• 0

Groei jong bedrijf

Hallo beste forumgenoten,

 

Na een periode rond gekeken te hebben hier heb ik nu ook een vraag.

 

Ik heb sinds 1 april 2011 een eigen bedrijf in webontwikkeling (destijds was ik 16 jaar, inmiddels 18 jaar) en heb hier nog steeds veel plezier in. Nu is het de laatste tijd zo dat ik meer werk kan krijgen vanuit het bedrijfsleven en dat zullen voor mij dan stabielere inkomens zijn. Het probleem zit nu zo: per week heb ik niet de tijd om dit allemaal zelf af te kunnen handelen dus hier had ik iets op bedacht maar weet nog niet hoe ik dit het beste kan uitvoeren.

 

Toen ik mijn bedrijf oprichtte heb ik alles een beetje zelf moeten uitvinden en dat is voor mij heel leerzaam geweest. Nu, bijna 2 jaar later heb ik veel geleerd en veel plezier in mijn werk gehad. Nu bedacht ik me dat er gegarandeerd meer jongeren zoals mij destijds moeten rondlopen. Wat ik eigenlijk wil doen is om deze jongeren in feiten voor mij opdrachten te laten doen. Ik wil niets met loondienst te maken hebben want dat is gewoonweg veel te duur voor de grootte van het bedrijf. Het idee is dus om die talentvolle jeugd te gaan helpen met het oprichten van hun eigen "bedrijfje" zodat ze freelance voor mij kunnen werken, maar ook eigen projecten kunnen doen. Ik kan dus op deze manier een deel van mijn opdrachten door hun laten doen zodat ik me zelf meer kan focussen op het communiceren met de klanten om zo altijd opdrachten op de plank te hebben liggen.

 

Ik wil de samenwerking dan ook lekker informeel houden en regelmatig eens bij elkaar komen om dingen te kunnen bespreken over de status van het werk.

 

Nu is mijn vraag hoe jullie over dit idee denken en eventueel tips voor mij hebben.

 

EDIT: Misschien handig om te vermelden dat ik nog een voltijd HBO-ICT opleiding volg. Ik moet hiervoor iedere dag 2,5 uur reizen in totaal. Vandaar ook dat er minder tijd is dan voorheen.

 

Alvast bedankt!

 

Met vriendelijke groet,

Ton Smets

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ton,

 

Je moet denk ik een paar dingen overwegen:

1 heb je verstand van het oprichten van bedrijven? Natuurlijk heb jij je eigen ervaring maar is dat genoeg om anderen goed te adviseren?

2 Is de investering die je stopt in de andere bedrijven rendabel? Het gevaar is dat je veel tijd er in stopt en dat de ander daarna voor zich verder gaat. Jij hebt er tijd in zitten maar krijgt er dan niks voor terug.

3 Waarom zou iemand in deze constructie willen werken? Wat is de meerwaarde dat jij er tussen zit? Is het niet logisch dat de ander zonder jou meer zal verdienen aangezien jou deel er dan niet van af gaat? Hoe wil je dit tegen gaan?

4 Waarom wil je deze constructie niet met bestaande bedrijven? Waarom speciaal jongere bedrijven oprichten? Scheelt je veel tijd en waarschijnlijk krijg je ook meer kwaliteit als je op bestaande bedrijven richt.

www.8D-games.nl Serious Games, Gamercials & Apps

Link naar reactie
  • 0

Ik vind het een griezelig idee.

Als ik als bedrijf met jou wil werken is dat omdat je een bepaald kwaliteitsniveau haalt (waarschijnlijk ;D) tegen een bepaald tarief. Als jij mensen moet gaan zitten opleiden, betaald uit jouw reguliere tarief - want de kans is groot dat jouw opdrachtgever(s) niet het leergeld van jouw onderknuppels wil betalen - ben je volgens mij niet zo zakelijk bezig.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Annedien,

 

Bedankt voor je reactie, ik snap het punt. Ik heb besloten om mij toch te gaan richten op de reeds bestaande bedrijven. Het zal voor mij inderdaad niet rendabel zijn om zelf mensen hiermee te gaan begeleiden.

 

Met vriendelijke groet,

Ton Smets

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ton,

 

Ik denk dat in de reactie van Annedien een belangrijke waarschuwing zit, en daar sluit ik me ook bij aan.

 

Los daarvan wil ik je de volgende tip geven. Ik heb in eenzelfde situatie gezeten, ik wilde namelijk vrienden inschakelen om eenvoudige klussen uit te voeren waar ik op dat moment zelf geen tijd voor had. Ik heb er toen voor gekozen een payrollbedrijf in te schakelen, google maar even. Zo heb je weinig contractuele verplichtingen en krijg je een factuur voor de uren die je hebt laten uit betalen, dus qua administratie ook niet veel werk.

 

Succes!

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=42357;start=msg398511#msg398511

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ton,

 

Ik denk dat in de reactie van Annedien een belangrijke waarschuwing zit, en daar sluit ik me ook bij aan.

 

Los daarvan wil ik je de volgende tip geven. Ik heb in eenzelfde situatie gezeten, ik wilde namelijk vrienden inschakelen om eenvoudige klussen uit te voeren waar ik op dat moment zelf geen tijd voor had. Ik heb er toen voor gekozen een payrollbedrijf in te schakelen, google maar even. Zo heb je weinig contractuele verplichtingen en krijg je een factuur voor de uren die je hebt laten uit betalen, dus qua administratie ook niet veel werk.

 

Succes!

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=42357;start=msg398511#msg398511

 

Een goede vriendin van mij deed dit in eerste instantie ook maar kwam daar op terug. Payrolling is gemakkelijk maar de kosten wegen niet op tegen de (meevallende) administratieve lasten bij een 0-uren contract.

Link naar reactie
  • 0

Een goede vriendin van mij deed dit in eerste instantie ook maar kwam daar op terug. Payrolling is gemakkelijk maar de kosten wegen niet op tegen de (meevallende) administratieve lasten bij een 0-uren contract.

 

Tot er iets anders gaat dan gepland / verwacht:

 

[*]het 0-urencontract krijgt toch een vaste substantie omdat je die persoon toch net nodig had;

[*]de werknemer arbeidsongeschikt wordt en je moet betalen zonder dat er werk verricht wordt;

[*]er een arbeidsconflict ontstaat en het veel geld kost om afscheid te nemen van die werknemer;

[*]etc. etc. etc.

 

Bovendien worden vaak bij dergelijke conclusies appels met peren vergeleken en kan payrolling als je alle factoren meeweegt, afhankelijk van de CAO, goedkoper zijn dan personeel zelf in dienst nemen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties allemaal!

 

Ik was al langs het begrip payrolling gekomen. Enkel vraag ik me af of dit niet erg duur is voor de voordelen die ik er uit kan halen aangezien het niet om extreme bedragen zal gaan. Het makkelijkste is voor mij gewoon dat ik een factuur krijg van de degene die een klus voor mij heeft gedaan. Heb inmiddels besloten op zoek te gaan naar een bestaand bedrijf waar ik eventueel dingen samen mee kan gaan doen.

 

Mochten er nog mensen tips of opmerkingen hebben dan hoor ik deze uiteraard graag!

 

Met vriendelijke groet,

Ton Smets

Link naar reactie
  • 0

Heb je offertes opgevraagd? Dat lijkt me wel handig voor je bepaalt of iets duur is of niet. De marges van een payrollbedrijf schijnen tussen de 3-5% te liggen, dat vind ik qua kosten best te overzien.

 

De samenwerking met een bestaand bedrijf zal waarschijnlijk toch ook een hoger tarief met zich meebrengen, vergeleken met iemand die jij uitkiest om je werk voor te doen die niet zover is dat hij of zij een eigen bedrijf heeft?

 

Door samenwerkingen met mensen aan te gaan die hun werk goed doen, maar niet de ambities hebben een eigen bedrijf te beginnen kan jij de mogelijkheden van jouw bedrijf uitbreiden, en blijft de energie die jij stopt in het "opleiden" beter behouden voor je bedrijf.

 

Toevoeging: Een payroll bedrijf rekent trouwens bijna altijd pas kosten wanneer er uren worden uitbetaald. Of je nou extreme bedragen uitbetaalt of niet, de kosten zijn dus relatief.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tim,

 

Het is misschien verstandig om inderdaad even een balans te maken van de kosten, dus de kosten van de payrolling naast de hogere kosten van de bestaande bedrijven. Het is voor mij allemaal nieuw dus vandaar dat ik nog niet goed weet wat de beste oplossing gaat zijn.

 

En met het punt over het uitbreiden ben ik het met je eens. Met een eigen bedrijf zou ik ze te snel verliezen en dan zou payrolling inderdaad een goede optie zijn.

 

Ik ga de komende tijd hier een daar eens kijken voor de getallen en dan zal ik uiteindelijk de uitkomst hier nog wel laten weten.

 

Mensen met tips en opmerkingen zijn nog steeds van harte welkom!

 

Met vriendelijke groet,

Ton Smets

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ton,

 

Om het payroll onderwerp dan maar te besluiten: Zoals Dennis al aangaf kunnen er verschillende CAO's gehanteerd worden door het payrollbedrijf, de kosten bij de een liggen hoger dan bij de ander. Ook kan het inzetten van studenten of mensen jonger dan 21 jaar het tarief goedkoper laten uitvallen.

 

Ik heb met twee partijen gesproken en bij beide lukte het zonder al teveel moeite een procentje van de omrekenfactor af te snoepen... Good luck

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 101 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.