• 0

hoe je ook failliet kan gaan

Een ondernemer die van de bank helemaal geen enkelle medewerking meer krijgt ondaks dat hij in korte termijn bijna al zijn schulden afbetaald had heeft er genoeg van en zet de bank (ondanks dreigingen met gevangenisstraf) behoorlijk in zijn hemd door alles weg te geven.

 

http://www.telegraaf.nl/tv/nieuws/binnenland/21371633/__Graaien_naar_feestartikelen__.html

en

http://borm.nl/borm/1/40/Waarom_ik_dit_doe_?.html

 

Typisch een ondernemer die helemaal klaar is met overheid en banken en het eens helemaal anders aanpakt.

jammer dat hij hier waarschijnlijk redelijk veel problemen mee krijgt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Sorry maar dat lijstje dat deze met dingen die deze beste man overkwam is lachwekkend en kan daar geen medelijden hebben.

 

Lampje auto stuk > Domme pech gebeurt iedereen

Overbeladen > Dit is gewoon dom, niet doen en nog onveilig ook.

20 - 30 verkeersboetes > sorry maar je verdient zo geen rijbewijs. Je weet de maximumsnelheid.

Particulier verkopen waar dat niet mag > wist je ook van te voren.

 

BTW te laat af dragen, en klagen over een boete ...........?? kom op zeg

 

Ik hou er maar mee op. Dit neem je toch niet serieus?

 

 

Enige nette is dat hij aangeeft alle andere crediteuren te hebben betaald.

Link naar reactie
  • 0

dat lijstje is een opsomming van kleine ergernissen waar hij deels zelf schuld aan heeft (zo een dwangsom bij uitzonderlijke particuliere verkoop is ook gewoon onzinnig) maar wat bij het geheel wel behoorlijk frustrerend wordt.

Grote punten zijn o.a. de ABN en zo nog een paar grotere punten die naar mijn mening daadwerkelijk valide argumenten zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het vervelende is dat je in dit soort situaties nooit alles komt te weten...

 

Ben benieuwd waarom hij in 10 maanden 162k (162!!!!!!) kan en moet aflossen? zat hij wellicht al langer bij bijzonder beheer en was er reeds een betaalafspraak?

 

In het vakgebied staat ABN bekend als redelijk soepel een meegaand in tijden van nood. Maar het houd een keer op uiteraard.

 

Maar een echte mening geven over het geheel kan je alleen geven als we ook daar de info van hebben. Het blijft altijd een vervelende situatie voor de ondernemer en zijn gezin...

 

~Danny

Link naar reactie
  • 0

Danny,

uiteraard zal er een uitgebreider verhaal achter zitten.

Maar als een ondernemer in zo een korte tijd zoveel geld af weet te lossen kan een bank zich hoe dan ook wel enigszins flexibel opstellen met enig uitstel voor dat laatste kleine deel.

 

Zoals ik het altijd metaforisch omschrijf: een bank is een instelling die je een paraplu leent als ze zon schijnt maar zodra het begint te regenen die gelijk weer van je afpakt.

Link naar reactie
  • 0

Tja, ik volgde dit verhaal al met enige verbazing, maar die kerel zit er blijkbaar gewoon heel grondig doorheen.

 

Uiteraard allemaal idioot onverstandig, maar wel chique dat hij zn 'normale' crediteuren allemaal heeft betaald alvorens de boel op te blazen. Het zou me overigens niet verbazen als ie nog wat cash heeft overgehouden om daar, pakweg, een enkeltje pnom penh van te kopen - daar zitten wel meer westerlingen met vergelijkbare verhalen denk ik ;)

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Maar als een ondernemer in zo een korte tijd zoveel geld af weet te lossen kan een bank zich hoe dan ook wel enigszins flexibel opstellen met enig uitstel voor dat laatste kleine deel.

 

 

 

Zoals ik het begrijp heeft de bank al veel uitstel verleend en was er geen regeling meer mogelijk. Net zoals jij wilt dat je klant die je niet betaald in een ander topic wil je ook eens je geld. Zeker als er regelingen niet worden nagekomen.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0

ik word op mijn wenken bedient zie ik wel. ;-)

 

 

De beste man heeft men deze aktie wel de landelijke pers gehaald, maar dat had ie wellicht beter eerder kunnen doen op een positieve manier. Het is zonder meer treurig, maar zonder alle ins en outs ook wel erg lastig om er iets van te zeggen.

 

Ik vraag me ook af of hij niet in de problemen komt zo?

Link naar reactie
  • 0

ik lees trouwens dat hij een boek heeft geschreven ' gebeten hond' en dat hij daarmee naar het boekenbal wil. Het verschijnt 23 maart, dat heeft ie dan wel slim gedaan want dat weet nu ook half nederland!

 

Dat wist ik niet en nu krijg ik helemaal mijn bedenkingen...

 

 

 

 

Ik vraag me ook af of hij niet in de problemen komt zo?

 

En niet zo klein beetje ook...Hij zou strafrechtelijk vervolgd kunnen worden aangezien er 99/100 x een verpanding aan de bank op de goederen zit. Dit gebeurd niet zo vaak dat ze aangifte doen maar in dit geval zal dat wel gaan gebeuren denk ik. De bank voelt zich goed gepakt denk ik.

 

Er vanuitgaande dat hij hoofdelijk aansprakelijk is voor de schulden zal de bank het resterende bedrag gaan opeisen. Nu is datniet zo heel veel meer begrijp ik dus als datboek gaat lopen komt hij daar wel schoon uit.

 

Stel dat er meer schulden zijn en hij eventueel aanspraak zou willen maken op een verzoek WSNP dan heeft hij pech. De rechter zal hem never nooit toelaten. Dat betekend dat de schuld nog flink wat jaren opeisbaar is...

 

Danny

 

Link naar reactie
  • 0

Buigen of barsten? Het is dus barsten geworden, Jammer, blijkbaar was het kookpunt bereikt. Zelf heb ik ook veel frustraties richting het bankwezen. Maar het zijn geen filantropische instellingen en de regels zijn veranderd. De tijd van de Meedenk bank ligt, denk ik achter ons. Nu kun je hier boos over worden (ook ik ken alle details niet) maar ik denk dat we een trapje hoger moeten. Banken moeten zich houden aan spelregels van Basel III en de Overheid. dus "Don't shoot the messenger". En als ik de berichten volg zie ik nog geen positief signaal van de Regering richting Banken. Ipv meer ruimte krijgen Banken steeds minder ruimte.

Link naar reactie
  • 0

In België is het even erg. De banken denken helemaal niet meer mee. Hebben zelf recent een failliet van de aannemer en hadden daardoor een extra bedrag te lenen (waren bereid de hypotheeklening van 50% te verhogen naar ...), na 3 maanden hebben ze nog een beslissing genomen.

 

P.S. Aan de andere kant moet je een afspraak nemen om een een kredietkaart te vernieuwen. Waanzin!!

Link naar reactie
  • 0
daarin werd gesteld dat Banken geen kleine lening meer geven aan starters.

 

daar hebben we tegenwoordig deze voor. ;) En dit is ook een mogelijkheid.

 

Denk dat je bij beiden prima terecht kan als je maar goed beslagen ten ijs komt. en dan vind je hier een schat aan informatie hoe je dat kan bereiken. :)

 

Oja, en wat ook mogelijk is: niks lenen, klein beginnen, hard werken, zuinig zijn en alles wat over blijft direct weer in je bedrijf(je) stoppen. Misschien een langere weg om te gaan maar wel goed voor je nachtrust. Ben nu zelf een tijdje op deze manier bezig en moet zeggen dat het mij prima bevalt. :)

 

 

Link naar reactie
  • 0
helaas werkt dat niet in elke tak zo.

 

Uiteraard is mijn manier van handelen niet geschikt voor iedere tak. Ik heb mijn plannen diverse keren aan moeten passen en uitstellen. Maar de uiteindelijke doestellingen staan nog steeds. Vandaar dat ik begonnen ben met activiteiten waar ik snel veel uren kan maken en factureren. Door zuinig te zijn en keuzes te maken wordt het traject wel langer maar geeft mij aan de andere kant veel meer rust.

 

Alleen het niet doen van noodzakelijke investeringen zorgt voor minder omzet bij leveranciers en dienstverleners :-\

Link naar reactie
  • 0

@ HenkH, bedankt voor je tip maar ik heb al contact gehad met hun en mijn fin.behoefte ligt boven de € 50 K.

Maar het ging mij om de frustratie die bovengenoemde ondernemer heeft. Dit is natuurlijk niet goed maar het kan een valkuil zijn om je op de negatieve dingen te richten. Blijkbaar is dat bij deze ondernemer aan de hand (nogmaals ik ken de details niet). Ik denk dat we geen kredietcrises hebben maar een economie met nieuwe regels. Banken hebben daar ook hun rol in. Verwarrend wordt het als je in reclame blokken ziet dat je geld kunt lenen maar het blijkbaar als starter niet meer kunt aanvragen. Wat mij daarbij opvalt is dat de verantwoordelijk overheden daarbij verdacht stil zijn. Ik hoor de oppositie zeggen dat Banken autonoom zijn. Maw we mogen de banken wel steunen met miljarden onder het mom van een invallende economie maar mogen daar geen tegenprestatie van verwachten. Ik kan mij best voorstellen dat je (wraak) fantasie dan op hol kan slaan . Maar om dit dan werkelijk uit te voeren is een tweede. Hopelijk krijgen we niet meer van dit soort excessen te zien.

Link naar reactie
  • 0

Hopelijk krijgen we niet meer van dit soort excessen te zien.

"Dit soort excessen" kwamen ook voor toen er nog geen sprake was van een crisis. Er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. Een bank draait altijd weloverwogen een kredietkraan dicht, maar betrokken ondernemer zal toch dikwijls in een kramp schieten omdat ie bedreigd wordt in zijn bestaansrecht en niet in de gaten heeft of wil hebben dat dit al veel eerder aan de hand was.

 

Gezien het aantal faillissementen en de groei daarvan zullen we de komende tijd wel meer van dit soort verhalen horen, waarbij de schuld bij de financier wordt gelegd.

Link naar reactie
  • 0

"Don't shoot the messenger" Mee eens dat de Bank nooit de oorzaak is. Maar een ondernemer heeft wel werkkapitaal nodig en de banken hadden altijd een geldscheppende functie. Nu de Banken eerst hun EV moeten aanzuiveren en er een aantal spelregels zijn veranderd (o.a Basel III) komt dit onder druk te staan. Je zal maar een ruime RC hebben op basis van een onderpand en je krijgt de mededeling dat de zekerheden zijn weg gevallen. Uiteraard was dit natuurlijk geen gezonde situatie en moet je dit niet willen alleen het huidige tijdstip om dit te corrigeren komt slecht uit.

Link naar reactie
  • 0

Je zal maar een ruime RC hebben op basis van een onderpand en je krijgt de mededeling dat de zekerheden zijn weg gevallen. Uiteraard was dit natuurlijk geen gezonde situatie en moet je dit niet willen alleen het huidige tijdstip om dit te corrigeren komt slecht uit.

Zekerheden vallen niet plots weg ! Als de waarde van de zekerheden van minder waarde worden, zal je met een opslag in de rente geconfronteerd worden.

Ondernemer komt voor problemen te staan indien de continuiteit in gevaar komt en dat willen ondernemers niet altijd onderkennen want voor sommigen schijnt vanaf morgen weer de zon. Financiers zien dat soms anders.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.