• 0

Ervaringen Haags Juristen College

Op het blog van Sprout staat vandaag [2013-03-14] een artikel over het Haags Juristen College. Ik dacht dat de club in 2011 ter ziele was gegaan, maar da's dus klaarblijkelijk niet zo.

 

Ik ben benieuwd of hier ondernemers zijn die al langere tijd ervaring hebben met het HJC en daarover positieve en negatieve punten kwijt zouden willen. M.n. de Cyprus-constructie lijkt mij interessant bij internationaal ondernemen; meer bewegingsvrijheid en niet zwaar afrekenen met de fiscus bij bedrijfsbeëindiging etc.

 

Maar is HJC betrouwbaar? Is het werkelijk zinvol? Gaat de NL-fiscus mauwen? Kun je gemakkelijk geld van Cyprus overhevelen naar een bank in een ander land? Dat soort zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Dennis, ik begrijp uit je reactie dat je er al meer kaas van hebt gegeten dan ik.

 

Misschien is dan nu het moment daar dat in dit draadje geprobeerd zo goed mogelijk de exacte Cyprus-route in kaart te brengen en hoe je er het beste mee kunt omgaan? En dat wellicht daarnaast de bemiddelende rol van HJC te sprake komt en in hoeverre deze handig, betrouwbaar en aan te bevelen valt?

Link naar reactie
  • 0

Dat leggen ze zelf keurig uit:

http://www.hjc.nl/5-deel-i-vennootschappen/holding-management-op-cyprus/

 

Waarbij opvalt dat ze claimen substance te hebben op Cyprus (belangrijk omdat de NL fiscus het gebrek daarvan meteen zal aangrijpen om NL belastingen te heffen). Ik vind dat nog steeds discutabel. De dagelijkse gang van zaken vindt hier plaats. Beslissingen over de wandel van de BV worden echt niet door de Cypriotische holding genomen. Als ik als "uiteindelijk begunstigde" morgen een pakhuis wil kopen dan ga ik echt geen toestemming vragen aan mijn "formele bestuurder" op Cyprus.

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als ik als "uiteindelijk begunstigde" morgen een pakhuis wil kopen dan ga ik echt geen toestemming vragen aan mijn "formele bestuurder" op Cyprus.

 

Precies! Dat is wat ik onder meer bedoel met:

 

Maar als het spel goed gespeeld wordt dan is er fiscaalrechtelijk niets mis met de Cyprus-route. Het is alleen de vraag of je het spel goed kunt en wilt spelen.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Heren, dit draadje tussen de regels doorlezend ben ik bang te weing acht te hebben geslagen op Norbert’s derde post. En te gemakkelijk verondersteld dat iemand een boekje zou opendoen. Indien ik het wel heb, een wellicht wat laat inzicht, maar evengoed heb ik nuttige dingen gelezen, waarvoor dank. Ik ga mij hierover elders proberen te vervoegen (tips? :) ).

 

[edit] Ik lees ook net: "Higherlevel.nl wordt gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie welke op non-for-profit-basis faciliteert." Ik ben dom.

Link naar reactie
  • 2

Het HJC (Ik vermijd bewust Haags juristen College aangezien daarvan zowel de Beheer BV als de werkmaatschappij failliet zijn gegaan) biedt vooral dividendstructuren. Het succes draait voornamelijk op het feit dat de meeste ondernemers die deze structuren afnemen nooit genoeg verdienen om dividend uit te keren. Zij doen dus niets verkeerd en heeft de belastingdienst er geen bemoeienis mee.

Na de wetswijziging van 1 januari 2010 boden ze structuren aan die fiscaaljuridisch niet meer houdbaar waren. Het lijkt (door de verhuizing van de foundations naar Cyprus) dat daar nu wel aandacht aan is besteed. Echter zijn zijn er wel aandachtspunten:

 

Het gaat om een irrevocable discretionaire trustgelijkende verhouding. Met andere woorden: Je zou geen zeggenschap meer over je vermogen mogen hebben. Dit is al genoemd,dus ga ik daar verder niet op in.

 

In 2010 is het APV-vermogen geïntroduceerd, terug te vinden in artikel 2.14a Wet IB 2001. Doordat Cyprus een winstbelasting kent van 10%, zou door lid 7 van het genoemde artikel, het aanmerkelijk niet meer aan de inbrenger worden toegerekend. Dat betekent echter wel dat deze belasting daadwerkelijk moet worden geheven en dat is op Cyprus niet altijd het geval. Een ander land zou mijn voorkeur hebben.

 

Uitkeringen zoals gesteld op de website van HJC aan begunstigden vanuit Cyprus worden belast op grond van artikel 17 SW 1956, speciaal ingesteld ter bestrijding van deze constructie.

 

Winstuitkering uit de Nederlandse BV valt onder de VPB op grond van artikel 17, lid 3, sub b juncto lid 5 Wet Vpb 1969. (Antimisbruikwetgeving mbt dividend)

 

Het aanbieden van vennootschappen - die onontbeerlijk zijn voor de opbouw - van de ontwijkingsconstructie is verboden op grond van de WTT 2003, lid 1, sub d juncto artikel 2, lid 1, 2 en 3. HJC handelt illegaal omdat zij geen vergunning hebben en ook nooit zullen krijgen zolang de heer T. manders de tent (feitelijk) bestuurt.

 

Ik kan zo nog wel even doorgaan. Uit het verleden weet ik dat HJC te gemakkelijk met dit soort technische problemen omging. Meestal werd de structuur toch niet gebruikt als het erop aankwam. Hoe ze het nu doen, weet ik niet, maar mijn verwachtingen zijn niet hoog gespannen.

 

Groet, Ido van der Gragt

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

[edit] Ik lees ook net: "Higherlevel.nl wordt gefinancierd door het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie welke op non-for-profit-basis faciliteert." Ik ben dom.

 

 

Dat ben je niet, maar je interpreteert de reacties die we geven nu wel verkeerd!

 

Dat EZ de serverruimte betaalt, heeft nul komma niks te maken met wat wij schrijven en wat wij vinden. Ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om de zaken op HL te voorzien van wat je kunt noemen "Overheidswenselijk commentaar". De overheid bemoeit zich niet met de inhoud van HL, noch passen wij ons aan de overheid aan.

 

Zie ook de ongezouten mening van Ido waarvoor hij van mij zojuist een dikke reus heeft gekregen.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Op het blog van Sprout staat vandaag [2013-03-14] een artikel over het Haags Juristen College. Ik dacht dat de club in 2011 ter ziele was gegaan, maar da's dus klaarblijkelijk niet zo.

Ik ben benieuwd of hier ondernemers zijn die al langere tijd ervaring hebben met het HJC en daarover positieve en negatieve punten kwijt zouden willen. M.n. de Cyprus-constructie lijkt mij interessant bij internationaal ondernemen; meer bewegingsvrijheid en niet zwaar afrekenen met de fiscus bij bedrijfsbeëindiging etc.

Maar is HJC betrouwbaar? Is het werkelijk zinvol? Gaat de NL-fiscus mauwen? Kun je gemakkelijk geld van Cyprus overhevelen naar een bank in een ander land? Dat soort zaken.

Ik vraag me af of het storm loopt bij HJC (Hollands Juristen College heten ze nu). Als ik goed ben voorgelicht, is er nu een wetsvoorstel in behandeling dat een civielrechtelijk bestuursverbod mogelijk maakt. Dat gaat betekenen dat personen die eerder (frauduleus) gefailleerd zijn geen rechtspersoon meer kunnen/mogen besturen. Of die rechtspersoon nu een bv, GmbH, BvbA, SARL of engelse limited is.

Link naar reactie
  • 0

Ik vraag me af of het storm loopt bij HJC (Hollands Juristen College heten ze nu). Als ik goed ben voorgelicht, is er nu een wetsvoorstel in behandeling dat een civielrechtelijk bestuursverbod mogelijk maakt. Dat gaat betekenen dat personen die eerder (frauduleus) gefailleerd zijn geen rechtspersoon meer kunnen/mogen besturen. Of die rechtspersoon nu een bv, GmbH, BvbA, SARL of engelse limited is.

 

Hier worden in Den Haag al jaren plannen voor gemaakt maar het komt allemaal maar niet van de grond. Tegen dergelijke praktijken helpt maar één remedie: de fraudeur privé helemaal plukken zodat hij tot niets meer in staat is. Volgens mij is dat ook binnen de huidige wet- en regelgeving al mogelijk. Maar faillissementsfraude leidt veelvuldig niet tot vervolging. Dit komt vooral doordat de curator veelal niet in staat is om de fraude te onderzoeken omdat er geen geld in de boedel zit om de kosten hiervan te vergoeden (want de middelen zijn immers op frauduleuze wijze onttrokken).

 

Probleem is natuurlijk dat de echt linke ondernemers altijd een manier vinden om het bestuur van de vennootschap te voeren. En als dat niet in persoon kan dan kan dat wel via een stichting, een katvanger, een al dan niet Cypriotische bestuurder of via een Thaise of wat voor andere exotische rechtspersoon dan ook. Zulk onkruid moet je verdelgen en niet proberen te stoppen door een papieren belemmering op te werpen.

 

Het gaat om het verschil tussen de formeel bestuurder en de feitelijk bestuurder (en die laatste staat nergens geregistreerd als bestuurder) en het verschil tussen aandeelhouderschap en bestuurderschap (welk verschil bijvoorbeeld met de Cyprus-route benut wordt). De dames en heren van het HJC hebben naar mijn inschatting voorlopig meer dan voldoende werk - niet dat ik mij daar echt zorgen over maakte hoor ;)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Het aanbieden van vennootschappen - die onontbeerlijk zijn voor de opbouw - van de ontwijkingsconstructie is verboden op grond van de WTT 2003, lid 1, sub d juncto artikel 2, lid 1, 2 en 3. HJC handelt illegaal omdat zij geen vergunning hebben en ook nooit zullen krijgen zolang de heer T. manders de tent (feitelijk) bestuurt.

Groet, Ido van der Gragt

De Wet toezicht Trustkantoren is in de praktijk een dode letter. Er zijn zeker zes-zeven limited-verkopers te vinden op het internet, daarvan heeft er niet eentje een vergunning van De Nederlandsche Bank. Ik geef toe dat dat een veronderstelling van mijn kant is. Via de site van DNB is te vinden welk kantoor een vergunning heeft in de zin van de WTT.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.