• 0

Meubelbranche & Internet Marketing (Social Meda)

Beste creatieve geesten!

 

Ik ben momenteel bezig met een vraagstuk voor de meubelzaak van mijn neef. Hij heeft een Meubelzaak in Amersfoort en het zijn (zeer) moeilijke tijden in de meubelbranche. Er is online niet heel veel informatie vindbaar! Louter wat stellingen, en die zijn dan meestal te vinden in advertorials, dus de betrouwbaarheid is twijfelachtig.

 

Het vraagstuk vertaalt zich eigenlijk als volgt:

Hoe kan een meubelzaak meer online zichtbaarheid genereren onder 'de doelgroep' om zo meer potentiele klanten te binden? En welke rol kan social media daarin spelen?

 

Dit klinkt makkelijker dan het is, want hetgeen dat eruit dient te komen is eigenlijk als volgt:

 

Inzicht krijgen in de meubelzaak, haar doelgroep online, de concurrentie en de markt en trends, om advies te geven over het verhogen van de online zichtbaarheid, middels een online marketingcommunicatieplan.

 

Ik wil dus een marcomplan opstellen, alleen is mijn kennis aangaande de internet marketing niet toereikend en een bureau inhuren is budgetmatig niet mogelijk.

 

Zelf denk ik dat het in essentie hierop neerkomt: Hoe wordt in theorie een merk online geïntroduceerd? / Hoe verloopt het proces waarbij een retailer zich gaat toeleggen op online communicatie?

 

Ik heb in de bijlage mijn plan van aanpak bijgevoegd. Dan kunnen jullie zien hoe ik van plan ben dit zorgvuldig aan te pakken. Kritiek of tips (of zelfs een antwoord!)? Ik hoor het graag!

 

Ik hoop dus stiekem dat ik hier mensen kan vinden die mee kunnen denken over de invulling van ons probleem!

 

Hoop dat ik met jullie kan sparren en hulp kan krijgen!

 

Thanks in advance!

 

Leandro

Meubelzaak_Online_Marketing_voor_Henk.docx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Online zichtbaarheid krijg je middels een goede website waarbij de seo niet vergeten is.

 

Via social media zul je wel aan je naamsbekendheid kunnen werken als meubelzaak maar zelf zie ik daar niets in, in mijn ogen qua omzet te marginaal voor het werk dat je erin moet stoppen. Een uitzondering maak ik voor Google+ (seo gerelateerd)

 

Mensen gaan via Google op zoek naar een item waar ze interesse in hebben, ook als ze in Amersfoort wonen.

Vinden ze de gezochte informatie niet op de website van je neef, of zelfs de hele website niet, maar wel op die van een meubelzaak uit Amsterdam waarbij foto`s, beschrijving prijs etc ook nog eens beschreven staan is de kans groot dat de Amersfoorter in Amsterdam gaat kopen.

 

Mensen kopen tegenwoordig op het internet online net zo makkelijk meubelen als een boek of cd, dat wordt door de traditioneel ingestelde meubelzaak nog steeds onderschat.

En een website waarin alleen verteld wordt dat je Montel of Rolf Benz verkoopt met een afbeelding is onvoldoende, in principe moet je gehele collectie online staan incl prijs.

Je moet Nederland als marktgebied gaan zien en niet alleen Amersfoort e.o. tenzij het natuurlljk de wens van je neef is om alleen in de regio te willen verkopen en bezorgen.

 

succes,

albert

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er ten eerste voor zorgen dat je een website maakt, die goed gevonden wordt in zoekmachines.

Daarnaast raad ik aan om een blog bij te houden, waarin je mooie foto's van de meubels plaatst, een leuk verhaaltje over de herkomst van bepaalde meubels, een verhaaltje over de materialen van de meubels e.d.

 

Verder is het maken van een Twitter/ Facebook account ook zeker aan te raden, al zal ik hier niet de focus op leggen.

Laat zien wie u bent op http://www.my-offer.nl/!

My Offer is hét online platform waarop zelfstandig ondernemers zichzelf en hun bedrijf presenteren.

Link naar reactie
  • 0

Ligt allemaal enorm aan de doelgroep en het assortiment. Er zal echt niemand een volledig te personaliseren Minotti bank van 15.000 euro in zijn winkelwagen gooien en het geld overmaken met iDeal. Dus dat het 'net zo makkelijk' als een boek of een CD gaat is niet zo simpel te stellen. Je zou ook kunnen overwegen om in plaats van een webshop het knopje 'voeg toe aan winkelwagen' te vervangen door 'maak een afspraak in onze showroom' om zodoende toch gevoel te krijgen met de leads die via internet komen, bovendien kun je tijd reserveren om die klanten goed te helpen.

 

Ik ben er van overtuigd dat een kanaal als Facebook prima als advertentiekanaal kan dienen. Je kan immers binnen Facebook enorm goede selecties maken van je doelgroep. Je kan leeftijden, woongebieden en interesses targetten met je advertenties. Een andere benadering dan adverteren op Google, maar het kan voordeliger uitpakken dan adverteren op generieke zoekwoorden.

 

Ik merk op dat er nog veel te veel vragen onbeantwoord zijn in je document. Wellicht je eigen document wat verder aanvullen zodat mensen nuttige tips kunnen geven. Als het assortiment bestaat uit enkel mahonie-houten bureau's en notaris-lampen dan denk ik dat de spoeling wat dunnetjes zal zijn op Facebook.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.