• 0

Voorraad boeken in Snelstart

Goedemiddag,

 

Ik ben nieuw lid op Higherlevel, nadat ik al veel berichten hier heb gelezen.

Ik heb nu echter een ding waar ik niet precies uitkom.

 

Sinds gisteren ben ik gebruiker van Snelstart.

Ik heb een administratie aangemaakt voor een Webshop. De inkopen van de kleding boek ik in de 7-rubriek voorraad. Het is de bedoeling dat de niet verkochte voorraad op de balans komt per 31-12.

Nu zie ik dat de grootboekrekeningen in rubriek 7 onder V&W staan. Natuurlijk kan ik dit aanpassen, maar kom ik hier niet mee in de problemen?

Ik heb een belletje gepleegd naar Snelstart maar zij beginnen over functies waar de rekening aan is gekoppeld. Daarom heb ik het idee dat ik dit niet zomaar kan aanpassen?

 

Ik hoop dat hier gebruikers zijn van Snelstart die een antwoord kunnen geven op mijn vraag.

 

Mvg,

Renate

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Technisch komt het toch niet in problemen en wettelijk is hiervoor geen regel.

Misschien gewenst om de voorraad op 3... te zetten. Je maakt dus een nieuwe hiervoor aan.

Onderhoud/grootboekrekeningen/nieuw.

 

Mutaties naar deze komen dus op de balans.

Bedoel je dat?

voorraad.thumb.JPG.81cbf3b6e70781903b4dec030c07ec8d.JPG

Link naar reactie
  • 0

Dat bedacht ik me later ook. Ik was echter in de veronderstelling dat grootboekrekening in de 7 ook balansrekeningen waren.

 

Dan rijst bij mij gelijk de vraag hoe ik de voorraad moet boeken.

 

Deze facturen boek ik op de voorraad. Per kwartaal boek ik dan de inkoopwaarde van de omzet?

 

8... Inkoopwaarde omzet

a/3... voorraad

 

Of is het handig dat ik dit bij elke verkoopboeking doe? De kleding die per 31-12 op de balans staat zal ws tegen een veel lagere verkoopprijs verkocht gaan worden, niet via de standaard formule die wij hanteren. Hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

Ik heb nu een vast percentage van de omzet geboekt als inkoopwaarde, maar dat gaat bij uitverkoopjes niet meer op.

Link naar reactie
  • 0

De volgende methode word veel gebruikt en kan ik van harte aanraden:

 

Inkoop

Debet 7*** Inkoopwaarde van de omzet

Credit Crediteuren

 

Verkoop

Debet Debiteuren

Credit Omzet

 

Voorraadtelling (bijv. 1x per kwartaal. Minimaal 1x per jaar), mutatie boeken op:

Debet 3*** Voorraad

Credit 7*** Inkoopwaarde van de omzet

 

Dit is een pragmatische wijze van boeken die veel werk scheelt. Nadeel is wel dat je alleen exact je resultaat weet op het moment dat er een voorraadtelling heeft plaatsgevonden. Maar naar verloop van tijd ontstaat er vaak een standaard voorraad, waardoor de effecten op het resultaat beperkt zijn.

 

Ik hoop dat ik het duidelijk heb verwoord. Mocht je nog vragen hebben? Kom maar op.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
  • 0

@Daan, ik heb een aanvullende vraag op je reactie.

 

Misschien een kromme gedachte, maar is het reeel als je begin boekjaar 2013 de post die ik heb geboekt

3... voorraad

a/7...inkoopwaarde

weer tegenboekt? En dan eind van het boekjaar 2013 weer dezelfde handeling doe?

 

Het is in principe niet de bedoeling dat kleding onder inkoopprijs wordt verkocht. Of mis ik iets in deze gedachte? Want hoe moet ik anders handelen als voorraad 2012 nog wordt verkocht en de lijn van boeken voortzet zoals jij voorstelt?

Link naar reactie
  • 0

Ja je kunt deze boeking aan het begin van het jaar doen. Maar je kunt het ook laten staan en aan het einde van het jaar alleen de mutatie boeken. Voordeel is dat als je een vrijwel constante voorraad hebt jouw resultaat niet zo veel zal schommelen.

 

Uiteraard mag je zelf bepalen voor welk bedrag je iets verkoopt. Maar onder de inkoopprijs lijkt me idd niet verstandig.

Wil je de administratie uitbesteden? Of zelf boekhouden? www.administratie.net

Youtube kanaal met instructie video's en belastingtips: www.youtube.com/administratienet

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.