• 0

Belang in BV door flex BV als holding

Binnenkort zal er een nieuwe entiteit opgericht worden, waar ik een belang in kan nemen. Dit zal waarschijnlijk een belang zijn van rond de 30%. In het verleden heb ik reeds een belang gehad in een organisatie, maar dit was geen aanmerkelijk belang en heb ik in prive gehouden.

 

Voor deze nieuwe entiteit is een storting nodig van EUR 18k (dit wordt geen flex BV). Hiervan zal ik dus EUR 5.400,- voor mijn rekening nemen wanneer er over 30% wordt gesproken. Deze 30% wil ik eigenlijk niet meer in prive houden, maar in een holding. Nu is mijn vraag, kan ik een flex BV hiervoor gebruiken als holding en in deze flex BV bijvoorbeeld een gestort kapitaal kiezen van EUR 5.400,- en voor deze 5.400 dan het belang nemen in de werkmaatschappij (zoals gezegd geen flex bv)?

 

De reden hiervoor is dat ik liever geen normale BV als persoonlijke holding wil, omdat ik dan de volledige EUR 18k moet volstorten. Wat zijn van deze constructie eventuele pros en cons? Alvast bedankt.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Er bestaat niet zoiets als een "Flex-BV"' of een "gewone BV" waaruit gekozen moet worden. Een BV is gewoon een BV

Er is nieuw BV recht en daarin is de eis van een minimum geplaatst kapitaal van € 18.000, komen te vervallen.

 

Je hoeft dus ook niet per sé € 5.400,- kapitaal in je eigen holding te plaatsen om binnen deze holding het 30% belang aan te kopen van een BV waar - om wat voor reden dan ook - wordt gekozen voor een geplaatst aandelenkapitaal van € 18.000,-.

Je kunt dat geld bijvoorbeeld ook privé aan je holding lenen, en daarvoor een zakelijke rente ontvangen. Of dat handig(er) of verstandig(er) is dan wel kapitaal plaatsen in je eigen holding hangt af van meerdere zaken, o.a. of je over de liquiditeiten wel hebt. Is verder iets voor een fiscalist.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie! Wat zouden in jouw optiek dan de overwegingen moeten zijn om bijvoorbeeld EUR 0, EUR 5400 of EUR 18000 te storten in de holding?

Je verbetert daarmee je balans, je hebt een hoger eigen vermogen en geen schuld van € 5400,-. Dit kan relevant zijn of worden voor het aangaan van andere financiële verplichtingen zoals leaseauto of pensioen

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de feedback! Denk dat ik inderdaad gewoon het geld dat nodig is ga inbrengen dan. Als je 5400 stort is er dan nog wel steeds de verhoogde aansprakelijkheid bij bijvoorbeeld dividend beleid, zoals dat er bij een storting van 0 schijnt te zijn?

 

Dan denk ik dat al mijn vragen wel beantwoord zijn!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.