• 0

Urencriterium ivm fulltime baan

Beste deskundigen,

 

Ik heb diverse (oudere) topics doorlopen maar kom er lastig uit.

 

Afgelopen week ben ik een eenmanszaak gestart dat zich zal richten op social media marketing en daarnaast ben ik bezig met het ontwikkelen van een webshop, dit blijf ik voorlopig doen naast een fulltime baan.

Vanmiddag heb ik diverse gesprekken met een aantal potentiële boekhouders gehad over hoe en wat.

 

Nu gaf 1 boekhouder direct al aan dat ik niet als ondernemer aangemerkt kan worden, ook niet als ik aan het urencriterium voldoe. Het is enorm druk maar ben er van overtuigd dat ik er aan het eind van het jaar wel aan zal voldoen. Dit hou ik ook allemaal bij. Eind 2012 ben ik ook al gestart met de voorbereidingen. Volgens hem vindt de Belastingdienst niet aannemelijk dat iemand 1225 uur naast een fulltime kan werken..

 

Heeft de beste man gelijk? Ik heb nu al namelijk meerdere opdrachtgevers en met alleen het social media marketing is de verwachte omzet circa €10.000 per jaar. Het zou wel balen zijn als dit als overige inkomsten aangemerkt zal worden en ik ook niet van fiscale voordelen kan genieten.

 

Zijn er mensen die hier recentelijk mee te maken hebben gehad?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Mmitchel

 

Negeer dan alsjeblieft die ene boekhouder. Het urencriterium bepaalt niet of je ondernemer bent (het helpt wel).

Die 1.225 uur geven je o.a. toegang tot de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Dat de fiscus 1.225 uur ondernemen per jaar naast een fulltime baan onwaarschijnlijk vindt, is onzin en ook niet jouw probleem. Als jij die uren maakt en dat kunt staven en je wordt gezien als ondernemer voor de IB, dan heb je die aftrekposten te pakken.

 

Lees ook even mijn column, wanneer ben je ib ondernemer of btw ondernemer of beiden? Kun je vinden via de link onder dit bericht. (Doorgaans copy paste ik de link even, maar da's lastig met een gsm).

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij te ver betreffende boekhouder zodanig af te serveren. Ik lees nergens dat deze stelt dat het ondernemerschap afhangt van het urencriterium. Deze boekhouder geeft aan in te schatten dat er geen sprake zal zijn van ondernemerschap (voor de IB neem ik aan) ook al voldoet TS aan het urencriterium. Er is dus klaarblijkelijk een andere reden waarom deze boekhouder inschat dat er niet sprake is van ondernemerschap, wat deze reden is is echter niet uit de verstrekte info halen. Alleen de omzet en het aantal uren dat TS erin steekt is onvoldoende om dit te kunnen beoordelen, je kunt dan naar mijn mening dus ook niet oordelen of deze inschatting van deze boekhouder juist is of niet.

 

Ben het er overigens wel mee eens dat het wel degelijk mogelijk is naast een fulltime baan ondernemer te zijn en ook 1225 uur te maken. Maar ook daarbij doet de boekhouder geen onjuiste uitspraak, dat de belastingdienst deze stelling inneemt is namekijk niet onaannemelijk. Ik lees nergens dat deze boekhouder het hier mee eens is.

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij te ver betreffende boekhouder zodanig af te serveren. Ik lees nergens dat deze stelt dat het ondernemerschap afhangt van het urencriterium.

 

Ik serveer ook niemand af op basis van enkel het gegeven dat het urencriterium bepalend zou zijn voor het ondernemerschap. Het gaat mij met name om (en daarom ga ik daar ook dieper op in in mijn vorige reactie) de voortijdige constatering van die ene boekhouder dat MMitchel niet in aanmerking zou komen voor ondernemerssnoepgoed omdat blijkbaar hij/zij van mening is dat je naast 40 uur per week voor de baas je geen 24 uur per week kunt draaien in je eigen onderneming.

 

Dat lijkt mij bij uitstek een adviespunt waarop je als adviseur hoort te duiden wat meespeelt en belangrijk is en niet op voorhand hoort te zeggen dat het niet mogelijk is.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het gaat mij met name om (en daarom ga ik daar ook dieper op in in mijn vorige reactie) de voortijdige constatering van die ene boekhouder dat MMitchel niet in aanmerking zou komen voor ondernemerssnoepgoed omdat blijkbaar hij/zij van mening is dat je naast 40 uur per week voor de baas je geen 24 uur per week kunt draaien in je eigen onderneming.

Dat staat ook nergens in de topicstart, er staat alleen dat deze boekhouder een standpunt heeft medegedeeld die de belastingdienst in zal/kan nemen. De mening van betreffende boekhouder heeft MMitchel niet vermeld.

 

Dat lijkt mij bij uitstek een adviespunt waarop je als adviseur hoort te duiden wat meespeelt en belangrijk is en niet op voorhand hoort te zeggen dat het niet mogelijk is.

Helemaal mee eens. Maar het is gissen of dit hier wel of niet is gebeurd omdat we misschien maar een deel van het gesprek krijgen voorgelegd.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt op de website van de belastingdienst uitzoeken aan welke criteria je moet voldoen, naast het urencriterium. Ook worden en regionaal voorlichtings avonden georgeniseerd door de belastingdienst, speciaal voor startende ondernemers. Je kunt daar ook vragen stellen.

 

Ook als je volgens jou voldoet aan de criteria voor ondernemerschap, kan de belastingdienst je nog afwijzen. Maar daar mag je bezwaar tegen maken. Kun je hard maken, dat je aan de criteria voldoet, dan kun je alsnog erkend worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Volgens hem vindt de Belastingdienst niet aannemelijk dat iemand 1225 uur naast een fulltime kan werken..

En op zich kan ik me daar iets bij voorstellen, ik zou het op zijn minst een topprestatie vinden, 1225 uur naast een fulltime-baan.

 

Maar goed, dan inhoudelijk: als jij de fiscale voordelen van het ondernemersschap wil genieten, is het aan JOU om die 1225 uur aannemelijk te maken. In kort Nederlands: wie stelt, bewijst.

 

Het "aannemelijk maken" van die 1225 uur geeft aan dat je het niet glashard hoeft te bewijzen en ook niet voor elk gewerkt uur een getuigenverklaring hoeft te overleggen. Maar je voelt wellicht wel aan dat de combinatie 'fulltime-baan' en 'omzet +/- 10.000' niet heel bevorderlijk zijn.

 

Ik adviseer je daarom hoe dan ook om een urenadministratie bij te gaan houden, ongeacht of je nu met deze boekhouder of een ander in zee gaat. Allereerst heb je dan zelf ook beter zicht op je uren en hoe realistisch die claim van 1225 uur is (het is namelijk echt heel veel), en je hebt gelijk iets klaar liggen voor het geval de inspecteur een keer de boel wil komen controleren. Als klap op de vuurpijl kun je dan ook beter zien waar je je tijd in steekt en of dat naar wens is.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 244 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.