• 0

Jonge ambitieuze ondernemers met weinig verstand van juridische zaken

Beste,

 

Ik ben samen met een vriend een evenementen buro gestart. Eerst voor de fun maar later bleek dat we er redeljik gedreven in waren en besloten om het naar een higher level te trekken. Om alles ook netjes te regelen voor de belasting e.d. hebben we de stap gemaakt naar een BV. De reden was dat we niet prive aansprakelijk gesteld konden worden in geval van incidentenn e.d.

 

Echter vraag ik me af of dit wel de juiste keuze is geweest? Ik lees nu allemaal berichten dat we ons zelf ook een loon moeten uitkeren e.d. Nu beginnen de zaken goed te lopen maar kunnen we onszelf nog geen 40k per jaar uitkeren.

 

De situatie:

> allebei nog een FTE baan en dit doen we er naast

> verwachte omzet voor 2013 60/70k, wellicht meer want de opdracht vliegen binnen

> business is het organiseren van dance gerelateerde evenementen in NL

> winst willen we graag in de onderneming laten zitten om nieuwe producties beter te kunnen maken en voor financiering mogeljik te maken

> af en toe jezelf belonen met een klein % van de winst

 

 

Wie kan ons helpen. Ik heb de bel. dienst al gebeld maar die geeft mij zoveel losse eindjes en uiteindeljik moet je het zelf maar weten zeggen ze eigenlijk.

 

Dank, namens 2 jonge honden die van ondernemen houden maar hier geen kaas van hebben gegeten!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

De echte reacties komen straks nog wel denk ik, maar ik weet wel dat ie 40k per jaar alleen een verplichting als dat ook betaald kan worden. Zo had ik in het begin bijvoorbeeld een salaris van 200 euro per maand... Dat was ook goed gekeurd.

 

Omzet zegt trouwens niet zo veel. Wat is je bruto marge? Aan de hand daarvan zal veel meer afhangen. Als jij 50% hebt, dan maak je dus 30K per jaar winst.. Dus kan er best een loontje van bijvoorbeeld 20K vanaf.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ach, die BV is waarschijnlijk zo slecht nog niet. Als dit inkomen uit de onderneming naast een FTE baan is, dan wordt dat inkomen dus belast bovenop het loon uit dienstbetrekking. Veelal kom je met winst uit onderneming (bij een VOF) niet aan het urencriterium dat nodig is voor het fiscale ondernemerssnoepgoed. Resteert de MKB winstvrijstelling van 14%.

 

Die ben je in de BV kwijt, maar in de BV ligt de belastingdruk weer lager. In totaal zal het niet zo gek veel schelen qua belastingdruk.

 

Dat DGA loon wel even netjes afstemmen met de fiscus (omlaag, op basis van lage winst). Daar wil je geen gezeur mee achteraf.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

> verwachte omzet voor 2013 60/70k, wellicht meer want de opdracht vliegen binnen

> business is het organiseren van dance gerelateerde evenementen in NL

 

 

Je zit al snel op een niveau waarbij je je boeken wil laten doen door iemand die je ook kan helpen met het betalen van mensen en faciliteiten die je inhuurt, facturering en de boekhouding.

 

Op wiens advies heb je d'r een BV van gemaakt?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Puur op gevoel dat we niet aansprakelijk willen zijn voor evt schulden. Maar na 6mnd hebben we wel gemerkt dat we dit eigenlijk niet zullen tegenkomen. Winst die we behalen willen we eigenlijk gewoon in de onderneming houden om zo meer en beter werk te kunnen gaan leveren.

 

We hebben op dit moment nog geen extra personeel nodig. Boekhouding doen we zelf en administratie ook.

Link naar reactie
  • 0

Winst die we behalen willen we eigenlijk gewoon in de onderneming houden om zo meer en beter werk te kunnen gaan leveren.

 

Dit is voor de Belastingdienst niet echt een argument om af te zien van de gebruikelijkloonregeling. Wel een goed argument zou zijn dat je niet voltijds werkt (te onderbouwen omdat je daarnaast nog een fte werkt).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

 

> winst willen we graag in de onderneming laten zitten om nieuwe producties beter te kunnen maken en voor financiering mogeljik te maken

> af en toe jezelf belonen met een klein % van de winst

 

 

In dat geval zou ik me eens verdiepen in de Coöperatieve vereniging U.A. Vraag het Tjeerd van de Polder, die is heel goed ingevoerd in de juridische kant van dit onderwerp.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Closie,

 

Het GBL is niet afhankelijk van ondernemersbeslissingen, zoals "we laten de winst lekker in de onderneming zitten". Die vrijheid heb je niet. Als het geld er is, MOET je uitkeren.

 

Echter, het gebruikelijk loon (GBL) is in principe van toepassing op een 40-urige werkweek. Aangezien je stelt dat jij en je partner beide een FTE baan hebben naast het bedrijf, denk ik dat je naar de belastingdienst kan stellen dat je het werk voor de BV part-time doet.

 

Dat betekent dat het GBL evenredig mag worden aangepast. Stel, je werkt per week 20 uur in de BV, dan kan het GBL gehalveerd worden.

 

Een ander "plafond" is de ruimte die je hebt om het loon uit te keren. Als er na aftrek van alle kosten bijvoorbeeld maar 10.000 euro per persoon salaris kan worden uitgekeerd, dan mag er van het GBL worden afgeweken. Dit moet je met de Bdienst wel vooraf afstemmen. Dus "Meneer/vrouw De Bdienst, dit jaar verwachten we zo en zoveel ruimte te hebben voor het betalen van salarissen." Dus niet achteraf. Dat je dat in de praktijk niet precies kan inschatten is logisch, maar daarom kun je maar beter een voorzichtige raming doen naar de Bdienst.

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

 

> winst willen we graag in de onderneming laten zitten om nieuwe producties beter te kunnen maken en voor financiering mogeljik te maken

> af en toe jezelf belonen met een klein % van de winst

 

 

In dat geval zou ik me eens verdiepen in de Coöperatieve vereniging U.A. Vraag het Tjeerd van de Polder, die is heel goed ingevoerd in de juridische kant van dit onderwerp.

 

Ehm, ook de Coöperatie valt onder de werking van het fictieve loon!

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is ook niet zo dat je nooit aansprakelijk gesteld kunt worden:

 

" In geval van faillissement kunnen de bestuurders op grond van de Wet Bestuurdersaansprakelijkheid (WBA) en de Wet Bestuurdersaansprakelijkheid bij Faillissement (WBF) hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld als onbehoorlijk bestuur een belangrijke oorzaak van het faillissement is."

 

Dus geen rock 'n roll en cowboytje spelen ;) met al die binnenvliegende opdrachten, zou ik zeggen.

Met dat soort omzetten is het misschien een goed idee juridisch wat beter onderlegd te geraken, en al helemaal als je aan het groeien bent.

Link naar reactie
  • 0

Cowboytje spelen doen we zeker niet en we zullen nooit ergens in duiken zonder financiele zekerheid.

Ik denk dat we een omzet van 60k per jaar gaan doen, met misschien een winst van 12k na aftrek van alle kosten ex het loon.

Moeten we ons zelf dan 6k uitbetalen p.p? Of moet je dan nog meer betalen en ben je in 1x al je geld kwijt?

 

Pffff, denk je leuk, ondernemen, maar je wordt niet echt gestimuleerd hierin. Bel. dienst is ook niet echt meewerkend. Die kunnen alleen maar zeggen, neem een accountant in de hand. Daar heb ik ook een paar offertes van opgevraagd maar een beetje advies kost je al tussen de 750 en 1000eu.....

 

Blijkbaar moet je eerst academisch afgestudeerd zijn voordat je aan een onderneming kan beginnen. Creativiteit, ondernemersbloed, enthousiasme en passie zijn geen pijlers meer om een bedrijf te starten met alle wetten en regels van deze tijd.

 

Is er wellicht een soort advies punt waar je terecht kan met je vragen, of iemand die samen met ons kan meedenken over welke stappen we moeten doen om een gezonde start te maken en te behouden ( denk aan stoppen BV en VOF oprichten, of BV overhevelen naar de VOF ( maar volgens mij is dat het meest lastige)

Ik loop nu elke dag met pijn in me buik omdat ik het niet helemaal snap, terwijl ik zo graag de focus wil leggen op alle toffe dingen die op ons pad liggen......

 

Link naar reactie
  • 0

Op zich ben je op higherlevel al op een heel goed adviespunt, denk ik. Met buikpijn rondlopen is ook niks gedaan, maar ik snap wel dat het verwarrend is.

Dat tarief voor een accountant is ook wel aardig aan de hoge kant zeg. Hebben jullie al iemand die de boekhouding voor jullie doet überhaupt? Die weet vaak ook wel de ins in outs van dat soort financiële/juridische constructies. Wordt ook wel in rekening gebracht natuurlijk maar voor een redelijk tarief. (Meestal ;-)

 

Link naar reactie
  • 0

Cowboytje spelen doen we zeker niet en we zullen nooit ergens in duiken zonder financiele zekerheid.

Ik denk dat we een omzet van 60k per jaar gaan doen, met misschien een winst van 12k na aftrek van alle kosten ex het loon.

Moeten we ons zelf dan 6k uitbetalen p.p?

 

Ja.

 

Of moet je dan nog meer betalen en ben je in 1x al je geld kwijt?

 

Pffff, denk je leuk, ondernemen, maar je wordt niet echt gestimuleerd hierin. Bel. dienst is ook niet echt meewerkend. Die kunnen alleen maar zeggen, neem een accountant in de hand. Daar heb ik ook een paar offertes van opgevraagd maar een beetje advies kost je al tussen de 750 en 1000eu.....

 

Blijkbaar moet je eerst academisch afgestudeerd zijn voordat je aan een onderneming kan beginnen. Creativiteit, ondernemersbloed, enthousiasme en passie zijn geen pijlers meer om een bedrijf te starten met alle wetten en regels van deze tijd.

 

Is er wellicht een soort advies punt waar je terecht kan met je vragen, of iemand die samen met ons kan meedenken over welke stappen we moeten doen om een gezonde start te maken en te behouden ( denk aan stoppen BV en VOF oprichten, of BV overhevelen naar de VOF ( maar volgens mij is dat het meest lastige)

Ik loop nu elke dag met pijn in me buik omdat ik het niet helemaal snap, terwijl ik zo graag de focus wil leggen op alle toffe dingen die op ons pad liggen......

 

 

Gratis adviseurs bestaan op dit niveau niet. Voor goede adviseurs betaal je geld.

Nederland is polderland en is niet ontworpen voor ondernemers. Je hebt 2 opties: buigen of barsten.

 

Mijn advies:

. wat betreft de rechtsvorm, zet de BV en de Cooperatie U.A. tegen elkaar af

. neem een beslissing

. neem wederom contact op met de belastingdienst. Leg uit dat je het allemaal niet van te voren wist en dat je nu doorgaat met de structuur die je gekozen hebt. Stel dat je het zus en zo gaat doen en geef ze een termijn van 2 weken om te reageren.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

 

> winst willen we graag in de onderneming laten zitten om nieuwe producties beter te kunnen maken en voor financiering mogeljik te maken

> af en toe jezelf belonen met een klein % van de winst

 

 

In dat geval zou ik me eens verdiepen in de Coöperatieve vereniging U.A. Vraag het Tjeerd van de Polder, die is heel goed ingevoerd in de juridische kant van dit onderwerp.

 

Ehm, ook de Coöperatie valt onder de werking van het fictieve loon!

 

gr. Joost

 

Ah ja, ik was even vergeten dat ik als eenmanszaak in een ondernemers coöperatie zit. Ik factureer aan de coöperatie, maar dat kan natuurlijk niet als je niet nog een andere zaak hebt.

Hoog-laagbed nodig? Kopen of huren, wij installeren bij u thuis!

http://www.wcon.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we een omzet van 60k per jaar gaan doen, met misschien een winst van 12k na aftrek van alle kosten ex het loon.

 

Dat is je eerste volle jaar. Eén keer een goed advies voor de opzet en dan elk jaar een beetje hulp bij de afronding, dat is geen weggegooid geld. Ken je niet iemand die met hetzelfde bijltje hakt? Vraag daar eens hoe ze dit opgelost hebben.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 218 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.