• 0

Export US en Duitsland, Btw- weg ermee? + aansprakelijkheidvraag

Heren,

 

Ik heb een upgrade ontwikkeld voor de stuurinrichting van een Zweeds oldtimermerk. Nu ben ik bezig een distributeur te organiseren in de VS en in Duitsland.

 

Hoe gaat dat met de BTW? Ik heb een eerste serie demo's aan beide partijen verkocht voor 200euro. Kan ik nu gewoon 200euro factureren? Met op de factuur een 0% heffing?

Als bewijs heb ik de PostNL verzendbewijzen, is dat voldoende? Ik heb uiteraard liever geen gedonder achteraf.

 

Om het forum niet te vervuilen de tweede vraag:

Hoe kan ik mij indekken voor aansprakelijkheid. Ik denk erover om op de factuur/offerte te plaatsen dat mijn BV niet aansprakelijk kan zijn voor een bedrag hoger dan de factuurwaarde. Ik ben benieuwd hoe jullie e.e.a. bezien.

Groet, Boele

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Hoe kan ik mij indekken voor aansprakelijkheid. Ik denk erover om op de factuur/offerte te plaatsen dat mijn BV niet aansprakelijk kan zijn voor een bedrag hoger dan de factuurwaarde. Ik ben benieuwd hoe jullie e.e.a. bezien.

Als kansloos. Productenaansprakelijkheid (zaak en letselschade als gevolg van een ondeugdelijk product of ontwerpfout) en garantie is dwingend recht, dat kun je helemaal niet uitsluiten, noch beperken. Alleen indirecte gevolgschade kun je uitsluiten, maar dan nog biedt dat geen enkele zekerheid: het is uiteindelijk een rechter die oordeelt over de (on)redelijkheid van een dergelijke beperking van jouw aansprakelijkheid

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoe kan ik mij indekken voor aansprakelijkheid. Ik denk erover om op de factuur/offerte te plaatsen dat mijn BV niet aansprakelijk kan zijn voor een bedrag hoger dan de factuurwaarde. Ik ben benieuwd hoe jullie e.e.a. bezien.

Als kansloos. Productenaansprakelijkheid (zaak en letselschade als gevolg van een ondeugdelijk product of ontwerpfout) en garantie is dwingend recht, dat kun je helemaal niet uitsluiten, noch beperken. Alleen indirecte gevolgschade kun je uitsluiten, maar dan nog biedt dat geen enkele zekerheid: het is uiteindelijk een rechter die oordeelt over de (on)redelijkheid van een dergelijke beperking van jouw aansprakelijkheid

 

Hallo Norbert,

Bedankt voor je snelle reactie. Dan moet ik even een en ander bezien. Is zoiets te verzekeren? Grijze optie die in mij op komt is het oprichten van een flexbv, waar vrijwel geen vermogen in zit. Gaat het fout (wat ik me niet voor kan stellen, maar er is het bekende cat-microwave verhaal.) Er niets te halen valt uit die BV. Chique kan ik het uiteraard niet noemen.

Groet, Boele

Link naar reactie
  • 0
Is zoiets te verzekeren?

Zolang het geen moving parts zijn, zijn automotive onderdelen wel verzekerbaar, maar niet voor een paar tientjes....

 

EDIT: mijn collega is bezig met zo'n case en geeft aan dat een stuurinrichting wel wordt gezien als essentieel onderdeel, verzekering productenaansprakelijkheid daarvan voor kleine en/of startende ondernemingen is buitengewoon lastig (op dit moment vrijwel onmogelijk) en als er al dekking mogelijk is, is het tegen forse premies en met hoge eigen risico's

 

Grijze optie die in mij op komt is het oprichten van een flexbv, waar vrijwel geen vermogen in zit. Gaat het fout (wat ik me niet voor kan stellen, maar er is het bekende cat-microwave verhaal.) Er niets te halen valt uit die BV. .
Het is een legitieme manier van het beperken van persoonlijke aansprakelijkheid. Juist daarvoor is de rechtsvorm bedoeld, anders durft niemand meer te innoveren...

 

Chique kan ik het uiteraard niet noemen.

Dat siert je. Zorg in ieder geval voor een goed gedocumenteerd en extern getoetst product, dan heb je - wat mij althans betreft - aan alle eisen van goed ondernemerschap voldaan.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dan maar niet chique. Ik wil deze kansen wel benutten. Ik ga er eens een weekend over nadenken. Nieuwe flexBV openen of een flex deelneming. Of kunnen ze dan alsnog bij de moeder claimen?

 

Het houdt me van de straat.

Groet, Boele

Link naar reactie
  • 0

Dag Boele

 

BTW USA: je voert deze onderdelen uit, dus zonder BTW factureren aan de VS.

M.b.t. Duitsland: verzorg jij het vervoer? Dan vangt de levering aan in NL en breng je wel NL BTW in rekening.

 

BV?

Als je dit in een BV gaat doen dan wil dat nog steeds niet zeggen dat je privé gevrijwaard blijft. Je neemt wellicht een risico waarvan je weet dat mogelijke schade als gevolg van je product niet gedekt kan worden door wat de BV bezit.

 

Lijkt mij dan voor de hand liggend dat je juist goed laat onderzoeken en documenteert hoe veilig je product is.

 

Om het te overdrijven: ik ontwikkel een elektronische sigaret waarvan ik geen idee heb of de door mij bedachte rook schadelijk is voor iemands gezondheid. In plaats van dat te laten testen, start ik een BV en verkoop ik die sigaretten (die achteraf gezien) grote doses arseen (kan niet, weet ik maar als voorbeeld) bevatten en mensen vallen bij bosjes om.

 

Dan helpt zo'n BV niks.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Boele

 

BTW USA: je voert deze onderdelen uit, dus zonder BTW factureren aan de VS.

M.b.t. Duitsland: verzorg jij het vervoer? Dan vangt de levering aan in NL en breng je wel NL BTW in rekening.

 

Of hij het vervoer verzorgt of niet boeit toch in het geheel niet? Zolang hij kan aantonen dat de goederen naar Duitsland werden vervoerd is er export aangetoond en kan hij gewoon een intracommunautaire levering factureren, dus zonder btw (dit alles op voorwaarde dat zijn klant een BTW-nummer heeft natuurlijk).

Link naar reactie
  • 0

@Anthony

 

Nee dat boeit weldegelijk, alleen ging ik iets te kort door de bocht. Artikel 5.1 OB:

De plaats waar een levering wordt verricht, is:

 

a. ingeval het goed in verband met de levering, anders dan in de zin van artikel 3, eerste lid, onderdeel f, wordt verzonden of vervoerd, de plaats waar de verzending of het vervoer aanvangt;

 

Als de verzending door of vanwege de NL leverancier verzorgd wordt, dan moet NL BTW in rekening gebracht worden als de levering in het andere EU-land geen intracommunautaire verwerving is. Of daar sprake van is, kan ik niet met zekerheid zeggen op basis van de casus. Waarschijnlijk wel, maar ik hou de optie even open.

 

groet

Joost

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.