• 0

KOR perikelen....... Wat doe ik verkeerd?

Er ligt ineens een bericht van de Bel. Dienst op mijn bureau, betreffende toegepaste KOR over 2011.

 

In die brief wordt vastgesteld dat ik een verkeerde KOR-berekening heb gemaakt en als bijlage is een herberekening gemaakt, die natuurlijk erg ongunstig voor mij uitvalt.

 

Ik bekijk de bijgevoegde berekening en zie een bedrag van 953 Euro als BTW over prestaties uit EU-landen staan, die in de berekening wordt meegenomen en evenredig mijn KOR vermindert.

 

In de brief wordt gesteld dat ik dat bedrag ten onrechte in mijn KOR-berekening heb meegenomen en dat dit blijkt uit mijn kwartaal-aangiften.

 

In mijn eigen KOR-berekening heb ik echter de (administratieve) IC-BTW in het geheel niet meegenomen. Ik heb de KOR berekend:

 

+ BTW verkoop (alleen NL)

+ BTW auto-bijtelling

 

- BTW voorbelasting (alleen NL)

 

= BTW jaar-resultaat (Dit is ook mijn KOR-bedrag)

 

Op de kwartaalaangiften heb ik de theoretische (19%) BTW berekend van mijn IC-aankopen en die heb ik vervolgens weer bij de voorbelasting in mindering gebracht, (Dit is hier in verschillende topics aan de orde gekomen.)

 

Ik heb de betreffende Bel. Dienst medewerkers gebeld (tel. nr. stond in de brief) en hij vertelde me dat ik hoog of laag kon springen, maar dat de opgevoerde IC-BTW volgens de aangiften WEL in de KOR was verwerkt en dat dit niet is toegestaan. Ik krijg dus een naheffing....... Hij stelde tevens dat hij door diverse adm. kantoren over deze fouten is gebeld en dat blijkbaar nauwelijks adm. kantoren op de hoogte zijn van de juiste toepassing van een KOR-berekening als het een ondernemer betreft die met IC-leveringen te maken heeft. Hij noemt dat "verlegde BTW".

 

Wat doe ik nu verkeerd?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik zal zeker een bezwaarschrift indienen als ik de aanslag(en) binnen heb. Ik wil daarin aantonen dat deze regeling juist niet rechtvaardig is voor de doelgroep waarvoor de KOR bedoeld is. Misschien is het zinvol om hierin gezamenlijk op te trekken?

 

Een tweede punt is het feit dat de KOR nu ook buiten de doelgroep toegepast kan worden. En vanuit dat oogpunt gezien kan ik wel begrijpen dat dit wat steekt. Ik denk dat er dan ook beter een omzet-limiet van b.v. 100K op moet worden gezet om de KOR toe te mogen passen. Op die manier stimuleer je toch economisch IC-verkeer en hou je de regeling bij diegenen die het ook nodig hebben.

Link naar reactie
  • 1

In Nederland zou die BTW al betaald zijn aan de leverancier.

Klopt,

 

Maar met dit voorbeeld. Als je voor 3345 Omzetbelasting hebt en voor 2000 Normale Voorbelasting dan heb je de maximale KOR en hoef je geen BTW bij te betalen.

 

Als je voor 3445 Omzetbelasting hebt en 2000 BTW verlegd naar jou dan moet je de volle 3445 betalen. Echter de 2000 heb je dan niet aan de leverancier betaald. Dat maakt het verschil nog steeds 1345. De maximale KORting.

 

Of zie ik dat nog steeds verkeerd?

 

 

Het is lastige materie, dus heb ik een excel-sheetje gemaakt.

btw-kor-eu.xlsx

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

Nu wordt het dus tijd dat ik dan even mijn eigen berekening en die van de Bel. Dienst moet laten zien, want wij komen wel degelijk op een verschil ten nadele van mij. En met mij velen in de regio, zoals ik heb vernomen. En velen hebben dan ook al naar de betreffende ambtenaar gebeld.

 

Mijn berekening voor de KOR:

 

Totaal verschuldigde BTW door omzet (19%/2011) 6028

 

Voorbelasting (puur NL-betaalde BTW) 4732

 

Sub. 1296

 

Saldo voor berekening KOR 1296

 

Vermindering KOR volgens de aangifte 1296

 

Nu de berekening van de betreffende ambtenaar:

 

Totaal verschuldigde BTW door omzet (19%/2011 + de berekende BTW over IC-inkopen) 6951

 

Voorbelasting (+ de berekende BTW over IC-inkopen) 5722

 

Sub. 1259

 

BTW over prestaties uit landen binnen de EU 953

 

Saldo voor berekening KOR 306

 

Vaststelling KOR vermindering (5d) 306

 

En dan zal er dus een naheffingsaanslag volgen over het verschil + rente denk ik.

Link naar reactie
  • 0

Nu de berekening van de betreffende ambtenaar:

 

Totaal verschuldigde BTW door omzet (19%/2011 + de berekende BTW over IC-inkopen) 6951

 

Voorbelasting (+ de berekende BTW over IC-inkopen) 5722

 

Sub. 1259

 

BTW over prestaties uit landen binnen de EU 953

 

Saldo voor berekening KOR 306

 

Jij heb in ieder geval de IC niet vermeld in de vermindering.

Ik kom op: KOR = 6028-4732-953 = 343 . Maar ja ik moet nu wel twijfelen.

Er zit ergens nog een 953 923 verschil : 343 - 30 ? = 313 ?

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu de naheffingsaanslag gekregen waarbij de fictieve IC-BTW wordt teruggevorderd uit de KOR. Ik ga een bezwaarschrift indienen om 2 redenen:

 

- Onduidelijkheid van de regeling danwel geen duidelijk rekenvoorbeeld op de site van de Belastingdienst, waarin dan ook meteen is verwerkt hoe je IC-leveringen waar wel BTW over is betaald, moet verwerken.

 

- Bezwaar makend tegen het feit dat deze regeling contra-productief werkt voor juist de kleine ondernemers, waarbij de motivatie van grensoverschrijdende IC-prestaties worden afgeremd/tegengewerkt. Dit lijkt me ook in principe tegen het economisch grondbeginsel van de EU-opzet.

 

Wordt vervolgd.

Link naar reactie
  • 0

Wat betreft je eerste punt: onduidelijkheid en geen voorbeeld op de website van de Belastingdienst denk ik niet dat dit je zal baten. Hieruit spreekt iets van "Ik heb het niet gesnapt want het is me niet goed uitgelegd dus is toepassing hiervan jegens mij niet rechtmatig". Ik heb nog niet meegemaakt dat dit leidde tot een andere beslissing (maar ik laat me graag verrassen).

 

Wat betreft redelijkheid en billijkheid (je tweede punt), de lijkt me eerder een politiek issue. Ik vraag me af of de Belastingdienst hieraan tegemoet komt...

 

Mocht je bezwaar ongegrond worden verklaard, overweeg je dan beroep bij de rechter?

 

Hoe het ook zij: veel succes gewenst en ik hoor graag de afloop!

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij niet om het geld. Het gaat me om het principe van de werking van IC-prestaties e..d. Geen enkele ondernemer, groot of klein, zou enige belemmering moeten ondervinden door welke regelgeving dan ook, als het IC-prestaties betreft. Er zijn voldoende goederen e.d. aan te voeren die in NL niet worden geproduceerd en alleen in een ander IC-land (of daarbuiten) gekocht kunnen worden.

Ik vraag me dan ook af of de regel die nu wordt gehanteerd niet tegen de EU-regelgeving indruist. Aangezien er steeds meer kleine ondernemers en ZZPers komen die hun omzet uit IC moeten halen, omdat het hier in NL nou eenmaal niet meer mogelijk is, zullen die ondernemers ook meer met IC-verwervingen te maken gaan krijgen.

Link naar reactie
  • 0

De kleine ondernemer krijgt de KOR als compensatie voor de administratieve last voor het BTW ophalen voor de overheid. Je krijgt alleen iets als je toevallig meer opgehaald hebt voor de overheid, maar je krijgt niets als je toevallig minder hebt opgehaald.

Dit is een heel scheve situatie die alleen maar op te lossen is door iedere kleine ondernemer ongeacht zijn ophaalresultaat een vergoeding voor dit werk te geven. Dan wordt belasting ophalen wel leuker, maar niet gemakkelijker.

Link naar reactie
  • 0

De regeling werkt uitermate belemmerend voor b.v. de ZZP-schilder die o.a. zijn emmertjes verf en kwasten juist in iets betere kwaliteit aan de andere kant van de grens wil kopen. Het is dus niet voorzien in de huidige situatie en niet meegegroeid met de ontwikkelingen in het IC-ondernemen.

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst een inhoudelijk bezwaar aangetekend, zoals ik hierboven heb geschreven. Ik snap best dat de belastingdienst een uitvoerende factor is en dat de politiek bepaalt welk beleid er wordt gevoerd. Even afwachten wat de reactie wordt en dan kijken wat de volgende stap kan zijn. Misschien samen met een HL-jurist?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.