• 0

Uitvoerbaarheid vonnis

Hallo allemaal,

 

Even een vraag aan de juristen onder ons: kan een vonnis van de kantonrechter, dat niet uitvoerbaar is verklaard en waarin een verzonnen (lees: slappe) tegeneis (eis in reconventie) van meer dan 1.750 euro van de hand wordt gewezen, binnen een termijn van drie maanden (waarin men in dit geval nog in hoger beroep kan gaan bij het Gerechtshof) worden uitgevoerd (geëxecuteerd) door de deurwaarder?

 

Even voor alle duidelijkheid: de kantonrechter heeft voor de tegeneis een salaris aan het incassobureau van de tegenpartij toegekend. Dit weiger ik dus binnen de termijn van drie maanden te betalen, alle overige bedragen zijn al door mij voldaan. De eis in conventie (eis van de tegenpartij) is wel uitvoerbaar bij voorraad verklaard.

 

Ik hoor graag van jullie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Excuses voor de onduidelijkheid. De tegenpartij heeft een eis in conventie ingediend, ik heb een tegeneis in reconventie ingediend. De eis in conventie bedraagt iets van 1.100 euro, de eis in reconventie (die ik heb bedacht maar geen stand heeft gehouden) bedraagt meer dan 1.750 euro.

Link naar reactie
  • 0

Je stelt dat de eis in reconventie van de wederpartij wel uitvoerbaar bij voorraad is verklaart. Dit kan daarom reeds door de deurwaarder worden geincasseerd.

 

Jouw reconventionele vordering is afgewezen, en je bent veroordeelt tot de proceskosten van de wederpartij. Dit deel is niet uitvoerbaar bij voorraad verklaart. Dit deel kan nog niet geincasseerd worden tot het vonnis in kracht van gewijsde gaat, dus totdat er in hoger beroep is beslist, of totdat de termijn voor het instellen van hoger beroep is verlopen. Die termijn bedraagt 3 maanden.

 

Je staat in je recht om niet te betalen tot de 3 maanden voorbij zijn, ook als je niet echt van plan bent om in hoger beroep te gaan (overigens bij de Rechtbank, niet het Gerechtshof). Maar als je wederpartij daarna direct overgaat tot betekening van het vonnis met de kosten vandien moet je ook niet zeuren.

 

Ik denk trouwens niet dat het incassobureau er slapeloze nachten aan over zal houden. Het zal niet om een wereldbedrag gaan.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je stelt dat de eis in reconventie van de wederpartij wel uitvoerbaar bij voorraad is verklaart. Dit kan daarom reeds door de deurwaarder worden geincasseerd.

 

Conventie, reconventie... ik neem aan dat je hier de eis in conventie bedoelt? Excuus voor de onduidelijkheid.

 

De eis in conventie en alle daarbij komende kosten (zoals griffiekosten, deurwaarderskosten, etc.) heb ik allemaal al betaald. Alleen het salaris voor de gemachtigde in reconventie heb ik (puur en alleen om het incassobureau de pesten) nog niet betaald. Dit doe ik vanzelfsprekend wel binnen de termijn van drie maanden.

 

Het is een hele opluchting om te horen dat dit salaris nog niet kan worden opgeëist, terwijl de eis in conventie wel uitvoerbaar bij voorraad is verklaard.

 

Kennelijk ligt het jochie dat voor incassoburo speelt wel wakker over dit bedrag: de afgelopen dagen ben ik meerdere malen per e-mail, telefoon en fax gevraagd om het bedrag toch zo snel mogelijk te betalen. Anders zou de deurwaarder wel even langs komen. Ongelooflijk, hoe sommige incassoburo's te werk gaan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 221 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.