• 0

tips en trucs voor opbouwen adressenbestand

Voor een project van mij heb ik een adressenbestand nodig van websites die een bepaalde activiteit hebben.

Nu ben ik dus in google en op overzicht sites aan het zoeken naar websites en noteer al die sites in een excel lijst.

Daarna moet ik per website nog weer de bedrijfsgegevens zoals bedrijfsnaam, adres, postcode, e-mail adres, telefoonnummer enz. enz. verzamelen.

Nu krijg je als je op google zoekt van elke site wel 50 tot 3000 resultaten en dan bij verschillende zoekopdrachten ook nog eens veel dezelfde resultaten.

En dan zijn ook nog eens veel sites van hetzelfde bedrijf.

 

Wie heeft er tips en trucs voor het handig en overzichtelijk opbouwen en verzamelen van een dergelijke adressenlijst?

Ik verwacht dat ik tussen de 1000 en 3000 unieke resultaten zou moeten kunnen vinden.

 

Het doel van deze lijst is om deze bedrijven (waar mogelijk) via de post een brochure te gaan sturen voor een bepaalde dienst en daarna na 1 a 2 weken die bedrijven te gaan bellen om te kijken of ze geintereseerd zijn in onze dienst en/of dat er nog vragen zijn.

 

Het uiteindelijke bestand moet dus als marketingtool gebruikt worden. Zou daarbij eventueel ook makkelijk zijn als er een tooltje is waarin je alle adressen en contact gegevens staan en waarin ook direct klantcontacten zichtbaar zijn.

 

B.V. brochure verzonden op datum x - telefonisch contact op datum y met daarbij als resultaat xxx en terugbel afspraak voor datum z enz.

 

Wie heeft er dus tips en trucs voor het opbouwen van zo een adressenlijst maar ook voor het beheersbaar maken van die lijst zodat meerdere mensen daaraan kunnen werken zonder dat ze iets gaan doen wat een ander eerder al gedaan heeft

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je alleen de bedrijfsnaam verzameld kan je daarna bij de KvK voor een paar cent per naam alle verdere gegevens kopen. Scheelt je enorm veel tijd. Komt dan binnen in excel.

 

Danny

 

Oke, dat scheelt al een stukje. enkel kijken of ik de juiste bedrijfsnamen kan achterhalen (merk nu hoeveel sites de wettelijk verplichte info niet op hun site hebben staan)

Link naar reactie
  • 0

Let wel, je mag ze niet mailen (spamverbod) en ook niet altijd bellen (eenmanszaak, vof, maatschap of cv aangemeld bij het Bel-me-niet Register) als je er nog geen zaken mee hebt gedaan. Bedrijven (eenmanszaak, vof, maatschap of cv) die niet in het register staan moet je tijdens een telefonisch verkoopgesprek vragen of je ze later nog eens mag bellen en ze wijzen op het Bel-me-niet Register.

 

Anyway, een tijdje terug heb ik iets soortgelijks gedaan voor een mailing. Doordat ik bedrijven uit een bepaalde regio moest hebben, kon ik met de KvK lijst geen goed beeld krijgen. Het ging me namelijk om de vestigingen in die regio, en die hebben mogelijk een hoofdkantoor (dus KvK adres) buiten de regio, en zo vind je ze niet. Daarnaast had ik een aantal overheden nodig. Uiteindelijk een combi gebruikt van KvK export en veel Google werk. Inderdaad zijn contactgegevens soms lastig te vinden op websites!

 

Nabellen en status heb ik gewoon in Excel genoteerd, maar echt handig was dat niet. Een sales tool aanschaffen/abonnement nemen was de moeite ook weer niet. Misschien moet ik er maar eens wat voor programmeren ;-)

 

Succes!

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Let wel, je mag ze niet mailen (spamverbod) en ook niet altijd bellen (eenmanszaak, vof, maatschap of cv aangemeld bij het Bel-me-niet Register) als je er nog geen zaken mee hebt gedaan. Bedrijven (eenmanszaak, vof, maatschap of cv) die niet in het register staan moet je tijdens een telefonisch verkoopgesprek vragen of je ze later nog eens mag bellen en ze wijzen op het Bel-me-niet Register.

 

daar is nogal wat onduidelijkheid over, maar zover ik weet mag je gewoon een mail sturen naar een specifiek bedrijf om daar een aanbod aan te doen als dat geen massale en geautomatiseerde mailing betreft.

Verder is het volgens mij zo dat als een bedrijf een e-mail adres op de site heeft staan ook een uitnodiging voor ontvangen van aanbiedingen.

 

Ga je b.v. bij spamklacht (van de opta) een spamklacht indienen en je geeft aan dat je het op een zakelijk adres ontvangen hebt krijg je de volgende vervolgvraag:

 

* Heeft u dit bericht ontvangen op een e-mailadres of mobiel telefoonnummer dat u of uw werkgever bekend heeft gemaakt en dat speciaal is bestemd voor het ontvangen van ongevraagde berichten? *

 

met daarbij de volgende toelichting:

 

* Ondernemers (rechtspersonen en natuurlijke personen die handelen in de uitoefening van hun beroep of bedrijf), die ongevraagde berichten willen ontvangen, kunnen hiervoor een e-mailadres of mobiel telefoonnummer bekendmaken. Dit kunnen zij bijvoorbeeld op hun website aangeven. Deze uitzondering geldt niet voor fax of automatische oproepsystemen. Tevens geldt deze uitzondering niet voor particulieren.

 

Het kan ook niet zo zijn dat je als bedrijf geen contact meer mag opnemen met andere bedrijven via de e-mail.

 

Verder ben ik geen callcenter en kan ik dus niet eens iemand aanmelden in bel me niet register.

 

 

Overigens is de bedoeling om waar mogelijk/nuttig contact op te nemen via de post en dat na te gaan bellen.

Waar via de post niet mogelijk is zullen we via de e-mail informatie sturen en dan gaan bellen.

 

Gaat om aanbieding die direct met de producten/activiteiten van betreffende bedrijf te maken hebben.

 

 

Anyway, een tijdje terug heb ik iets soortgelijks gedaan voor een mailing. Doordat ik bedrijven uit een bepaalde regio moest hebben, kon ik met de KvK lijst geen goed beeld krijgen. Het ging me namelijk om de vestigingen in die regio, en die hebben mogelijk een hoofdkantoor (dus KvK adres) buiten de regio, en zo vind je ze niet. Daarnaast had ik een aantal overheden nodig. Uiteindelijk een combi gebruikt van KvK export en veel Google werk. Inderdaad zijn contactgegevens soms lastig te vinden op websites!

 

Nabellen en status heb ik gewoon in Excel genoteerd, maar echt handig was dat niet. Een sales tool aanschaffen/abonnement nemen was de moeite ook weer niet. Misschien moet ik er maar eens wat voor programmeren ;-)

 

Succes!

 

Ik ben verder helemaal niet bekend met sales tools enz.

Link naar reactie
  • 0

daar is nogal wat onduidelijkheid over, maar zover ik weet mag je gewoon een mail sturen naar een specifiek bedrijf om daar een aanbod aan te doen als dat geen massale en geautomatiseerde mailing betreft.

Geen onduidelijkheid, dat mag dus niet.

 

 

Verder is het volgens mij zo dat als een bedrijf een e-mail adres op de site heeft staan ook een uitnodiging voor ontvangen van aanbiedingen.

Let op de toelichting op spamklacht.nl: Dat kunnen ze doen door een e-mailadres of mobiel telefoonnummer met dit doel bekend te maken op hun website. Let op: vermeld daarbij precies voor welke doeleinden men deze berichten mag versturen, bijvoorbeeld alleen voor reclame over kantoormeubilair. Dan is het verzenden van informatie over bijvoorbeeld uitzendkrachten naar dat adres verboden.

 

Als bij het e-mailadres op de website dus niet vermeld staat dat het gebruikt mag worden voor aanbiedingen, dan mag het daar dus niet voor gebruikt worden.

 

 

Het kan ook niet zo zijn dat je als bedrijf geen contact meer mag opnemen met andere bedrijven via de e-mail.

Daar is nu juist de spam-wetgeving voor bedoeld.

 

 

Verder ben ik geen callcenter en kan ik dus niet eens iemand aanmelden in bel me niet register.

Je hoeft ze ook niet aan te melden, je hoeft ze alleen maar te wijzen op de mogelijkheid om zich aan te melden.

Link naar reactie
  • 0

in dat geval is de wet dus weer flink doorgeslagen en de laatste tijd dus nog strenger geworden.

Zal ik de wet dus maar moeten overtreden zoals ik dat ook al doe met dat ik geen manier aanbied voor betaling achteraf.

 

Ontvang zelf wekelijk meerdere mails van potentieel nieuwe leveranciers en zou dat toch vervelend vinden als ik die niet zou krijgen. Maar goed dit is verder allemaal meer iets voor ander draadje. Hopelijk nog meer tips voor opbouwen en onderhouden van lijsten met potentiële klanten.

Link naar reactie
  • 0

 

Het uiteindelijke bestand moet dus als marketingtool gebruikt worden. Zou daarbij eventueel ook makkelijk zijn als er een tooltje is waarin je alle adressen en contact gegevens staan en waarin ook direct klantcontacten zichtbaar zijn.

 

B.V. brochure verzonden op datum x - telefonisch contact op datum y met daarbij als resultaat xxx en terugbel afspraak voor datum z enz.

 

Wie heeft er dus tips en trucs voor het opbouwen van zo een adressenlijst maar ook voor het beheersbaar maken van die lijst zodat meerdere mensen daaraan kunnen werken zonder dat ze iets gaan doen wat een ander eerder al gedaan heeft

 

Voor zo'n tool zou je Compenda kunnen gebruiken

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.