• 0

Prive lenen als ZZP-er

Hallo!

 

Ik werk vanuit mijn b.v. als ZZP-er, ik ben dan ook in loondienst van mijn b.v.. Nu wil ik prive een lening afsluiten (tussen de 5000 en 10000). Echter zo'n beetje bij alle leen-producten die op de markt zijn, worden zelfstandig ondernemers per definitie uitgesloten. Nu kan ik wel vanuit mijn b.v. een lening verstrekken naar prive, maar ik weet niet of dat verstandig is.

 

Wie kan mij helpen de juiste keuze te maken? En als ik die keuze wil maken, zijn er betrouwbare banken / organisaties die leningen verstrekken aan ZZP-ers zonder belachelijke eisen te stellen?

 

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ha Luuk,

 

eerst even de begripsverwarring uit de lucht proberen te halen: ZZP'ers zijn mensen met een eenmanszaak, hun winst wordt bij hen belast via de inkomstenbelasting en als het fout gaat met de zaak, zijn ook privé de rapen gaar.

Ik heb de indruk dat dat bij jou niet het geval is, maar dat er bij jou sprake is van een BV die de onderneming drijft en waar jij in loondienst bent.

 

Je kunt een lening afsluiten bij je BV. Ik vermoed dat jij ook de enig aandeelhouder bent van de BV? In dat geval is het erg belangrijk dat je zakelijk handelt, dus dat het rentepercentage marktconform is en afgestemd is op de zekerheden die gesteld zijn. Zorg dus zeker voor een goede leningovereenkomst, dan kun je daar geen gedoe mee krijgen bij de Belastingdienst.

 

Als het inderdaad gaat om een bedrag tussen de 5.000 en de 10.000 euro, dan valt dit volgens mij binnen de grenzen van wat een dga (directeur-grootaandeelhouder, jij dus) zonder rentevergoeding mag lenen van de BV in het kader van een rekening courant.

 

Je zou zelfs kunnen zeggen, als het geld toch aanwezig is in de BV, keer het dan 'gewoon' uit als dividend, dan is het volledig van jou en zitten er ook geen lijken meer in de kast en terugbetalingsverplichtingen onder het gras. Ik weet niet of dat bedrijfseconomisch haalbaar is?

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Beste Luuk,

 

Ik denk dat het wel meevalt met het uitsluiten. Jij bent immers in dienst (bij je eigen bv).

 

 

Dat klopt, maar dit wordt volgens mij gewoon gezien als een constructie voor een zelfstandig ondernemer en zodoende val ik ook onder die categorie. En dat klopt in principe ook gewoon, want ik ben de enige die in dienst is bij mijn bv.

Link naar reactie
  • 0

Ha Luuk,

 

eerst even de begripsverwarring uit de lucht proberen te halen: ZZP'ers zijn mensen met een eenmanszaak, hun winst wordt bij hen belast via de inkomstenbelasting en als het fout gaat met de zaak, zijn ook privé de rapen gaar.

Ik heb de indruk dat dat bij jou niet het geval is, maar dat er bij jou sprake is van een BV die de onderneming drijft en waar jij in loondienst bent.

 

Je kunt een lening afsluiten bij je BV. Ik vermoed dat jij ook de enig aandeelhouder bent van de BV? In dat geval is het erg belangrijk dat je zakelijk handelt, dus dat het rentepercentage marktconform is en afgestemd is op de zekerheden die gesteld zijn. Zorg dus zeker voor een goede leningovereenkomst, dan kun je daar geen gedoe mee krijgen bij de Belastingdienst.

 

Als het inderdaad gaat om een bedrag tussen de 5.000 en de 10.000 euro, dan valt dit volgens mij binnen de grenzen van wat een dga (directeur-grootaandeelhouder, jij dus) zonder rentevergoeding mag lenen van de BV in het kader van een rekening courant.

 

Je zou zelfs kunnen zeggen, als het geld toch aanwezig is in de BV, keer het dan 'gewoon' uit als dividend, dan is het volledig van jou en zitten er ook geen lijken meer in de kast en terugbetalingsverplichtingen onder het gras. Ik weet niet of dat bedrijfseconomisch haalbaar is?

Dank je voor je uitgebreide reactie. Het klopt inderdaad dat ik in loondienst ben bij mijn BV (en ja, ik ben de enige aandeelhouder), een andere constructie als een echte ZZP-er.

 

Helaas heb ik 2 jaar geleden tijdens het verkopen van mijn aandelen binnen een andere onderneming een achterstelling van ongeveer een ton weggescholden (van een kale kip kan je niet plukken). Daardoor heb ik nu een "fiscale schuld". Gelukkig ben ik erg goed op weg om het bedrag in te lopen, maar dividend uitkeren kan ik nog niet daardoor. Dus het moet sowieso een lening zijn.

Link naar reactie
  • 0

Ha Luuk,

 

eerst even de begripsverwarring uit de lucht proberen te halen: ZZP'ers zijn mensen met een eenmanszaak, hun winst wordt bij hen belast via de inkomstenbelasting en als het fout gaat met de zaak, zijn ook privé de rapen gaar.

Ik heb de indruk dat dat bij jou niet het geval is, maar dat er bij jou sprake is van een BV die de onderneming drijft en waar jij in loondienst bent.

 

 

Sorry Marcel, maar hier moet ik je toch echt even verbeteren. Vanuit juridisch of fiscaal oogpunt bestaat de zzp'er helemaal niet en er is recent zelfs besloten dat er geen wettelijke definitie voor zzp'er komt. Het is slechts een benaming die veel wordt gebruikt voor zelfstandige ondernemers die zichzelf vanuit een eigen bedrijf verhuren voor werkzaamheden die anderen in loondienst doen. Dat zijn zowel ondernemers met een eenmanszaak, bv, vof, maatschap en noem maar op.

 

@Luuk Waarom zou je geld gaan lenen bij een bank oid die een hoge rente rekent, als je het ook bij je eigen bedrijf kunt lenen tegen een lagere rente? :)

Op de website van de Belastingdienst kun je lezen hoe je geld aan jezelf kunt lenen. Als een krediet of in een rekeningcourantverhouding.

 

De enige reden die ik kan bedenken dat het niet verstandig zou zijn jezelf dat geld uit je BV te lenen, is als je verwacht dat je BV dat geld nodig heeft voordat jij het kunt terugbetalen. Of als je bedrijf tegen een faillissement aanhangt, want dan komt de curator het geld bij je terughalen en moet je alsnog een bank zoeken (die je dan vast niet snel wil helpen).

 

Succes ermee.

 

Karen

 

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
  • 0

*knip*

 

@Luuk Waarom zou je geld gaan lenen bij een bank oid die een hoge rente rekent, als je het ook bij je eigen bedrijf kunt lenen tegen een lagere rente? :)

Op de website van de Belastingdienst kun je lezen hoe je geld aan jezelf kunt lenen. Als een krediet of in een rekeningcourantverhouding.

 

De enige reden die ik kan bedenken dat het niet verstandig zou zijn jezelf dat geld uit je BV te lenen, is als je verwacht dat je BV dat geld nodig heeft voordat jij het kunt terugbetalen. Of als je bedrijf tegen een faillissement aanhangt, want dan komt de curator het geld bij je terughalen en moet je alsnog een bank zoeken (die je dan vast niet snel wil helpen).

 

Succes ermee.

 

Karen

 

Karen, dank voor je reactie. Nee de BV heeft het geld niet nodig dus daar zit het probleem niet. Het lijkt mij duidelijk dat lenen van mijn eigen BV de beste keus is. Nu nog even een goed contract opstellen, maar ik ga er vanuit dat mijn accountant mij daarmee kan helpen.

Link naar reactie
  • 1

Hallo Luuk,

 

Graag gedaan.

 

Als ik het niet ergens tussen twee computers digitaal was kwijtgeraakt zou ik zo mijn eigen contractje met je delen. Stelt weinig voor. Voor het geval je je accountant nog niet hebt benaderd, heb even voor je gegoogeld op "contract lening BV aan dga" en kwam terecht bij dit voorbeeld. http://www.opseyst.nl/images/stories/Doc/geldlen_ovk_bv_dga.pdf

 

Kun je volgens mij prima als basis gebruiken.

 

Veel plezier met het geld van je lening uitgeven. ;D

 

Karen

Ondernemer achter dé lesmethode ondernemerschap voor het MBO www.isondernemenietsvoorjou.nl

Daarnaast die van www.calimeromarketing.nl en www.ondernemersfacts.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.