• 0

Kleine onderneming naast vast inkomen

Goedenavond,

 

Ik zou graag naast mijn vaste baan voor een tweetal makelaarskantoren teksten gaan schrijven. Zij hebben mij hiervoor gevraagd en we zijn nu naar de mogelijkheden aan het kijken. Ik vraag mij nu af hoe dat belastingtechnisch in elkaar zit.

 

Ik verdien nu € 37.000 in loondienst. Ik heb een auto van de zaak.

Ik zal ongeveer € 250 - € 400 ex BTW gaan verdienen bij de makelaar , afhankelijk van hoeveel nieuwe panden er worden aangemeld. Ik zal hen daar iedere maand een factuur voor sturen. Ik zal hier max 1 tot 2 uur per week mee bezig zijn.

 

- Is het nodig dat ik mijzelf dan inschrijf bij de KvK?

- Heeft dit gevolgen voor mijn belastingafdracht? Of blijft dit gewoon zoals het is bij mijn werkgever en betaal ik over mijn verdiensten als tekstschrijver een apart 'deel' inkomstenbelasting?

- BTW krijg ik ws. korting op of ik hoef zelfs helemaal geen BTW te betalen? Klopt dit? (Dit zal per jaar neerkomen op maximaal € 1000,- BTW voor mij.

 

Wie kan mij hiermee helpen? Ik hoor graag van u!

 

MVG en BVD

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Goedenavond Linda,

 

- Is het nodig dat ik mijzelf dan inschrijf bij de KvK?

 

Als het een paar honderd euro op jaarbasis is en je verder niet zichtbaar en actief opereert als bedrijf niet. De Kvk hanteert tegenwoordig een enigszins wisselende ondergrens. Maar inschrijven bij de KvK kost niks meer en geeft je onderneming weer wat cachet. En er zijn zakelijke leveranciers en opdrachtgevers die een KvK nummer eisen. Oftewel, ga eens langs bij de KvK. Daar kan men je prima adviseren.

 

- Heeft dit gevolgen voor mijn belastingafdracht? Of blijft dit gewoon zoals het is bij mijn werkgever en betaal ik over mijn verdiensten als tekstschrijver een apart 'deel' inkomstenbelasting?

 

Aan je belastingafdracht door je loondienstwerkgever verandert niets. Je inkomsten uit freelance werk geef je (in dit geval, uitgaande van een eenmanszaak) op als resultaat uit overige werkzaamheden op je belastingaangifte. Je betaalt er vervolgens dus gewoon belasting over.

 

Het is wel verstandig het aan je loondienstwerkgever te melden, want niet alle werkgevers staan dit soort nevenactiviteiten naast een dienstbetrekking zomaar toe. Maar dat heeft niets met belasting te maken.

 

- BTW krijg ik ws. korting op of ik hoef zelfs helemaal geen BTW te betalen? Klopt dit? (Dit zal per jaar neerkomen op maximaal € 1000,- BTW voor mij.

 

Nadat je bedrijf is aangemeld bij de KvK gaan je gegevens naar de Belastingdienst die bepaald of je BTW plichtig bent. Zo niet, kun je betaalde btw aan je leveranciers niet terugvragen en mag je zelf ook geen btw in rekening brengen. Zo wel, kun je betaalde btw terugvragen en moet je btw in rekening brengen en die vervolgens afdragen. Als je in een jaar minder dan 1.883 euro btw moet betalen aan de belastingdienst (ontvangen en af te dragen minus terug te vragen) dan mag je het houden volgens de kleindeondernemersregeling. Dat is wat je bedoeld. Uiteraard moet je dit bedrag dat je mag houden wel weer optellen bij je inkomsten uit overige werkzaamheden.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.