• 0

verantwoordelijkheid huur/koop bedrijfssoftware binnen VOF

Ik zit in een 2-mans VOF en nu is het volgende het geval:

-mijn co-vennoot laat een computer-programma schrijven voor de VOF en koopt dit (privé) zonder een koopovereenkomst met voorwaarden en/of clausules.

-het programma wordt in de VOF gebracht, zonder een voorfase als overleg/onderzoek/testen/accreditatie

-Ik vraag telkens bij de programmaschrijver een factuur/offerte, om helder te krijgen, waarvoor er betaald gaat worden en onder welke voorwaarden. Krijg hier geen afdoende antwoord en alleen een verwijzing naar de aankoper van het programma (mijn co-vennoot)

-mijn co-vennoot verzorgt onze boekhouding en stelt zonder overleg dat hij het programma aan de VOF verhuurt en een aantal termijnen wordt door hem in een summiere factuur aan VOF geregeld. Dit alles zonder huur-/of koopovereenkomst

-een aantal termijnfacturen heb ik niet ondertekend doorgestuurd ter afhandeling; er zijn tot heden nog niet de helft van de termijnen betaald en de laatste 2 facturen heb ik een NIET-accoord opmerking bijgesloten

-bij navraag bij co-vennoot stelt hij dat het programma na afbetaling huurtermijnen eigendom wordt van VOF; dit alles zonder huur-/of koopovereenkomst.

 

*Hoe liggen de verantwoordelijkheden binnen de VOF van de vennoten (met of zonder verstrengelende belangen) tav. het aangekochte en/of gehuurde computerprogramma.

*Kan de huur eenzijdig (door mij) worden stopgezet, waardoor de zgn. eenzijdige 'investering' de eigen verantwoordelijkheid/ risico is van de aankoper/verhuurder.... en hoe doe ik dit?

*Ben ik verplicht om de helft van de resterende (huur of koop) bedrag te betalen, als de VOF wordt beëindigd?

*kan mijn co-vennoot als verhuurder/schuldeiser beslag op het loon van bv. mijn levenspartner laten leggen?

 

Als er iemand hier ervaring mee heeft, dan hoor ik dat graag.

 

Met vr. groet,

Tienmeter

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerst terug naar de basis: zijn er bevoegdheidsbeperkingen opgenomen in het vennootschapscontract en zo ja hoe luiden deze beperkingen dan?

 

Hoe liggen de verantwoordelijkheden binnen de VOF van de vennoten (met of zonder verstrengelende belangen) tav. het aangekochte en/of gehuurde computerprogramma.

 

Daarvoor is dus nodig te weten hoe de bevoegdheid binnen de VoF geregeld is. Ik frons overigens wel mijn wenkbrauwen als ik lees dat jouw vennoot factureert aan de VoF. Heeft hij daarnaast nog een eenmanszaak of participeert hij nog in een samenwerkingsverband?

 

Kan de huur eenzijdig (door mij) worden stopgezet, waardoor de zgn. eenzijdige 'investering' de eigen verantwoordelijkheid/ risico is van de aankoper/verhuurder.... en hoe doe ik dit?

 

Ook dit is afhankelijk van de bevoegdheden en hoe die geregeld zijn. Als hij in privé opdracht heeft gegeven tot het maken van de software dan heb jij daar natuurlijk niets mee te maken en kun je de opdracht niet stoppen. Als de VoF de opdracht heeft gegeven en de partner is onbeperkt bevoegd dan kun je ook niet eenzijdig de opdracht opzeggen. Als de partner beperkt bevoegd is en de beperking heeft overtreden dan is de VoF niet de opdrachtgever maar jouw partner - in dat geval sta jij er ook buiten en zou de opdracht annuleren alleen al impliceren dat jij ook de opdracht hebt gegeven en de VoF dus wel degelijk de opdrachtgever is.

Ben je er nog?

 

Ben ik verplicht om de helft van de resterende (huur of koop) bedrag te betalen, als de VOF wordt beëindigd?

Je loopt zelfs het risico dat 100% op jou verhaald kan worden en dat het aan jou is om de 50% van jouw vennoot op hem te verhalen. Potentieel grote problemen dus.

 

kan mijn co-vennoot als verhuurder/schuldeiser beslag op het loon van bv. mijn levenspartner laten leggen?

Ik vraag mij dus ernstig af om hoeverre er verhuurd kan worden aan de VoF.

 


 

Even los van deze casus, als de verhoudingen tussen vennoten zo hoog oploopt is er vaak meer aan de hand dan alleen maar een specifieke casus. Het is wellicht verstandig om gewoon eens goed met elkaar te praten, eventueel onder begeleiding van een neutrale derde.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je co-vennoot beperkt bevoegd is op basis van het vennootschapscontract, dan dient dit ook nog te zijn vastgelegd in het handelsregister, wil dit tegenover derden ingeroepen kunnen worden.

 

Om je positie te kunnen beoordelen moet je dus je vennootschapscontract, de opdracht aan de programeur en eventueel de in het handelsregister vastgelegde bevoegdheden hebben.

Link naar reactie
  • 0

Eerst terug naar de basis: zijn er bevoegdheidsbeperkingen opgenomen in het vennootschapscontract en zo ja hoe luiden deze beperkingen dan?

 

Hoe liggen de verantwoordelijkheden binnen de VOF van de vennoten (met of zonder verstrengelende belangen) tav. het aangekochte en/of gehuurde computerprogramma.

 

Daarvoor is dus nodig te weten hoe de bevoegdheid binnen de VoF geregeld is. Ik frons overigens wel mijn wenkbrauwen als ik lees dat jouw vennoot factureert aan de VoF. Heeft hij daarnaast nog een eenmanszaak of participeert hij nog in een samenwerkingsverband?

 

Kan de huur eenzijdig (door mij) worden stopgezet, waardoor de zgn. eenzijdige 'investering' de eigen verantwoordelijkheid/ risico is van de aankoper/verhuurder.... en hoe doe ik dit?

 

Ook dit is afhankelijk van de bevoegdheden en hoe die geregeld zijn. Als hij in privé opdracht heeft gegeven tot het maken van de software dan heb jij daar natuurlijk niets mee te maken en kun je de opdracht niet stoppen. Als de VoF de opdracht heeft gegeven en de partner is onbeperkt bevoegd dan kun je ook niet eenzijdig de opdracht opzeggen. Als de partner beperkt bevoegd is en de beperking heeft overtreden dan is de VoF niet de opdrachtgever maar jouw partner - in dat geval sta jij er ook buiten en zou de opdracht annuleren alleen al impliceren dat jij ook de opdracht hebt gegeven en de VoF dus wel degelijk de opdrachtgever is.

Ben je er nog?

 

Ben ik verplicht om de helft van de resterende (huur of koop) bedrag te betalen, als de VOF wordt beëindigd?

Je loopt zelfs het risico dat 100% op jou verhaald kan worden en dat het aan jou is om de 50% van jouw vennoot op hem te verhalen. Potentieel grote problemen dus.

 

kan mijn co-vennoot als verhuurder/schuldeiser beslag op het loon van bv. mijn levenspartner laten leggen?

Ik vraag mij dus ernstig af om hoeverre er verhuurd kan worden aan de VoF.

 


 

Even los van deze casus, als de verhoudingen tussen vennoten zo hoog oploopt is er vaak meer aan de hand dan alleen maar een specifieke casus. Het is wellicht verstandig om gewoon eens goed met elkaar te praten, eventueel onder begeleiding van een neutrale derde.

VOFakte.docx

Link naar reactie
  • 0

*Mijn co-vennoot heeft nog een eigen onderneming. In mijn bijlage zit het onderdeel betreft 'beperkende' bevoegdheden; te lezen is dat er altijd medewerking van beide vennoten is vereist bij een dergelijke handeling.

*Programma wordt door medevennoot aan onze VOF verhuurd, zonder huurovereenkomst met daarbij behorende voorwaarden/ clausules; opzegtermijnen etc. zijn ook niet bekend. Dus ik zou kunnen aangeven de huur van het programma stop te zetten en dus mijn verantwoordelijkheid mbt. het afbetalen van de resterende huurtermijnen stil te leggen naar de verhuurder toe.

*Er is geen huurovereenkomst ondertekend; er zijn alleen nog maar termijnbetalingen gedaan voor de huur van het programma.

In de maandelijkse termijnfacturen staat ook niet aan wie het gericht is (dus onze VOF) en alleen maar aan wie betaald wordt.

VOFakte1.docx

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.