• 0

Daggeldvergoeding voor zakenreis

Hallo!

 

Op het forum ben ik wel enkele topics tegengekomen over de daggeldvergoeding, maar geen van die topics dekt de lading van mijn vraag volgens mij..

 

Als consultant werk ik vanuit mijn BV voor een aantal ondernemingen. Door één van die ondernemingen ben ik gevraagd een aantal weken naar Aruba te gaan. De vliegreis en hotel (excl ontbijt en diner) worden door het bedrijf in kwestie betaald. Naast mijn urenvergoeding krijg ik een extra vergoeding (die ik ook op mijn factuur aan het bedrijf in kwestie zet) voor de overige kosten die ik ga maken. Zowel de urenvergoeding als die extra vergoeding komen dus zakelijk binnen bij mijn BV.

 

Nu hoorde ik van een andere consultant dat hij een zelfde constructie heeft en dat hij op zulke reizen die extra vergoeding vanuit zijn BV via de zogenaamde daggeldvergoeding belastingvrij naar prive haalt. Erg handig gezien de wirwar aan bonnetjes die je anders moet gaan verzamelen.

 

Ik heb 40 minuten aan de telefoon gehangen met de belastingdienst (0800 nr) en na een aantal keer doorverbonden te zijn wist een dame mij te vertellen dat dit inderdaad op deze wijze gedaan kan worden. Echter wel na afstemming met de belastinginspecteur.

 

Heeft er iemand hier ervaring met deze regel? Dus het uitkeren van een daggeldvergoeding vanuit de eigen BV naar prive?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

15 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je bent in dienst bij je BV, dus je valt onder de regels van de loonbelasting.

In de loonbelasting is er o.a. de mogelijkheid om 19 cent per zakelijk gereden kilometer belastingvrij te vergoeden, en er zou ook best eens een bepaling kunnen zijn die ziet op jouw casus. Ik zou het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst eens doorkijken, wellicht helpt dat je verder.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

Je bent in dienst bij je BV, dus je valt onder de regels van de loonbelasting.

In de loonbelasting is er o.a. de mogelijkheid om 19 cent per zakelijk gereden kilometer belastingvrij te vergoeden, en er zou ook best eens een bepaling kunnen zijn die ziet op jouw casus. Ik zou het Handboek Loonheffingen van de Belastingdienst eens doorkijken, wellicht helpt dat je verder.

Net even gekeken in het handboek, fijne kost voor op de zaterdagavond :) Ik kom er niet echt uit, de term "daggeldvergoeding" komt in ieder geval niet meer voor. Er is wel de zogenaamde 30% regeling, maar die kan pas gebruikt worden als je meer dan 45 dagen in het buitenland zit. Dat haal ik net niet.

 

Volgens mij is er erg weinig over bekend. Op de rijksoverheid site kwam ik wel een mooie lijst met vergoedingen tegen die de ministeries hanteren:

http://www.rijksoverheid.nl/bestanden/documenten-en-publicaties/circulaires/2012/04/26/tarieflijst-logies-en-overige-kosten-bij-dienstreizen-buitenland-2012/tarieflijst-logies-en-overige-kosten-bij-dienstreizen-buitenland.pdf

Link naar reactie
  • 0

Je vliegt naar Aruba. Je betaalt de vlucht met privé en je vergoed jezelf 19 ct per km....... Dat is al snel een 3800 euro die je privé opstrijkt. Dat is al een aardige vergoeding lijkt me......

Als jij even met de belastingdienst regelt dat ik deze regeling geheel legaal mag toepassen, regel ik een goede fles champagne voor je ;D

Link naar reactie
  • 0

Tja, PJ had het over als je de reis "in privé" zou betalen. En dan zou je in theorie 19 cm per km kunnen declareren als je het met eigen vervoer kan doen. Alleen Aruba is wel erg lastig te bereiken met de auto. :P (een veerboot daargelaten ;D)

 

Het is misschien een beetje vrijmibo reactie op zondagochtend om 01:30 maar toch intrigeert het idee mij ;)

 

Zo en nu snel door naar het werk. :)

Link naar reactie
  • 0

Misschien dat zondagmiddag een beter moment is voor serieuze reacties? ;D

 

Wie gaat er met enige regelmaat voor het werk naar het buitenland? En zorg je er dan voor dat je alle bonnetjes verzameld zodat je alles kan declareren of betaal je alles zakelijk? Of zijn er anderen die een goede oplossing hebben om kosten voor ontbijt, lunch, diner, etc. te kunnen "declareren"?

Link naar reactie
  • 0
om kosten voor ontbijt, lunch, diner, etc. te kunnen "declareren"?

 

Kan me voorstellen dat de BD niet alles accepteert als zakelijk, hooguit de meerkosten die je kwijt bent. Eten en drinken doe je thuis ook en dan leg je de rekening ook niet bij de BD ;)

 

Misschien zoveel mogelijk met je creditcard? Ik krijg altijd een mooi overzicht van alles wat ik in het buitenland daarmee betaal.(in Nederland pin ik alles en ligt de Visa werkeloos in de kast) Met een marker de posten aangeven die voor aftrek in aanmerking komen en de bonnetjes er aan nieten. De rest doet mijn boekhouder. :)

Link naar reactie
  • 0

Als je geen gebruik maakt van je bedrijfsauto en wel van andere vervoersmiddelen, kun je altijd 19 ct per km in de boekhouding fonemen als alternatief voor het zakelijk betalen van de vervoerskosten. Of je nu gaat zwemmen, wandelen, bussen of vliegen, dat maakt niks uit.

Link naar reactie
  • 0

Als je geen gebruik maakt van je bedrijfsauto en wel van andere vervoersmiddelen, kun je altijd 19 ct per km in de boekhouding fonemen als alternatief voor het zakelijk betalen van de vervoerskosten. Of je nu gaat zwemmen, wandelen, bussen of vliegen, dat maakt niks uit.

Alle vervoerskosten (en hotelkosten) worden betaald door het bedrijf dat mij inhuurt, dus daar hoef ik geen vergoeding voor. Het gaat puur om de verblijfskosten zoals eten en drinken.

 

Maar dat wordt dus toch bonnetjes sparen zo te lezen :)

Link naar reactie
  • 1

Vroegah, toen ik ooit in loondienst in het buitenland werkte, kreeg ik voor iedere dag een zogenoemde "per dium". Zoek eens op die term...

Zo spreek je het uit, maar je schrijft per diem, zoals in carpe diem. Ik denk dat je niet veel verder zal komen als de eerder genoemde 30%-regeling en de tarieflijst logies, etc. voor ambtenaren, die overigens analoog aan niet-ambtenaren mag worden toegepast.

www.kubus.nl (administratie en belastingen)

Link naar reactie
  • 0

mmint en Ido, bedankt!

Die per diem regeling komt inderdaad geheel overeen met hetgeen bij mij bekend was over de daggeldvergoeding. Als mijn reis definitief is wel even bellen met de belastinginspecteur om af te stemmen dat ik van deze regeling gebruik mag maken.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.