• 0

rentebaten verantwoorden

Bezig met het jaarwerk voor de VOF

 

Hebben 197,78 aan rente ontvangen op 1-1-2013 over 2012.

 

WV Rekening 2012 die ik nu aan opstellen ben neem ik op de post financiele baten + €197,78

 

Omdat ik de gelden pas 1-1-2013 ontvangen heb tevens de post vordering met + €197,78

 

Is dit correct of maak ik hier een denkfout?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heren,

 

Tevens verwerk ik een x aantal vooruitbetaalde bedragen mijn inziens niet helemaal correct:

 

Ik heb 197,50e betaald via ideal aan een klant in 2012, waarvan ik de factuur pas in februari heb ontvangen.

 

Mijn balanspost liquide middelen is automatisch gecrediteerd met de 197,50 en ik heb vlottende activa opgesomd met de 197,50. Is deze verwerking correct?

Link naar reactie
  • 0

Hebben 197,78 aan rente ontvangen op 1-1-2013 over 2012.

 

WV Rekening 2012 die ik nu aan opstellen ben neem ik op de post financiele baten + €197,78

Omdat ik de gelden pas 1-1-2013 ontvangen heb tevens de post vordering met + €197,78

 

Volledig correct, je denkt de goede kant op.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Tevens verwerk ik een x aantal vooruitbetaalde bedragen mijn inziens niet helemaal correct:

 

Ik heb 197,50e betaald via ideal aan een klant in 2012, waarvan ik de factuur pas in februari heb ontvangen.

 

Mijn balanspost liquide middelen is automatisch gecrediteerd met de 197,50 en ik heb vlottende activa opgesomd met de 197,50. Is deze verwerking correct?

 

Allereerst hoort een ondernemer op het moment van vooruitbetaling direct een factuur uit te reiken, dus je leverancier laat hier een steekje vallen.

 

De verwerking: dat ligt er een beetje aan waar het voor is. Als het gaat om kosten voor je bedrijf die bij 2012 horen (bijvoorbeeld gepleegd onderhoud aan de website in 2012), dan horen die kosten ook op 2012 te drukken. In je huidige werkwijze (debet boeken op 'vlottende activa' drukken de kosten pas op de winst van 2013, ik kan uit je verhaal niet opmaken of dat correct is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Dank voor reactie.

 

MBT rente; akkord. Dan gaat dit goed.

 

Met betrekking tot de te laat ontvangen facturen: de kosten zijn gemaakt in nov/dec 2012 en hebben ook wel degelijk betrekking op 2012. Er ging wat mis tijdens de facturatie waardoor ik de juiste factuur voor deze diensten pas in 2013 heb ontvangen.

Link naar reactie
  • 0

Kijk.

 

Vermoedelijk kan die 197,50 gesplitst worden in aftrekbare voorbelasting (btw) en daadwerkelijke kosten. Bij een btw-tarief van 21% zou dat 163,22 kosten en 34,28 btw zijn.

 

De 163,22 hoort in de W&V op een zekere kostenrekening thuis. De 34,28 mag je in 2012 niet aftrekken als voorbelasting, want je hebt geen factuur waarop staat dat die in 2012 aan jou in rekening is gebracht. De 34.28 btw zou ik dus als 'vooruitbetaald bedrag o.i.d.' opnemne op je balans per eind 2013. Als je in 2013 een factuur krijgt, verhuist het bedrag naar 'aftrekbare voorbelasting'.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Houdt dit concreet in dat ik de inkoopkosten Q4 op de WVRekening 2012 dan gewoon opplus met de 163,22?

 

En waar verwerk ik de 34,28 dan per 31-12-2012 (ik neem aan dat je eind 2012 bedoelt) op de balans?

 

Grt,

HJ-P

Link naar reactie
  • 0

Houdt dit concreet in dat ik de inkoopkosten Q4 op de WVRekening 2012 dan gewoon opplus met de 163,22?

Dat deed wel even pijn aan mijn boekhoudkundige hart, maar inderdaad, dat is waar boekhouden min of meer op neer komt :P

Kortom: Ja, maar misschien begrijp ik je vraag niet.

 

En waar verwerk ik de 34,28 dan per 31-12-2012 (ik neem aan dat je eind 2012 bedoelt) op de balans?

Inderdaad, 31-12-2012. 'vooruitbetaalde bedragen'. Je kan het ook al boeken op 'aftrekbare voorbelasting', zolang je 'm maar niet terugvraagt in de aangifte over het vierde kwartaal. Uiteindelijk is het allemaal vlottende activa.

 

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 111 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.