• 0

saldo bankrekening in IB bij eenmanszaak of VOF

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik ken het programma van de Belastingdienst niet zo goed, maar ik vermoed dat bank- en spaartegoeden betrekking hebben op box 3 (jouw eigen bank- en spaarrekeningen). Daar horden de saldi van de zakelijke rekening niet bij, tenzij je daar voor opteert (in dat geval komen ze ook niet op je balans terug).

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik voeg aan Dennis' antwoord graag toe dat dit opgaat voor zover de banksaldi van je onderneming aan te merken zijn als onzakelijk hoog. Anders gezegd: het geld op die rekening dient geen zakelijk doel meer (toekomstige investering bijv.).

 

Alsdan neem je dat saldo (deels) mee in box 3 en laat je de correcponderende rentabaten (deels) uit je W&V rekening.

 

gr. Joost

 

PS: dit is overigens wel heel erg formeel. Er is weinig bekend van correcties op dit punt als je dit iets minder strikt toepast.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

Graag kom ik nog even terug op jouw duidelijke uitleg uit 2013. Wat is onzakelijk hoog? Geldt voor het saldo op een VOF-rekening bijvoorbeeld hetzelfde als wat de belastingdienst aan eisen stelt bij BV's? Zie http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/bijzondere_situaties/geld_lenen_van_uw_bv/voorwaarden_bij_de_rekening_courant

 

Ik heb samen met een partner een VOF voor een B&B en we moeten flink geld reserveren voor een forse verbouwing om de B&B winstgevend te krijgen. Zelf beschik ik over meer vermogen dan mijn partner om hiervoor geld te reserveren. Mag ik dan een groter deel storten op de VOF-rekening dan mijn partner (ook al hebben we een winstverhouding van 50/50 afgesproken)?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.