• 0

Winstverdeling VOF

Beste leden,

 

Ik heb momenteel een vaste fulltime baan en ben daarnaast +- 1,5 dag per week bezig aan mijn eenmanszaak, gericht op de verschillende takken van media uitingen: websites, video's, drukwerk, logo's etc.

 

Ik heb al langer het plan om samen met een collega/vriendin samen te werken aan deze onderneming, wij zijn nu bezig met het voorbereidend werk (eigen website, visitekaartjes, marketingplan etc.), nu is het feit dat zij waarschijnlijk nu al een redelijk grote opdracht voor ons heeft binnengehaald, waar zij 95% van de tijd mee bezig is, en ik 5% (aangezien het haar tak van sport is, drukwerk). Dit zou onze eerste grote gezamenlijke opdracht zijn.

 

Praktisch gezien zouden we wekelijks nog steeds allebei evenveel uur in het bedrijf stoppen, ik aan het begin meer aan het bedrijf zelf (promotie, acquisitie, administratie en de website), en zij in dit geval aan de klant.

 

Ik denk er zelf over om samen een V.O.F. te starten, waarbij we een winstverdeling van 50 / 50 afspreken. Is dit een logische verdeling, aangezien zij momenteel meer inkomsten binnenhaalt dan ik, maar we wel evenveel uren aan het bedrijf werken?

 

Ik ga er natuurlijk later vanuit dat we allebei ongeveer evenveel klantinkomsten hebben.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Is dit een logische verdeling, aangezien zij momenteel meer inkomsten binnenhaalt dan ik, maar we wel evenveel uren aan het bedrijf werken?

 

Als jullie afspreken om de winst te verdelen op basis van het aantal gewerkte uren dan is het een logische verdeling.

Maar je kunt afspreken wat je wil, alles is logisch zolang je het maar met elkaar eens bent.

 

Gr

Devlinx

 

 

Suscipere et finire

Link naar reactie
  • 0

een winstverdeling van 50/50 is prima gebruikelijk als de basis inspanning is. Bedrijven zat waar mensen werken die geen omzet binnenbrengen en evenveel verdienen als collega's die wel direct geld binnenbrengen. Het gaat erom of jullie het er over eens zijn dat jullie toegevoegde waarde aan de VOF gelijkwaardig is en dat kun je niet altijd in omzet uitdrukken.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Heb zelf ook een VOF met mijn partner, wij hebben in het VOF contract ook een 50/50 winstdeling afgesproken, maar eveneens dat de 'salarisbetalingen' naar rato van de geinvesteerde tijd kunnen plaatsvinden. Op deze manier kan je voor specifieke opdrachten en projecten degene die er het meeste tijd in investeert ook naar rato belonen zonder dat invloed heeft op de winstdeling. De winst van de vof zal wel aanzienlijk lager uitvallen, maar kan me niet voorstellen dat het bijzonder belangrijk voor jullie is om een maximale winst onder aan de streep te laten zien - dit wordt pas echt relevant bij 'verkoopklaar' maken van een onderneming.

Beginnende ondernemer met een webwinkel voor de moestuin

Link naar reactie
  • 0

De winst van de vof zal wel aanzienlijk lager uitvallen

De 'salarisbetalingen' vormen onderdeel van de (voor-)winstverdeling en beïnvloeden de winst dus niet. Wel is het bij een VOF een goede mogelijkheid om verschillen in ingebrachte arbeid ook te belonen, net zoals een vergoeding voor de stand op de kapitaalrekening dat is bij (grote) verschillen in kapitaalinbreng. Alleen het laatste restje 'overwinst' wordt ermee verkleind, maar dus niet de totale winst: het is alleen een andere manier van verdelen.

 

Bij verkoop van de onderneming is het dan ook op zich niet relevant, al is het voor de koper wel handig om een overzicht van de bestede tijd te krijgen ten behoeve van winstnormalisatie/ bepalen van de hoogte van de winst als alle werkzaamheden door werknemers zouden zijn gedaan. Dat is immers een beter uitgangspunt voor het bepalen van de waarde van de onderneming.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.