De horeca ligt onder vuur (euro controle)

Aanbevolen berichten

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De horeca is op zich al geen makkelijke sector. Met de vele vergunningen en milieuwetten en is het moeilijk hun hoofd boven water te houden.

Nu liggen ze weer onder vuur omdat ze de euro-omrekening niet goed begrepen hebben. Natuurlijk zijn er velen die hun kans rijp hebben gezien.

Maar de hogere prijzen in de horeca zijn niet alleen een gevolg van de euro.

 

Om dat ik een horecatijger ben en mijn ondernemersdroom/drang nog steeds daar kwijt wil, spreekt onderstaande bericht mij aan:

 

Hoge prijzen

Door Zuidlarening J. Ploeger.

Bij de beoordeling van de prijzen in de horeca, die het gevolg zouden zijn van de invoering van de euro, is het goed eens terug te gaan naar de ideeën van de Franse econoom Jean Fourastié. In 1965 werd een boek van hem uitgegeven door het Spectrum in de Aula-reeks onder de titel: 'Moderne Techniek en Economische Ontwikkeling'. Hij betoogt hierin het volgende: economische groei is in feite niets anders dan toename van de hoeveelheid voortgebrachte producten bij de inzet van eenzelfde hoeveelheid arbeid. Deze toename is mogelijk met name door de inzet van meer machines, of in het algemeen, door de technische ontwikkeling. In de economie kunnen globaal drie sectoren worden onderscheiden. De eerste, of ook de primaire sector, is vooral de landbouwsector. Hierin is in het algemeen een gematigde technische ontwikkeling mogelijk. De secundaire sector is met name de industriële sector. Hierin is een grote mate van technische ontwikkeling mogelijk. De derde ofwel tertiaire sector is met name de verzorgende sector, waar een zeer geringe technische ontwikkeling mogelijk is. De ontwikkeling en de toename van het inkomen worden veroorzaakt door de technische ontwikkeling. Industriële producten worden daardoor relatief goedkoper door inzet van meer machines. In de tertiaire sector is bij enkele onderdelen daarvan nauwelijks technische ontwikkeling mogelijk. Een kapper kan niet sneller knippen dan vijftig jaar geleden. Bovendien bestaat bij deze onderdelen de kostenpost voor 80 tot 90 procent uit loonkosten. Dit zijn vooral de huisschilders, de kappers, de horeca en de persoonlijke verzorging. Bij hen wordt daarom de toename van de lonen vrijwel volledig doorberekend in hun prijzen. Zolang er in de eerste en de tweede sector technische ontwikkeling mogelijk is en daardoor een toename van het inkomen, zullen de prijzen van de genoemde onderdelen in de derde sector sterker stijgen dan de gemiddelde prijsontwikkeling. Dat is de enige mogelijkheid voor hen om niet achter te raken bij de algemene inkomensontwikkeling. Dat onder meer bij de horeca de invoering van de euro is gebruikt voor verhoging van de prijzen is niet ondenkbaar. Het is echter goed te beseffen dat dit niet de eigenlijke oorzaak is. Die oorzaak is vooral gelegen in het verschil van mogelijkheden in de technische ontwikkeling.

Bron: Trouw: de Verdieping / PODIUM, dinsdag 16 juli

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

De horeca is op zich al geen makkelijke sector. Met de vele vergunningen en milieuwetten en is het moeilijk hun hoofd boven water te houden.

Nu liggen ze weer onder vuur omdat ze de euro-omrekening niet goed begrepen hebben. Natuurlijk zijn er velen die hun kans rijp hebben gezien.

Maar de hogere prijzen in de horeca zijn niet alleen een gevolg van de euro.

 

Om dat ik een horecatijger ben en mijn ondernemersdroom/drang nog steeds daar kwijt wil, spreekt onderstaande bericht mij aan:

 

Hoge prijzen

Door Zuidlarening J. Ploeger.

Bij de beoordeling van de prijzen in de horeca, die het gevolg zouden zijn van de invoering van de euro, is het goed eens terug te gaan naar de ideeën van de Franse econoom Jean Fourastié. In 1965 werd een boek van hem uitgegeven door het Spectrum in de Aula-reeks onder de titel: 'Moderne Techniek en Economische Ontwikkeling'. Hij betoogt hierin het volgende: economische groei is in feite niets anders dan toename van de hoeveelheid voortgebrachte producten bij de inzet van eenzelfde hoeveelheid arbeid. Deze toename is mogelijk met name door de inzet van meer machines, of in het algemeen, door de technische ontwikkeling. In de economie kunnen globaal drie sectoren worden onderscheiden. De eerste, of ook de primaire sector, is vooral de landbouwsector. Hierin is in het algemeen een gematigde technische ontwikkeling mogelijk. De secundaire sector is met name de industriële sector. Hierin is een grote mate van technische ontwikkeling mogelijk. De derde ofwel tertiaire sector is met name de verzorgende sector, waar een zeer geringe technische ontwikkeling mogelijk is. De ontwikkeling en de toename van het inkomen worden veroorzaakt door de technische ontwikkeling. Industriële producten worden daardoor relatief goedkoper door inzet van meer machines. In de tertiaire sector is bij enkele onderdelen daarvan nauwelijks technische ontwikkeling mogelijk. Een kapper kan niet sneller knippen dan vijftig jaar geleden. Bovendien bestaat bij deze onderdelen de kostenpost voor 80 tot 90 procent uit loonkosten. Dit zijn vooral de huisschilders, de kappers, de horeca en de persoonlijke verzorging. Bij hen wordt daarom de toename van de lonen vrijwel volledig doorberekend in hun prijzen. Zolang er in de eerste en de tweede sector technische ontwikkeling mogelijk is en daardoor een toename van het inkomen, zullen de prijzen van de genoemde onderdelen in de derde sector sterker stijgen dan de gemiddelde prijsontwikkeling. Dat is de enige mogelijkheid voor hen om niet achter te raken bij de algemene inkomensontwikkeling. Dat onder meer bij de horeca de invoering van de euro is gebruikt voor verhoging van de prijzen is niet ondenkbaar. Het is echter goed te beseffen dat dit niet de eigenlijke oorzaak is. Die oorzaak is vooral gelegen in het verschil van mogelijkheden in de technische ontwikkeling.

Bron: Trouw: de Verdieping / PODIUM, dinsdag 16 juli

 

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat een horecaonderneming het nou zo vreselijk moeilijk heeft met de wetgeving. Als ik naar mijn ouders kijk dan valt dat reuze mee. Milieuwetgeving heeft eventueel te maken met decibellen, maar niet zoals in de chemische/biotechnologische bedrijven en instellingen met allerhande diploma's en vergunningen voor afvalverwerking, -lozing, gevaarlijke stoffen, ARBO, radioactief materiaal, biologische veiligheid en wat dies meer zij.

 

Uitvluchtwegen, brandblussers, brandblus-cursussen, EHBO-cursussen en rampenplannen is voor elke onderneming en instituut (en het is ook goed om daar thuis eens over na te denken) van belang.

Ook blijkt dat als je bijvoorbeeld in de keuken met een gezond verstand en hart voor de klanten hygiene-maatregelen neemt dat het verkrijgen van allerlei kwaliteitsnormen een relatief koud kunstje is.

Het zal uiteraard per horecatak verschillen wat voor regeltjes men moet naleven. Een restaurant of hotel hoeft zich geen zorgen te maken om de decibellen.

Hooguit was legionella even een 'schok' of in ieder geval aanleiding tot maatregelen, maar als je daar nu nog niet maatregelen toe hebt genomen, of informatie ingewonnen hebt bij de branchevereniging of waar dan ook, dan wil je gewoon niet verantwoordelijk zijn.

 

Sorry, maar dat de horeca nou de gebeten hond is wat regelgeving betreft gaat er bij mij niet in.

Elke directeur, ondernemer, afdelingshoofd heeft dergelijke verantwoordelijkheden. En dat er in huis ook wel eens wat meer aandacht aan veiligheid en dergelijke.

Ik wil niet zeggen dat de horeca wat regelgeving betreft makkelijk is of zo, maar niet bijzonder veel moeilijker dan haast welke onderneming dan ook.

 

Ten tweede de euro: het is zowiezo natuurlojk wel erg doorzichtig als je per 1 januari de prijzen hebt verhoogt terwijl het kilometers van te voren was in te zien dat mensen bang waren voor prijsverhogingen. Niet voor niets zat Duisenberg al op 1 of 2 januari de vergelijking te maken met een hamburger of iets dergelijks.

 

Met het stukje ben ik het ook eens. Maar als je juist 1 januari 2002 hebt aangegrepen om prijsverhogingen door te voeren is dat toch wel een beetje dom.

Ik wil overigens niet zeggen dat iemand geen fouten kan maken, maar als een ondernemer toch zijn prijzen juist op 1 januari heeft verhoogt is dat denk ik toch niet slim geweest en zal hij/zij dat moeten onderkennen.

 

Ik vind overigens de hele hetze rond de prijsverhogingen vanwege de euro onzin. Ik weet wel dat veel consumenten hier niet goed op ingespeeld hebben, soms zelfs in de problemen kwamen rond april, en zich belazerd voelen, maar er waren genoeg zaken en supermarkten die juist adverteerden dat de prijzen gelijk bleven of de prijzen juist verlaagden. Voor zover ik weet hebben we nog steeds een markteconomie, waarbij iedereen kan kiezen.

 

Weet iemand trouwens of er nog maatregelen worden getroffen als een ondernemer wel zijn prijzen per 1-1-2002 heeft verhoogd? Boetes o.i.d.? Dat zou ik namelijk belachelijk vinden.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Sorry, maar dat de horeca nou de gebeten hond is wat regelgeving betreft gaat er bij mij niet in.

Elke directeur, ondernemer, afdelingshoofd heeft dergelijke verantwoordelijkheden. En dat er in huis ook wel eens wat meer aandacht aan veiligheid en dergelijke.

Ik wil niet zeggen dat de horeca wat regelgeving betreft makkelijk is of zo, maar niet bijzonder veel moeilijker dan haast welke onderneming dan ook.

 

Dat zeg ik ook niet!!! Tis puur omdat de horeca mij zo trekt.

Maar ELKE ondernemer heeft met wet- en regelgeving te maken indeed!!!

Naleving ervan wordt super gecontroleerd (dat is goed), maar het valt me op dat momenteel de kranten (en TV) volstaan met horeca-gedoe, terwijl ik van de rest niet zoveel verneem.

Maar again ... dat kan ook aan mij liggen, omdat ik me daar op een andere manier interesseer.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Naleving ervan wordt super gecontroleerd (dat is goed), maar het valt me op dat momenteel de kranten (en TV) volstaan met horeca-gedoe, terwijl ik van de rest niet zoveel verneem.

Maar again ... dat kan ook aan mij liggen, omdat ik me daar op een andere manier interesseer.

Wat de controle betreft kun je absoluut gelijk hebben!! En ook wat de pers betreft. Niemand die zich druk maakt of degene die met proefdieren werkt, bevoegd is op grond van artikel zoveel (31 ;D) uit het wetboek huppeldepup. Of dat de BVF (Biologische veiligheidsfunctionaris) goed zijn werk doet wat betreft het inperken van risico's omtrent het 'ontsnappen' van genetisch gemodificeerd materiaal. Er moet eerst een ramp gebeuren voordat men zich druk gaat maken over de controle van explosieve stoffen. Lekken van een hoeveelheid schadelijke stoffen is in de pers en bij de burgers hooguit een bedrijfsongeval.

Als je dichtbij Rijswijk gevestigd bent ben je wat betreft Biologische Veiligheid de lul. Dan blaffen ze zich suf. Enkele tientallen kilometers er vandaan en je kunt bijna doen wat je wilt als je op papier alles maar in orde hebt.

 

Controleurs voor vleeswaren/horeca enz. zijn er over het hele land, maar omdat dat een routinematig klusje hebben ze hooguit wat zeikerige commentaar (wat ze vaak hebben, hoe dan ook, maar ook weer niet elke controleur) Ook is de regelgeving denk ik iets logischer en meer recht toe recht aan (hoop ik).

(biefstuk in het midden minimaal zoveel graden, verschillende spullen voor verschillende vleessoorten, alle apparatuur minimaal zoveel centimeter van de grond, verlichte UIT-bordjes, koelkast op zoveel graden)

 

 

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 182 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.