moeder beslag zou kunnen laten leggen aangezien die waarschijnlijk deel van bedrijfs inventaris in haar bezit heeft.

Link naar reactie
  • 0

zojuist ook nog een mail van de moeder van debiteur ontvangen of al die frustratie en acties van mij nu echt nodig zijn.

verder geeft ze aan dat zij (de moeder van debiteur) samen met haar zus de leiding over het bedrijf heeft en dat de zoon net over de grens in Duitsland zou wonen en bedrijf enkel maar op naam van haar zoon staat. (eens kijken of dat nog mogelijkheden bied)

 

En dan dat ze echt graag willen oplossen met betalingsregeling van 6 maanden (vanmorgen was nog 12 maanden) en dat ze echt zullen nakomen....

 

Ik heb gereageerd dat geen betalingsregeling meer getroffen wordt en als niet volledig ineens betaald word ik ze dus op alle manieren blijf lastigvallen met telefoontjes, openbaar maken van vonnis en diverse beslagen.

 

Halverwege mijn antwoord op mail kreeg ik ook al telefoontje van een kennis van de moeder van de debiteur die nog eens wilde uitleggen wat situatie is en dat ze echt graag willen oplossen met regeling.

en dan nog dat ik juridische problemen zou krijgen als ik ze lastig zou blijven vallen en die nieuwe bedrijfsnaam openbaar aan die oude zou koppelen en daar ook het vonnis aan zou koppelen.

 

Heb meneer dus veel succes gewenst en ook hem gemeld dat enkel het direct volledig betalen van het bedrag zou zorgen dat verdere acties van deurwaarder en/of mij zou stoppen.

Link naar reactie
  • 0

Had de betalingsregeling geen boeteclausule bij niet nakomen? En heb je de wettelijke rente al meegenomen? Vordering wordt mondeling kennelijk niet langer betwist. Verstandig om die telefoontjes aan het incassobureau te laten en nu over te gaan tot voorgehouden acties bij niet voldoen aan eisen.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1

Had de betalingsregeling geen boeteclausule bij niet nakomen? En heb je de wettelijke rente al meegenomen? Vordering wordt mondeling kennelijk niet langer betwist. Verstandig om die telefoontjes aan het incassobureau te laten en nu over te gaan tot voorgehouden acties bij niet voldoen aan eisen.

 

Groet,

 

Highio

 

Zover mij bekend is hanteerde het incassobureau/deurwaarder geen boeteclausule bij niet nakomen van betalingsregeling nee.

 

Verder ben ik wel zo dat als ik iets zeg ik het normaal ook uitvoer, dus de beloftes (dreigementen zoals ze het noemen) zal ik dan ook uitvoeren als betaling uitblijft.

 

Misschien niet de meest zakelijke oplossing, maar bepaalde zaken worden op gegeven moment gewoon een principe kwestie.

En het feit dat dit kennelijk veel stress en overlast oplevert voor de tegenpartij is me ook heel wat waard en geeft toch enige voldoening nadat ik al zolang op mijn geld moet wachten (ik weet het, wederom niet de meest zakelijke instelling, maar wel gewoon lekker ;D )

Link naar reactie
  • 0

Zijn moeder lijkt naar mijn mening eerder te handelen namens haar zoon. Dit berust dus eerder op een volmacht dan dat zij op enig moment zelf partij zou worden in het onderhavige geval. Dat je uiteindelijk ook bij haar beslag zou kunnen leggen is nihil.

 

Verder wil ik je er tevens even op wijzen dat je voorgenomen stappen,

 

- registreren van zijn domeinnaam

- het oproepen van andere

- het publiceren van zijn uitspraak

- het constante bellen/bedreigen, althans naar hun mening.

- termijn van 48 uur stellen

 

in een gerechtelijke procedure wel eens heel erg in je nadeel kunnen werken. Bovendien zou ik artikel 261 van het Wetboek van Strafrecht er nog eens goed op nalezen voordat je een beetje te ver doorslaat in bepaalde zaken en je inderdaad, zoals die kennis van de moeder van debiteur al aangaf, zelf in juridische problemen terecht komt.

 

Iedereen is uiteraard pro inning van vorderingen maar daarbij dient wel de nodige redelijkheid betracht te worden. Iemand genadeloos aan de schandpaal nagelen een opzettelijk diens eer of goede naam aanranden, met het kennelijk doel om daaraan ruchtbaarheid te geven valt daar niet onder en wordt zelfs bestraft.

 

Als ik het topic zo volg, krijg ik toch lichtelijk de indruk dat we die weg in aan het slaan zijn

 

Mvg,

www.ferraridiscounter.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.