• 0

online boekhouden met een kassakoppeling

Welke Horeca ondernemer heeft ervaring met het koppelen van zijn kassa software aan zijn online boekhoud pakket (cloud) ?

 

Ik ben van plan om een nieuw boekhoud pakket aan te schaffen. Ik heb al ervaring met Exact online. Dit in combinatie met een nog aan te schaffen kassa software. Ik ben vooral benieuwd naar praktijk ervaringen. Daarnaast speelt nog het idee door mijn hoofd om een standaard webshop programma aan te passen voor Horeca.

 

Hoor graag reacties hierop

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Inmiddels veel ervaring met online boekhouden en met horeca-administraties.

 

Eerlijk gezegd hebben wij geen koppeling gerealiseerd tussen beiden. Maar wil je een daadwerkelijke voorraadadministratie bijhouden? Want dan moet je ook de inkoopadministratie als zodanig inrichten.

Dat lijkt me enorm veel werk (breuk/verderf/eigen consumptie).

 

Wat wij doen is de dagelijkse kassa-uitdraai overnemen in onze online boekhoudprogramma op subgroepen (snacks-drank hoog-drank laag-etc). De BTW wordt automatisch berekend en de kassa automatisch bijgehouden.

Daarnaast kan dit al voor een zeer redelijke prijs.

 

 

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels veel ervaring met online boekhouden en met horeca-administraties.

Maar wil je een daadwerkelijke voorraadadministratie bijhouden? Want dan moet je ook de inkoopadministratie als zodanig inrichten.

Dat lijkt me enorm veel werk (breuk/verderf/eigen consumptie).

Kan de hoeveelheid werk niet goed inschatten om het (digitale) inkoopboek goed bij te houden. Ook kan een bottleneck de fase van e-facturering bij horeca leveranciers zijn of dat dit zich voornamelijk gaat afspelen via het kasboek?. Maar om inzicht te krijgen en adequaat te kunnen sturen op het bedrijfsresultaat lijkt me dit toch verstandig om exact bij te houden? Meten is weten.

 

Opzet is om dit zo efficiënt in te richten tegen de juiste prijs (<€2.500,00 bij een omzet van € 350 K).

Let op; bovenstaande is in vragende vorm. Ik begrijp best dat de gemiddelde horeca ondernemer niet zo werkt. Maar ben er wel voorstander van om al het saaie werk zo veel mogelijk goedkoper te automatiseren.

Link naar reactie
  • 0

Bijgaand tref je een sjabloon aan zoals wij die gebruiken voor het invoeren van de dagomzetten. Deze is in te richten aan de hand van de kassa-uitdraai van de onderneming. (we kunnen zelf instellen dat er een bepaalde voorraadboeking gedaa wordt).

 

Vervolgens krijg je in de dashboard meteen je resultaten te zien en in de winst- en verlies per grootboek de resultaat van deze maand (en cummulatief) direct vergeleken met de resultaat uit het voorgaand jaar.

Ik zie nu direct wat er tov voorgaand jaar anders is, maar ook het resultaat wat er netto over blijft.

 

Voor wat betreft automatisering, dat kan. Maar is erg lastig, zeker als de inkopende partij daar niet aan mee kan werken. Let wel, je koopt in per doos en verkoopt per stuk. De inkoopprijzen veranderen regelmatig. Veel van deze factoren maakt een inkoopadministratie voor een horecazaak erg lastig.

Invoer_dagomzet_fastfood.thumb.jpg.8d384b93d30f9055e657d9ba4711b335.jpg

Met vriendelijke groet,

Hermes Ratgers

Link naar reactie
  • 0

@Jan King, Sorry hadden een hickup op de lokale internetlijn - dan doet de VOIP-centrale het niet :-(

 

om in de vraag aan te haken: ja sweebr.com is prima in staat om je voorraad bij te houden. We koppelen zelfs direct (via web) met AFAS, Twinfield, cash, muis, Exact - dus mogelijkheden genoeg :-)

Daarnaast is het een echte web-applicatie dus gewoon kassa draaien op je iPad of Android tablet kan ook, net zoals op je bestaande Windows kassa-hardware draaien met je bestaande bonnenprinter en geldlade etc. Werkt ook door als internetverbinding even wegvalt.

 

wat screen shots:

http://bit.ly/WLro6d

http://bit.ly/WLrpar

http://bit.ly/Yfy47O

http://bit.ly/Yfy6fY

 

[Mod edit: opmerkingen over kosten verwijderd ]

 

Bart Jaspers

skype: bjaspers

linkedin http://nl.linkedin.com/in/bartjaspers

twitter: @bjaspers, @sweebr

Link naar reactie
  • 0

Mod toelichting: na intern overleg is dit topic teruggezet.

 

Sommige reacties kunnen opgevat worden als reclame voor eigen producten of diensten, maar gelet op de vraag van topicstarter is dat in dit geval functioneel mits en zolang dat met inhoudelijk commentaar op de vragen van topicstarter gebeurt, en de zelfpromotie er niet van af druipt. Het noemen van tarieven is daarin wat mij betreft niet gepast

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom kiezen voor een koppeling tussen een POS en boekhoudsoftware.

Er zijn ook software oplossingen welke beiden combineren. Point of Sale en administratie geintegreerd.

 

Er zijn verschillende aanbieders

Zoals Reeleezee of Exact zelf. Ook OpenERP heeft POS en Administratie geïntegreerd.

 

Als je niet je kassa online zou willen zetten kun je ook voor een lokale oplossing kiezen. Als je kiest voor een Open Source kassa oplossing dan is het ontwikkelen van een koppeling ook mogelijk. Dat scheelt weer licentiekosten en bied je de mogelijkheid om zelf je administratieve software te kiezen. Er zullen vast ook wel aanbieders zijn welke hun POS kunnen koppelen aan een administratie. Of dit via de cloud kan vraag ik me af; vaak wel met een import functie.

 

Hoe wil je de systemen koppelen. Automatisch, of via een export/import?

 

Gemak dient de ondernemende mens...

 

De oprechte eenvoud

www.open2bizz.nl

Link naar reactie
  • 0

Waarom kiezen voor een koppeling tussen een POS en boekhoudsoftware.

Er zijn ook software oplossingen welke beiden combineren. Point of Sale en administratie geintegreerd.

 

Er zijn verschillende aanbieders

Zoals Reeleezee of Exact zelf. Ook OpenERP heeft POS en Administratie geïntegreerd.

Ik heb gewerkt met exact online en kan mij niet herinneren dat dit geïntegreerd is. De reden dat ik naar exact kijk is omdat het goed in elkaar zit en ik ken het.

Als je niet je kassa online zou willen zetten kun je ook voor een lokale oplossing kiezen. Als je kiest voor een Open Source kassa oplossing dan is het ontwikkelen van een koppeling ook mogelijk. Dat scheelt weer licentiekosten en bied je de mogelijkheid om zelf je administratieve software te kiezen. Er zullen vast ook wel aanbieders zijn welke hun POS kunnen koppelen aan een administratie. Of dit via de cloud kan vraag ik me af; vaak wel met een import functie.

 

Hoe wil je de systemen koppelen. Automatisch, of via een export/import?

 

automatisch, Ik ben echter wel aan het denken gezet (zie hierboven) over het bijhouden van je inkoop.

Blijkbaar (lees kost veel tijd en leverd weinig op) toch niet zo handig. Maar je kunt denk ik wel een splitsing in je kassa maken en de omzet toewijzen aan die bepaalde inkoopkosten.

Link naar reactie
  • 0

aanvullende vraag:

 

Je kunt een website in Magento bouwen. Drupal of Wordpress is ook een optie maar ik ben bang dat ik later tegen een aantal beperkingen aanloop. Voordeel van magento is dat je hier een bestel module en kassa module in hebt. Ivm catering en bestellingen (pizzeria) is dit ict technisch een mooie oplossing. Ik wil echter ook gebruik maken van bewezen standaarden.

Ik ben bang dat dit een te zware oplossing is?

 

Vraag is of iemand ervaring heeft met een horeca website waarin deze koppeling is gelegd naar een kassa en bestel module.

Link naar reactie
  • 0

@iwan :)

 

Jan... Ik vraag me af wat je zou willen bereiken met Magento. Alleen als je klanten zelf bestellingen gaan plaatsen zou dit interessant zijn. Ik heb geen pizzeria, maar verwacht dat je klanten je gewoon zullen bellen?

 

Dan zou je je orders toch beter via de kassa kunnen boeken?

 

Ik denk dat je jezelf eerst eens moet afvragen wat je zou willen bereiken? Stel een pakket van eisen op. Geef ze een een cijfer, waar je mee aangeeft of dat een eis of een wens is. Als je dat weet zou je deze bij de verschillende aanbieders kunnen toetsen.

 

Als ik even voor eigen parochie mag praten, zou ik kiezen voor een open source oplossing. Is normaal gesproken goedkoper, eenvoudig aan te passen aan je eventuele eisen en je hebt geen vendor-lock (leveranciersafhankelijkheid)

 

Gemak dient de ondernemende mens...

 

De oprechte eenvoud

www.open2bizz.nl

Link naar reactie
  • 0

Jan... Ik vraag me af wat je zou willen bereiken met Magento. Alleen als je klanten zelf bestellingen gaan plaatsen zou dit interessant zijn. Ik heb geen pizzeria, maar verwacht dat je klanten je gewoon zullen bellen?

Klopt, misschien zet ik de boel te zwaar aan. Maar heb nu tijd om hierover na te denken. Als ik bezig ben ben ik bang dat ik er niet meer aan toe kom. En bellen kost tijd.

Dan zou je je orders toch beter via de kassa kunnen boeken?

als dit in een keer kan ?

Ik denk dat je jezelf eerst eens moet afvragen wat je zou willen bereiken? Stel een pakket van eisen op. Geef ze een een cijfer, waar je mee aangeeft of dat een eis of een wens is. Als je dat weet zou je deze bij de verschillende aanbieders kunnen toetsen.

Klopt ga ik ook doen. ben nu nog in een soort brainstorm fase

Als ik even voor eigen parochie mag praten, zou ik kiezen voor een open source oplossing. Is normaal gesproken goedkoper, eenvoudig aan te passen aan je eventuele eisen en je hebt geen vendor-lock (leveranciersafhankelijkheid)

mee eens

Link naar reactie
  • 0

Ik gebruik vendhq.com (kassasysteem) welke weer te koppelen valt met Xero.com (boekhoud pakket).

 

Me bonnetjes laat ik incannen door receipt bank en ik koppel me crm weer met me kassa en me boekhoud pakket. Daarnaast kan je er ook makkelijk een webshop van magento of shopify mee koppelen.

 

Al met al scheelt t me 2 fulltime salarissen per jaar en bespaard t flink op de boekhoudkosten.

 

Mocht je er een keer over willen sparren kan je me PMen

Link naar reactie
  • 0

Voor de liefhebber heb ik ahv bovenstaande mijn gedachten eens grof weg op papier gezet.

 

Hoor graag jullie opmerkingen.

Uitgangspunt ik wil een Functioneel Ontwerp maken (FO) voor een Horeca bedrijf waarbij de website de centrale spil zal zijn.

 

[*]zo veel mogelijk open source

[*]bewezen nieuwe technieken

[*]zoveel mogelijk cloud maar voor de bedrijf kritische zaken ook stand alone (kassa)

[*]standaard koppeling naar marktleiders ( continuïteit )

[*]juist prijs kwaliteit verhouding

[*]gebruikersvriendelijk

 

 

mindmap_FO.pdf

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.