• 0

Hoe lang kan een BV in oprichting blijven?

Uit verschillende hoeken krijg ik verschillende berichten. Maar ik zie nergens zwart op wit wanneer een BV.i.o., echt opgericht moet zijn.

 

In een ver verleden heb ik voor een BV gewerkt die al jaren in oprichting was. Is dat tegenwoordig anders?

 

Heeft iemand een bron bijdehand waar definitief staat wat de maximale oprichtingsperiode is?

 

Wat gebeurt er wanneer de BV na die periode nog niet is opgericht?

 

Het betreft in mijn geval een BVio die is opgezet na ingang van de Flex BV.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er is geen harde termijn, waarbinnen de BV opgericht moet zijn. Maar het is de bedoeling dat dit een tijdelijke constructie is, niet om daar jarenlang mee te gaan ondernemen.

 

De Kamer van Koophandel kan dit controleren (na ongeveer 6 maanden) en de inschrijving in het Handelsregister eventueel doorhalen, indien de BV dan nog steeds niet is opgericht. Zal in de praktijk niet zo snel gebeuren.

 

Het is overigens ook voor de oprichters niet handig om dit te lang te laten duren, tot de oprichting van de BV ben je persoonlijk aansprakelijk voor de rechtshandelingen die je als BV io aangaat.

 

 

 

Advocaat contractenrecht en overnames: www.beverwijkvangilst.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie. Ik vermoedde al zoiets. Ik ben zeker niet van plan (zoals die voormalig werkgever) er heel lang over te gaan doen. Maar om mijn planning te laten afhangen van dit soort regels is ook niet ideaal. Kortom een maand eerder of later kunnen oprichten zou fijn zijn.

 

Wel merk ik dat bijvoorbeeld banken een termijn van 6 maanden in acht nemen, en dreigen je rekening op te zeggen als je je niet aan die termijn houdt. Ook de notaris die ik voor de concept statuten heb ingeschakeld, ging uit van 6 maanden. Maar ik kan die termijn verder nergens terugvinden. Één bank ben ik zelfs niet mee in zee gegaan omdat die een oprichting eiste binnen 3 maanden tijd.

Link naar reactie
  • 0

Er is geen termijn hiervoor opgenomen. Je kan een BV jarenlang i.o. houden.

 

Voordat de oprichting van de BV is voltooid kan je als ondernemer alvast handelen, volgens de wet is dan de ondernemer zelf persoonlijk aansprakelijk voor alle rechtshandelingen.

 

* Wanneer je handelt terwijl je BV i.o. is, dan is het verstandig dat je binnen een jaar je BV i.o. opricht.

 

Met vriendelijke groet,

 

Arslan

Internetbureau Subcolors

www.subcolors.nl | info@subcolors.nl

 

www.turkseadvocaten.nl | www.hostbedrijf.nl

 

Wilt u ook een professionele website ? dan bent u bij ons op het juiste adres, want wij weten dat de eerste indruk altijd blijvend is.

Link naar reactie
  • 0

ik heb wel gemerkt dat de bank bij alles wat je wilt of vraagt (ideal, pin etc) loopt te zeuren over die i.o. heel irritant.

 

En terecht! Ik zou als bankier me ook achter de oren krabben over een maar voortdurende i.o. fase. Wat is er dan mis in die BV dat ze nog steeds niet perfect gemaakt kan worden? Immers, er is thans slechts 1 cent aandelenkapitaal nodig en 400 euro voor de notaris om dat te doen! Is het wel zuivere koffie wat hier gebeurt?

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

wij houden de bv (die bij ons nog maar een maand of 3 io is) nog in oprichting op advies van onze bedrijsadviseur om straks te bekijken wat belastingtechnisch het meest voordelig is, dus op basis van de gerealiseerde omzet.

 

Thats all. Zie niet in waarom dat zou moeilijk zou zijn, in de oprichtingsfase heb je immers de status van eenmanszaak dus dat is heel helder.

Link naar reactie
  • 0

@Henneke, dat is inderdaad heel helder, maar omzet zegt niets over de reden om er al dan niet een perfecte BV van te maken!

Daarbij dan ook mijn vraagteken waarom je de BV in zou willen? Beperking aansprakelijkheid of op fiscaal motief?

 

Als het eerste de motiverende factor is waarom is er dan nog geen perfecte BV?

 

In geval van het fiscale motief had je adviseur ook aan kunnen raden om een voorovereenkomst te laten registreren bij de fiscus en dan nog wat maanden te wachten of je die voorovereenkomst ook gaat uitoefenen op basis van de winst. Nu zit je al vast aan notariskosten terwijl nog niet zeker is of de BV dus echt tot stand komt. IMHO een vreemde volgorde van zaken doen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 1

wat is een voorovereenkomst? op zich wil ik de BV overigens graag definitief maken vanwege de aansprakelijkheid en de strikte scheiding ivm bedrijf echtgenoot.

 

Maar als dat nu heel ongunstig is...... nou ja gevoelsmatig wil ik het dan nog steeds ;-)

 

In een voorovereenkomst leg je de bedoeling vast dat je van je onderneming een BV wilt maken. Die overeenkomst registreer je bij de fiscus voor het geval dat. Doe je er vervolgens niets mee dan vervalt de overeenkomst. Ga je wel de BV in dan heb je door de registratie van die overeenkomst vervolgens nog een X aantal maanden om de BV's op te richten.

 

Bijvoorbeeld: je registreert een voorovereenkomst met als fiscale ingangsdatum van de BV's 1-1-2013. Die overeenkomst moet voor 1 april bij de fiscus binnen zijn. Vervolgens geeft je dit de tijd tot 1 oktober (ruisende inbreng) om de BV opgericht te hebben met inbreng van de eenmanszaak of VOF. Dan heb je dus geen BV i.o. en ook geen verplichte notariskosten als de BV niet doorgaat. En als de BV niet doorgaat dan vervalt de voorovereenkomst zonder gevolgen.

 

Bij een geruisloze inbreng geeft het je zelfs 15 maanden de tijd vanaf 1-1-2013. Wat niet wil zeggen dat die variant de voorkeur heeft, want dat is fiscaal gevoelig advieswerk!

 

Groet

Joost

 

Ps: een bedrijfsadviseur die jullie begeleiding geeft bij de mogelijke omzetting naar een BV MOET dit in mijn ogen weten. Het zijn essentiële manieren om een IB onderneming in een BV in te brengen in afwachting van het resultaat van de onderneming! En deze opties bieden veel meer kansen en fiscale mogelijkheden dan het advies "wacht nog maar ff en hou de BV i.o."

Dus nog snel voor 1-4 die voorovereenkomst regelen. Biedt je adviseur geen verhaal, PM me even. Ik heb een model liggen voor je en geef je dan kosteloos instructie over het hoe en wat van de voorovereenkomst.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dankjewel Joost! Bij mij is de bv io opgericht in november dus dan zal die periode neem ik aan verlopen zijn.

 

Zal de adviseur es vragen naar zijn redenen, ik ga er wel vanuit dat hij hier kennis van heeft.

 

Nee, ook als je de voorovereenkomst nu nog voor 1 april laat registeren dan heb je nog de tijd tot 1 oktober.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 103 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.