• 0

BIJTELLING 2.7%

Hoi allemaal,

 

Na veel zoeken op internet en op het forum hier heb ik de antwoord van mijn vraag niet kunnen vinden.

 

Mijn vraag is:

Ik heb in 2012 een auto gekocht voor 11840,5 euro incl. btw en exclusief is dat 9950,- euro

De nieuwwaarde incl. BTW en BPM is de waarde 35.035,- euro

 

Hiervan heb ik de BTW bijtelling berekend,

 

2.7% maal 35035 = 946 euro ( dit is de BTW gedeelte )

 

De autokosten zijn 3090 euro en afschrijvingen is 1493.

Totaal autokosten en afschrijvingen is dus totaal 4583 euro

 

Wegens privé gebruik gaan de autokosten natuurlijk omlaag.

 

Hoeveel moet ik in de rubriek " autokosten " in mindering brengen? en hoe word het geboekt.

 

Welke berekening word word er gehanteerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Een voorzichtige inschatting: de IB-bijtelling zal gelijk zijn aan het totaal van de autokosten.

 

Weet je zeker dat je deze auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken en niet als privévermogen met aftrek van 19 ct per zakelijke km?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoi Ronaldinho,

 

Ik weet niet welke verstandiger is, om daarachter te komen moet ik eerst de berekening exact uitvoeren, en daar loop ik vast.

 

Voor 1 juli '11 was het volgende:

 

Nieuwwaarde 35.035,- maal 20% = 8759,- euro

 

8759 euro maal 12% = 1051 euro

 

4475. Prive gebruik auto 8759 euro

1596 BTW prive 1051 euro

624 Prive gebruik 9810 euro

 

Hoe moet ik volgens de nieuwe regeling de " Prive gebruik auto " berekenen?

 

Link naar reactie
  • 0

 

 

Ik denk dat je 2 dingen door elkaar haalt.

 

[*]De BIJTELLING prive gebruik auto. Is een "bijtelling" aan de winst. Standaard 25% v.d. cataloguswaarde.

[*]De CORRECTIE op de BTW aangifte onder prive, ten gevolge van de in aftrek genomen BTW bij aanschaf van de auto. Deze correctie is 2,7% v.d. cataloguswaarde.

 

 

De BIJTELLING is gelimiteerd door de autokosten (incl. afschrijving)

Hoe doe je dat? Er zijn enkele contradicties in de IB aangifte voor ondernemers.

 

Hierin wordt gevraagd de afschrijvingen te noteren. Hierin wordt gevraagd de autokosten te noteren.

Bij het laatste staat nonchalant : "Bij privé gebruik moet u dit verrekenen met de totale autokosten in de V&W rekening van de onderneming" . Het is dus niet duidelijk of bij de invulling ter plekke de autokosten verminderd moeten worden met de bijtelling, of dat je dit ook ergens anders mag in je boekhouding. Doe je het wel dan krijg je een negatief bedrag door het aandeel van de afschrijving. Ik vind dat nogal rommelig om te vragen om de autokosten te noteren en deze niet specifiek te hoeven laten zien.

Afschrijving en autokosten staan ook duidelijk gescheiden in de vragen van de aangifte.

 

Op een antwoord van de belastingtelefoon ben ik overgegaan om de bijtelling te plaatsen bij de overige buitengewone baten. Het bedrag van de bijtelling wordt dus simpel : privé opname aan buitengewone baten.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is nog niet duidelijk hoe de 2,7% BTW correctie te verrekenen.

 

- Zijn het extra kosten, kunnen deze ten laste komen van het bedrijfsresultaat? En kost netto dus minder dan de 2,7% * waarde auto, afhankelijk van de de IB schijf.

- Is het een extra af te dragen BTW bedrag?

 

Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Link naar reactie
  • 0

- Zijn het extra kosten, kunnen deze ten laste komen van het bedrijfsresultaat? En kost netto dus minder dan de 2,7% * waarde auto, afhankelijk van de de IB schijf.

Klopt, bij de auto op het bedrijf en korter dan 5 jaar op de balans is 2,7% te verrekenen op bedrijfskosten.

 

- Is het een extra af te dragen BTW bedrag?

Ja, de correctie komt als privé gebruik (1d) op de OB aangifte (4e kwartaal).

Link naar reactie
  • 0

@montagne

 

Het is een extra BTW betaling aan de fiscus. Welke rechtsvorm heb je en heb je de auto aangemerkt als zakelijk of privé?

 

Als de auto nog geen vijf jaar in je bezit is en je hebt destijds de BTW op de aanschaf teruggevraagd, dan is de correctie (dus netto extra BTW afdracht) 2,7% van 50K.

 

Is de auto al meer dan vijf jaar in je bezit of heb je geen BTW bij aanschaf terugevraagd dan is de correctie 1,5% van 50K.

 

Afhankelijk van je antwoord op de vragen die ik stelde, kunnen het extra autokosten zijn of privé opnames.

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 146 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.