• 0

Genoeg gepuzzled : saldo fiscalewinstberekening is niet gelijk aan ......

Ik heb nu genoeg gepuzzled. Ik kan mijn situatie niet vinden in eerdere cases.

Misschien kan iemand me helpen:

 

Onderneming VOF, 2 personen 50/50 eigenaar

 

EV eind 2011 : 2538 euro

Omzet 2012 excl. BTW : 893

Kosten 2012 excl. BTW : 988

m.a.w. een verlies van 95 euro

BTW saldo nul (net zoveel betaald als ontvangen, door paar kosten zonder BTW)

Geen debiteuren en crediteuren saldi : alles is betaald.

Prive opname door 1 van de partners : 344 euro

 

D.w.z. EV eind 2012 = 2538+893-988-344 = 2099

Daaruit lijkt een verlies van 2538-2099=439. Dat komt dus door die prive opname.

Maar hoe vermeld je dit nu in de LB opgave van beide partners?

 

Bij specificatie samenwerkingsverband kun je het volgende invullen:

Kapitaalaandeel in samenwerkingsverband (50/50%)

Volgens contract = 50% van 2099 = 1050 (afgerond)

Kapitaal aandeel begin boekjaar = 50% van 2538 = 1269

en

Winstaandeel samenwerkingsverband

Verdeling restant winst = 50% van -95 = -48 euro

 

Als je nu de prive opname van 344 vermeld bij de betreffende partner (bij Winst uit onderneming - prive ontrekkingen) dan volgt bij accorderen van het overzicht de melding : "saldo fiscalewinstberekening (125) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw onderneming (-48)"

 

(want saldo fiscalewinstberekening= (1050+344)-1269 = 125)

Ik snap dat het niet klopt. En ook dat het komt door die eenzijdige priveopname. Maar wat moet je dan invullen bij 'specificatie samenwerkingsverband' en 'prive onttrekkingen'???

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb nu genoeg gepuzzled. Ik kan mijn situatie niet vinden in eerdere cases.

Misschien kan iemand me helpen:

 

Onderneming VOF, 2 personen 50/50 eigenaar

 

EV eind 2011 : 2538 euro

 

Je bedoelt dat de kapitaalrekeningen van de beide vennoten samen € 2.538,00 bedragen? Een VoF heeft namelijk zelf geen eigen vermogen, het is voor de inkomstenbelasting niet meer dan een samenwerkingsverband.

 

Omzet 2012 excl. BTW : 893

Kosten 2012 excl. BTW : 988

m.a.w. een verlies van 95 euro

BTW saldo nul (net zoveel betaald als ontvangen, door paar kosten zonder BTW)

 

Heb je over het laatste kwartaal niets hoeven te betalen? Of ben je toevallig jaaraangever?

 

Geen debiteuren en crediteuren saldi : alles is betaald.

Prive opname door 1 van de partners : 344 euro

 

D.w.z. EV eind 2012 = 2538+893-988-344 = 2099

 

Wederom ervan uitgaande dat dit gaat over de som van de kapitaalrekeningen van de beide vennoten.

 

Daaruit lijkt een verlies van 2538-2099=439. Dat komt dus door die prive opname.

 

Een privé-opname kan nooit leiden tot een verlies. De verandering in het eigen vermogen is dan ook niet gelijk aan het verlies.

 

Maar hoe vermeld je dit nu in de LB opgave van beide partners?

 

Je bedoelt natuurlijk hoe je dit moet vermelden in de IB-aangifte van de vennoten - hoop ik tenminste...

 

Bij specificatie samenwerkingsverband kun je het volgende invullen:

Kapitaalaandeel in samenwerkingsverband (50/50%)

Volgens contract = 50% van 2099 = 1050 (afgerond)

 

Ho ho, hier ga je iets te snel. Het eigen vermogen is opgebouwd uit twee kapitaalrekeningen. Op 01-01-2012 bedroeg de som van deze twee kapitaalrekeningen € 2.538,00. Vennoot 1: € 1.269,00 Vennoot 2: € 1.269,00

Aan het einde van 2012 is er een verlies gedraaid van € 95,00, dus Vennoot 1§ € 1.221,00 en Vennoot 2 ook € 1.221,00. Nu heeft Vennoot 1 in privé € 344,00 onttrokken. Daar hoeft vennoot 2 niet aan bij te betalen! De kapitaalrekeningen worden dus:

 

[*]Vennoot 1: (€ 1.221,00 - € 344,00 =) € 877,00

[*]Vennoot 2: € 1.221,00

[*]Totaal EV: € 2.098,00

 

Kapitaal aandeel begin boekjaar = 50% van 2538 = 1269

en

Winstaandeel samenwerkingsverband

Verdeling restant winst = 50% van -95 = -48 euro

 

Als je nu de prive opname van 344 vermeld bij de betreffende partner (bij Winst uit onderneming - prive ontrekkingen) dan volgt bij accorderen van het overzicht de melding : "saldo fiscalewinstberekening (125) is niet gelijk aan het saldo winst-en-verliesrekening of aan het winstaandeel van uw onderneming (-48)"

 

(want saldo fiscalewinstberekening= (1050+344)-1269 = 125)

Ik snap dat het niet klopt. En ook dat het komt door die eenzijdige priveopname. Maar wat moet je dan invullen bij 'specificatie samenwerkingsverband' en 'prive onttrekkingen'???

 

Er gaat iets mis met de privé-opname. Jij komt namelijk uit op een verschil van (€ 125,00 + € 48,00 =) € 173,00. Als ik dat met twee vermenigvuldig kom ik uit op de privé opname (namelijk € 344,00 - afrondingsverschillen). In jouw vergelijking wordt de privé-opname gezien als een verliespost terwijl dat het dus niet is. Daar komt je verschil vandaan. Je moet de privé-opname dus helemaal op één vennoot schrijven en niet samen delen. Loop de stappen nog eens door met deze kennis, misschien kom je er dan uit.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

-je aannames in het reactie kloppen. De bedragen zijn voor beide vennoten samen.

Ik noem het toch maar even EV omdat het in de boekhouding nu eenmaal zo wordt genoemd, ook al klopt dat, begrijp ik nu, voor een VOF niet precies. In essentie blijft het wel hetzelfde natuurlijk.

-LB is inderdaad IB

-En prive opname leidt inderdaad natuurlijk niet tot verlies. Ik beschreef het zo omdat het verschil precies verlies in 2012 + opname is.

 

De eyeopener zat in je uitleg over het feit dat de 2e vennoot natuurlijk niet hoeft mee te betalen aan de opname van de eerste. En dat daardoor de verdeling in het samenwerkingsverband niet 50/50 is in 2012. Met de rest van je uitleg erbij is het kloppend. bij vennoot 1 is er een groter verschil tussen eind en begin saldo (344 groter dan bij vennoot 2), maar dat wordt weer rechtgetrokken in de prive opname. En dan klopt het fiscaal winstsaldo ook precies op -48.

 

Bedankt, ik kan dit nu vermoedelijk wel afhandelen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.