• 0

Hulp met C-model / 4 C's van Lauterborn

Hallo,

 

Ik ben op dit moment bezig om mijn marketingplan te optimaliseren. Ik ben daarbij overgestapt op het hanteren van het C-model (van Robert F. Lauterborn). Hier worden de 4 C's gehanteerd (Consumer solutions / Cost to consumer / Convenience en Communication. Dit model past beter bij bedrijven die toegespitst zijn op diensten.

 

Mijn vraag: Wie heeft ervaring met dit model en zou me kunnen adviseren met de interpretatie ervan in mijn marketingplan? Of wie weet waar ik uitgebreide informatie kan vinden of voorbeelden in een ondernemingsplan waar dit model wordt gebruikt?

 

Ik heb e.e.a. opgezocht op internet maar de informatie die ik heb is nog niet concreet genoeg om het concreet toe te passen in mijn plan.

 

Ik hoor het graag, bedankt alvast!

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Rob,

 

Ondanks het feit dat ik geen ervaring heb met het model waar jij het over hebt, reageer ik toch op je verzoek.

 

Kun je ons misschien even uitleggen waarom jij denk dat je een marketingplan in 2013 kunt optimaliseren met een model uit 1993 waarover je niks concreets kunt vinden op het allerbelangrijkste marketingmedium dat er is? Internet dus.

 

Als er over een model uit 1993 in 2013 weinig tot niets op internet te vinden is, heb ik namelijk niet de indruk dat er heel veel mensen dat model recentelijk succesvol hebben toegepast.

 

Ben benieuwd naar je antwoord.

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

Op zich is het geen raar idee om een model uit de negentiger jaren te gebruiken, als je beseft dat de traditionele marketingmix afstamt uit begin zestiger jaren. Dus in die optiek is het model toch een stuk moderner.

 

De marketingmix is denk ik wel het meest uitgemolken model dat er bestaat, in heel veel cases niet optimaal toepasbaar danwel waardevol, en wordt door heel veel mensen verkeerd begrepen/toegepast. Het is namelijk (primair) geen model om een analyse mee vorm te geven, maar om strategische keuzes op te baseren. Wat ga ik verkopen, waar, hoe ga ik dat aan de man brengen en wat ga ik daarvoor vragen? De marketingmix (van Jerome McCarthy overigens) probeert met de 4 P’s de belangrijkste elementen af te dekken, waarmee een onderneming te activiteiten kan uitvoeren en vormgeven. Echter, deze elementen zijn in een veranderende markt aan verandering onderhevig, dus je zou best eens vraagtekens kunnen zetten wat de waarde hiervan is in veel cases. Niet voor niets zijn er in het verleden al diverse P’s aan het model toegevoegd.

 

De marketingmix beredeneerd eigenlijk vanuit een inside-out benadering. Het gaat uit van een product, merk, dienst of onderneming en probeert balans te vinden in alle elementen daarvan. En daar zit denk ik het grote verschil met het model van Lauterborn, want deze beredeneert juist vanuit de klant: dus een outside-in benadering. De elementen hebben namelijk betrekking op de waarde ervan voor de klant. In die zin, vooral als het gaat om diensten, is het wellicht dus juist wel een waardevol model om te gebruiken. Het doet in mijn ogen meer recht aan het hedendaagse marketingconcept.

 

Ikzelf heb ook geen ervaring met dit model, maar een beetje rond zoeken op internet geeft mij in enkele minuten voldoende informatie om het model te begrijpen en toepasbaar te maken. Daarom snap ik je vraag niet helemaal, want wat snap je niet aan het interpreteren ervan? Is in principe niet veel anders dan met de marketingmix, alleen beantwoord je andere ‘vragen’ vanuit een andere invalshoek.

 

Als er over een model uit 1993 in 2013 weinig tot niets op internet te vinden is, heb ik namelijk niet de indruk dat er heel veel mensen dat model recentelijk succesvol hebben toegepast.

 

Dit is een belangrijke opmerking, want het feit dat het geen bekend en veelgebruikt model is, en schijnbaar ook niet in de basis marketingboeken terug te vinden is, zou iets kunnen zeggen over de waarde van het model en in hoeverre het door wetenschappers in twijfel wordt getrokken. Het loont dus de moeite om hier iets verder onderzoek naar te doen alvorens je het model gaat gebruiken.

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, marketing is ook een vak, hè? ;)

 

De C's van Lauterborn hebben exact hetzelfde doel als de P's van McCarthy, nl. het bepalen van je marketingstrategie. Het perspectief is alleen anders: bij de P's redeneer je vanuit jezelf, vanuit het aanbod, bij de C's word je echter meer gedwongen vanuit het perspectief, de wensen en de behoeften van de afnemer te redeneren.

 

Dus hier gaat het bekende marketing spreekwoord weer op: "Je verkoopt geen boren, je verkoopt gaten!"

 

En dat er weinig over te vinden is, waag ik te betwijfelen, kijk bijvoorbeeld hier

 

Succes en groet,

Hans

 

 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dag Karen Nosky en Hans, bedankt voor jullie reacties zover.

 

Karen, over de "leeftijd" van dit model heeft Nosky denk ik het antwoord gegeven; het heeft niet zozeer met het jaartal te maken. De 4P's zijn zoals gezegd ook aangepast (lees: anders geïmplementeerd) aan de (modernere) invalshoeken van de tijd. Ook zijn er in de loop der tijd 'n aantal bij gekomen. Zo zal dat waarschijnlijk ook met het C-model gaan. Het gaat er mij vooral om dat dit model het vanuit de consument (idd outside-in) bekijkt, ik denk dat dit model in mijn geval het best tot z'n recht komt.

 

Over dat er niks concreets te vinden is over dit model, daar bedoel ik mee dat ik de toepasbaarheid graag in een voorbeeld zou willen zien. Ik zou graag een ondernemingsplan willen zien waarin het C-model concreet uitgewerkt is. Omdat ik het nog nooit zelf toegepast heb is het fijn om te zien hoe het bij andere ondernemingen toegepast is zodat ik er 'n beter beeld bij heb. In de informatie over het C-model blijven de termen algemeen, wat ook logisch is. Ik wil graag zien hoe een onderneming de C's concreet heeft toegepast zodat ik het gemakkelijker kan overhevelen naar mijn plan.

 

Hans bedankt voor de verwijzing die je gaf, deze informatie had ik ook al gezien. Maar zoals ik al zei hierboven, het is voor mij nog even te algemeen, Ik wil bijvoorbeeld weten of het raadzaam is om met zo concreet mogelijke cijfers te werken in dit geval (bedragen, afstanden, hoeveelheden etc.). Ik heb nog te weinig beeld bij "Cost to consumer," het staat in algemene termen uitgelegd maar ik "voel" het nog te weinig begrijp je? Het marketinggebeuren is daarnaast voor mij alweer 'n hele tijd geleden, dus ik heb nog even wat studiemateriaal door te nemen.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0

Je hebt al wel een SWOT-analyse gemaakt? Uit die analyse haal je strategische opties die je verder uit kunt werken in je marketingmix, in jouw geval de C's (dus met focus op de afnemer). Die strategie-en moet je toetsen op haalbaarheid, waaruit je de beste opties verder in een plan kunt gieten om ze uiteindelijk te kunnen uitvoeren.

 

Anders toch maar even een marketingspecialist inschakelen? ;)

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

De SWOT heb ik in grote lijnen maar moet nog wat specifieker naar mijn idee.

Alleen jouw eerste zin geeft me al weer wat helderheid in de materie, vroegere studie-fragmenten komen weer naar boven ;)

Tja Hans ik zou er heel graag 'n keer met 'n marketingspecialist naar kijken, maar dat kost knaakjes. Die betaal ik heel graag wanneer ik ze heb, maar voor nu is het ww-tijd en moet ik (helaas) heel voorzichtig zijn met zulke uitgaven.

 

Als je 'n interessante optie hebt hoor ik het graag van je.

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
  • 0
De SWOT heb ik in grote lijnen maar moet nog wat specifieker naar mijn idee.
Dan lijkt het mij raadzaam dat je een goede interne en externe analyse gaat maken, dit vervolgens d.m.v. een SWOT-analyse verder naar strategische opties uit te werken, voordat je je uberhaupt druk gaat maken over P's of C's. Allemaal bijster interessant en misschien ook heel leerzaam, maar het hele marketingdenken is in de afgelopen decennia al behoorlijk verschoven, zodanig dat ook de P's veelal vanuit het perspectief van de afnemer worden ingevuld, dus wensen en behoeften bij de afnemer. De C's benadrukken die focus alleen maar.

 

Goede optie is stap voor stap hier op HL hulp vragen op concrete(re) punten van je plan.

 

Succes en groet,

 

Hans

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Dank je voor de aanzet Hans!

Veel geld verdienen en daardoor leven in alle vrijheid, dat is mijn belangrijkste doel als ondernemer. Vereiste is dat dit op een positieve manier gebeurt; dat ik mensen een mooie dienst verleen of mensen een waardevol product verkoop. Dat creëert voldoening, plezier en vertrouwen van beide kanten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 179 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.