• 0

Fiscale eenheid met terugwerkende kracht.

Dag Experts,

 

Mijn werkmaatschappij is per vergissing geen fiscale eenheid met de holding. Ik heb op schrift een opdracht aan een notaris om de werkmaatschappij op te richten als fiscale eenheid. Inmiddels weet ik dat dit niet de taak van de notaris is, maar ik kan dus wel aantonen dat een fiscale eenheid altijd de bedoeling was.

 

Nu blijkt dat ik fors nadeel heb doordat er geen fiscale eenheid is. Dit nadeel komt voort uit het niet mogen toepassen van de octrooibox.

 

Op internet in rechtspraak.nl kan ik vinden dat een fiscale eenheid voor de BTW met terugwerkende kracht kan worden aangevraagd. Maar kan dat ook als het om de Vpb gaat?

 

Mvg.

 

Circulatie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

De FE BTW ontstaat door te voldoende aan de feitelijke vereisten in de wet OB.

De FE VPB kan enkel op verzoek aangevraagd worden.

 

Daar kun je drie maanden terugwerkende kracht aan geven. Vanuit praktisch oogpunt (het consolideren van de beide VPB-aangiftes) wordt vaak 1 januari als aanvangsdatum gekozen, maar een andere datum in de afgelopen drie maanden mag ook. Dan heb je wel van doen met meerdere VPB-aangiftes over hetzelfde jaar.

 

Formulieren voor de aanvraag staan hier.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost bedankt,

 

Zoals je al adviseert heb ik per 1 jan 2013 de fiscale eenheid laten ingaan. En ja ik heb gelezen in de wetteksten dat in principe maximaal tot 3 maanden terug de fiscale eenheid in kan gaan. Maar is dit voor zover jij weet een keiharde grens, of is die onder bepaalde omstandigheden vloeibaar. Maakt het nog uit dat ik 1.5 jaar terug een schriftelijke opdracht aan een notaris gaf om de werkmij als fiscale eenheid op te richten?

 

Mvg

 

Circulatie

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost bedankt,

 

Zoals je al adviseert heb ik per 1 jan 2013 de fiscale eenheid laten ingaan. En ja ik heb gelezen in de wetteksten dat in principe maximaal tot 3 maanden terug de fiscale eenheid in kan gaan. Maar is dit voor zover jij weet een keiharde grens, of is die onder bepaalde omstandigheden vloeibaar. Maakt het nog uit dat ik 1.5 jaar terug een schriftelijke opdracht aan een notaris gaf om de werkmij als fiscale eenheid op te richten?

 

Mvg

 

Circulatie

 

 

 

Dat zal dan hooguit een geschil kunnen opleveren tussen jou en de notaris. De fiscus heeft geen verzoek ontvangen en zal dus geen verdere terugwerkende kracht kunnen verlenen. Als jij (beter, je BV's) schade hebt ondervonden uit het gemis van de FE VPB dan zul je dat op het bord van de notaris moeten leggen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.