• 0

CRYOPLANE (een mooi initiatief)

Aanbevolen berichten

22 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ben geen techneut, maar dit doet me sterk denken aan een werkverschaffingsproject voor ingenieurs en ambtenaren die subsidie moeten verstrekken. Wat een onzin.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Hmm, ik hoop dat je het fout hebt. Ik weet niet veel van fuelcells en waterstof motoren, maar volgens mij bestaat er wel een werkbare basis?

 

Of ben ik veelste idealistisch?

 

Nee, niet idealistisch, maar het is wel nog een beetje toekomst muziek. Ik meende dat er ook al wel automotoren zijn ontwikkeld voor H2. De productie van H2 staat enorm in de belangstelling. Het kan namelijk biotechnologisch geproduceerd worden. ;)

 

Ook waren er meende ik wat proeven met de distributie van H2. Weet wel dat alle pompstations aangepast moeten worden. Typisch kip en ei verhaal, waarbij het altijd weer de vraag is of de cirkel doorbroken wordt. Er zijn verschillende partijen bij betrokken bij zo'n verhaal. De motoren bouwers en hun distributiekanalen, de biotechnologen, de microbiologen, chemici, en natuurlijk de H2-producenten en hun distributiekanalen.

 

Het is in ieder geval voor een aantal partijen inclusief de overheid en ondernemers , blijkbaar interessant genoeg om er eens naar te kijken.

 

Of we naast loodvrij, super en diesel straks ook H2 kunnen tanken, is uiteraard nog maar de vraag, maar wie weet.

Het moet uiteindelijk commercieel haalbaar zijn en bij dit soort zaken is het ook noodzakelijk om verschillende partijen tegelijk te interesseren voor iets.

 

Even wat zoeken op internet:

http://mediatheek.thinkquest.nl/~lla091/low_nl.html

 

als ik dit zo lees (na snel te scrollen over dat brandstof overzichtje en hun nadelen, slecht document in feite) dan wordt het nu al toegepast in de ruimtevaart, in de auto per 2004 en dus wellicht ook in vliegtuigen.

 

We zien wel. 2004 wordt vast niet gehaald.

 

alhoewel:

http://www.toyota.com/about/environment/technology/fchv.html

 

dus de circel is wel doorbroken lijkt het. Lees meer bij technology bij toyota

 

 

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

"Hydrogen can be produced by electrolysis of water using electrical energy from all renewable sources."

Dus, electriciteit moeten opwekken om een milieuvriendelijke brandstof te maken. Kleine bottleneck. Ze noemen wel 'renewable sources', maar dat is natuurlijk om dat prangende probleempje uit de schijnwerpers te halen.

 

Ook vind ik het woord 'cryoplane' erg raar klinken :)

Krijg associaties met in een vrieskist bewaard worden na je dood. Komt hierdoor:

http://www.cryonics.org/

 

Er wonen mensen in Nederland die hun auto laten rijden op zonnebloemolie (of was het sla-olie?)...dat vind ik ook wel een goeie trouwens.

Een mooiere oplossing voor de milieuproblemen en het uitputten van fossiele brandstoffen is als de gehele mensheid zich eens minder vreemd ging gedragen, minder overbodige luxe over de oceanen laat transporteren in vliegtuigen.

 

Maar, er wordt gewerkt aan een oplossing en een verbetering en da's toch wel erg... *kaizen*.........

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er wonen mensen in Nederland die hun auto laten rijden op zonnebloemolie (of was het sla-olie?)...dat vind ik ook wel een goeie trouwens.

 

Ik denk dat je lijnzaadolie bedoelt. Dit wordt inderdaad (op zeer kleine schaal weliswaar) gedaan. De motor die hiervoor gebruikt wordt is de zgn. Elsbeth-motor. Deze motor kan met verschillende brandstoffen overweg, en heeft blijkbaar nog een redelijk rendement ook. De brandstof kan gewoon op het platteland geoogst worden, dus milieuvriendelijk.

Waarom dit dan geen doorslaand succes is geworden? Simpel eigenlijk, als dit door zou breken kunnen alle oliemaatschappijen wel sluiten. Ook de automobielbranche zelf heeft de Elsbeth tot nu toe (bewust?) buiten de deur gehouden......

 

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is er ook een prijsprobleen. Lijnzaadolie is vrij duur.

 

Ik heb recent een film gezien over een eiland voor de kust van Papua Nieuw Guinea, waar Papua rebellen zich verschanst hadden. Het eiland was jarenlang compleet geïsoleerd van de buitenwereld door een blokkade van de marine. Toch reden er trucks rond. Wat bleek nou, de rebellen lieten de motoren lopen op kokos olie. Zonder ingewikkelde ingrepen liepen de diesels als een zonnetje. Zware Pickups haalden ruim 1:20 op onverharde wegen. Erg Interessant.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Waarom dit dan geen doorslaand succes is geworden? Simpel eigenlijk, als dit door zou breken kunnen alle oliemaatschappijen wel sluiten. Ook de automobielbranche zelf heeft de Elsbeth tot nu toe (bewust?) buiten de deur gehouden......

 

 

Zo'n redenering vind ik te makkelijk. Ik vraag me altijd af of dit werkelijk de oorzaak is van het niet 1,2,3 doorbreken van alternatieven op olie, gas en kolen.

Ik kan me voorstellen dat het bedrijfsleven graag hun investeringen in dure installaties graag binnen een bepaald aantal jaren terug betaald willen zien, maar als je kijkt naar bedrijven als Nuon en Shell, dan hebben die toch ook behoorlijke afdelingen voor alternatieven. Shell Solar bijvoorbeeld. Maar ook houdt Shell zich bezig met het aanbieden van groene stroom en is op zijn minst geinteresseerd in H2. (H2 kan trouwens ook op andere manieren verkregen worden)

Hoe kan het ook anders want dat bedrijf wil over vijftig jaar ook nog bestaan.

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

In brazilie rijden oude kevers op alcohol.

General Motors is ook bezig met fuel cells. Op kleinere schaal kunnen bacterien ook energie opwekken. Deze tech. wil men gebruiken voor mobieltjes en laptops.

 

De vraag met betrekking tot de auto is en blijft of mensen niet gewoon een oude ordinaire verbrandingsmotor willen!!! het geluid, de geur ...

Er zijn nu al auto's die 100 km op 3-4 liter benzine verbruiken. In de toekomst moet 1/100 makkelijk en meer makkelijk haalbaar zijn.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ergens in Azië had iemand uitgevonden dat je auto's op cocosmelk kon laten rijden.

Een onwijze uitvinding, goed voor het milieu. Maar de bobo's van grote oliemaatschappijen hebben dit geboycot .. Er is nooit meer iets van die man vernomen, die schijnt ineens enorm rijk te zijn !

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Maar de bobo's van grote oliemaatschappijen hebben dit geboycot .. Er is nooit meer iets van die man vernomen, die schijnt ineens enorm rijk te zijn !

 

Dit staat dat weer in schril contrast met

 

Ik kan me voorstellen dat het bedrijfsleven graag hun investeringen in dure installaties graag binnen een bepaald aantal jaren terug betaald willen zien, maar als je kijkt naar bedrijven als Nuon en Shell, dan hebben die toch ook behoorlijke afdelingen voor alternatieven. Shell Solar bijvoorbeeld. Maar ook houdt Shell zich bezig met het aanbieden van groene stroom en is op zijn minst geinteresseerd in H2. (H2 kan trouwens ook op andere manieren verkregen worden)

Hoe kan het ook anders want dat bedrijf wil over vijftig jaar ook nog bestaan.

 

Ik had ook al een soortgelijke opmerking gemaakt als jij, Kermie, en ik denk dat de opmerking van AOS erg overdreven (als dat al kan voor zo'n grote club) is, en alleen wordt gemaakt door de grote maatschappijen om "het gewone volk" koest te houden. Met benzine etc. is blijkbaar meer te verdienen....

CAD-ondersteuning PLUS??

www.iarf.nl

mail of bel gerust!

Uitgebreid profiel: http://www.linkedin.com/in/robfroeling

Link naar reactie
  • 0
en ik denk dat de opmerking van AOS erg overdreven (als dat al kan voor zo'n grote club) is, en alleen wordt gemaakt door de grote maatschappijen om "het gewone volk" koest te houden.

Dat kan zeker waar zijn, alleen ben ik persoonlijk nooit zo weg van complot-theorieen e.d.

 

Misschien naief: maar stel dat de technologie er is, die net zo winstgevend is, de klant en alle andere partijen zijn er klaar voor zijn, dan zou daar dus een gapend groot gat in de markt liggen.

 

Blijkbaar mist er nog iets.

 

Subsidies en kortingen door minder of geen ecotax kunnen misschien dat laatste duwtje in de rug geven, en dan is het toch min of meer een zaak van de samenleving en de overheid.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

Subsidies en kortingen door minder of geen ecotax kunnen misschien dat laatste duwtje in de rug geven, en dan is het toch min of meer een zaak van de samenleving en de overheid.

 

Moet er alleen wel voldoende aanbod zijn. Ik denk toch dat oliemaatschappijen de komende jaren de investeringen die al gemaakt zijn om olie te kunnen winnen beter willen laten renderen, waarom de kip met de gouden eieren slachten!!!

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Ik hou ook niet zo van complot therorieën maar het is volgens mij common sense dat je als eigenaar van een gouden kip deze met man en macht probeerd te verdedigen.

 

Is een ander probleem niet te vinden bij de implementatie van "gezondere" verbrandingsstoffen. Wat moet er gebeuren voordat BMW een auto gaat ontwikkelen met een H2 motor? Of herhaal ik nou iets?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

In principe valt hier wat betreft H2 wel wat te lezen wat er nog moet gebeuren.

Full scale productie zal ook vers twee zijn. (wanneer worden de laatste problemen opgelost?)

 

http://www.toyota.com/about/environment/technology/fchv.html

Lowering costs, cold temperature performance and other issues remain.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 228 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.